Vědci zjistili, jak čaj snižuje tlak. Může to přinést vznik nových léků, tvrdí

čajové lístky, ilustrační foto

čajové lístky, ilustrační foto Zdroj: Profimedia

...
Čajové lístky rostliny Camellia sinensis
...
4
Fotogalerie

Pití černého či zeleného čaje bylo již dříve spojeno s efektem snížení krevního tlaku. Američtí a dánští lékaři nyní detailně popsali mechanismus, prostřednictvím kterého k tomu dochází. Věří, že tak položili základ vzniku nových léků či terapií na zvýšený tlak.

„Pomohlo nám počítačové modelování reakce čajových flavonoidů a iontových kanálů v buňkách, specificky pak kanálu KCNQ5,“ uvedla první autorka studie Kaitlyn Redfordová z lékařské fakulty University of California v Irvine.

Zmíněný efekt mají dva čajové flavonoidy: epikatechin galát a epigallocatechin-3-galát, které aktivují zmíněný iontový kanál – jeho prostřednictvím buňky vypouštějí do svého okolí draslík, a snižují tak svoji vzrušivost. KCNQ5 se nachází mimo jiné i v hladké svalovině, která tvoří jednu z vrstev cév. A právě nižší vzrušivost cévních svalových buněk vede k uvolnění stažených cév, a tím pádem ke snížení krevního tlaku. Tento efekt stimulace iontového kanálu v cévách potvrdili spolupracující výzkumníci z Kodaňské univerzity.

Příběh kolem stimulace KCNQ5 nicméně nekončí jen u cév. Tento iontový kanál se totiž nachází například také v mozku, kde reguluje elektrickou aktivitu a signální funkce mezi neurony. Dřívější studie odhalily patogenní genetické varianty KCNQ5, které v mozcích pacientů měly na svědomí epileptickou encefalopatii, a tedy častý výskyt epileptických záchvatů. V kontextu toho, že zmíněné čajové katechiny mohou prostupovat hematoencefalickou bariérou, tak nynější objev naznačuje směr nového výzkumu: vypracování mechanismu, jak napravit/moderovat nefunkční KCNQ5 v mozku, a snížit tak vzrušivost neuronů, a tím pádem i četnost epileptických záchvatů.

Dle statistik WHO trpí zvýšeným krevním tlakem zhruba třetina světové populace. Odvar z čajovníku pijí lidé více než čtyři tisíce let a statisticky se na světě denně vypije přes dvě miliardy šálků tohoto nápoje, které tak tvoří druhý největší objem zkonzumovaných tekutin denně, hned po vodě.