Vaječné ekopneumatiky čekají na patent, mohou zvýšit pevnost směsi

„Guma“ s přídavkem odpadu z potravin vykazuje skvělé mechanické vlastnosti. Jen černá není

„Guma“ s přídavkem odpadu z potravin vykazuje skvělé mechanické vlastnosti. Jen černá není Zdroj: ohio state university

Pověst o stavbě Karlova mostu říká, že dělníci přidávali do malty vejce, aby dílo lépe drželo. Mohlo to dávat smysl. Výzkumníci právě zjistili, že vejce zlepšují vlastnosti pneumatik.

Patrně se blíží revoluce, která vnese zásadní změnu do výroby pryže. Lidstvo začne využívat nejrůznější alternativní, v přírodě snadno odbouratelné materiály, například zbytky potravin.

Tvrdí to chemici z The Ohio State University, kteří vytvořili několik alternativních směsí, jež vykazují obdobné, ne-li totožné vlastnosti jako pryž používaná pro výrobu pneumatik. „Náš vynález má potenciál vyřešit dvě největší potíže oboru: výrobu pryžových produktů udělá udržitelnou a zároveň vyčistí skládky,“ míní Katrina Cornishová, která výzkumem alternativních možností výroby pryže strávila několik let.

Jedním z jejích úspěchů je například vyšlechtění druhu pampelišky, jejíž mízu lze rovněž využít jako základ pro syntetizaci pryže. Nynější pneumatiky obsahují zhruba třetinu výplně, přesněji uhlíkové černi, díky níž získávají odolnost a jeví se opravdu černé. Výroba černi však závisí na ropě a jejích kolísavých cenách.

Obdobné, ba dokonce lepší vlastnosti než čerň dokážou pneumatice propůjčit i skořápky z vajec a slupky z rajčat. Ve správném poměru totiž zachovají pružnost, a dokonce zvýší pevnost směsi.

Nový recept již leží na patentovém úřadu a čeká na schválení. Nová pryž se nicméně v jednom základním parametru od té klasické liší – není černá, ale spíše hnědo-červená až šedavá, a to podle podílu skořápek a slupek použitých k výrobě.

Cornishová teď pracuje na tom, jak směs začernit, aby přechod na ekopneumatiky nebyl pro spotřebitele tak traumatizující.