Výročí týdne: Před 165 lety se narodil strůjce žiletkového impéria Gillette

Americký podnikatel King Camp Gillette prodal prvních 51 strojků a 168 žiletek v roce 1903.

Americký podnikatel King Camp Gillette prodal prvních 51 strojků a 168 žiletek v roce 1903. Zdroj: Profimedia

Americký podnikatel King Camp Gillette prodal prvních 51 strojků a 168 žiletek v roce 1903.
2
Fotogalerie

Přesně před 165 lety se narodil muž, který dal jméno jednomu předmětu každodenní potřeby – žiletkám. Z jednoduchého vynálezu a úspěšného obchodního modelu vzniklo impérium, jehož obchodní název je dodnes jednou z nejhodnotnějších značek světa.

Již staří Římané věděli, jak se holit. Používali břitvu, jejíž princip zůstal nezměněn až do počátku 20. století. Kované ostří čepelí vyžadovalo stálou péči. Před každým použitím se brousilo koženým řemínkem, což také vedlo k častým říznutím. Myšlenka na jednorázové nebo snadno vyměnitelné břity na konci 19. století nebyla ani tak revoluční, jako spíše obtížně realizovatelná.

Úspěšnému americkému obchodníkovi King Camp Gillettovi ale nedávala spát. Nakonec se mu podařilo sestavit tým, který představil dnes známý tenký lisovaný ocelový plíšek. Po panu Gillettovi mu dodnes říkáme žiletka. Navrhnout strojek, na nějž by se nové ostří dalo relativně snadno nasadit, už nebylo těžké. Od počátku se Gillette spoléhal na způsob prodeje, kterému se taktéž po něm dodnes říká „razor and blades business model“. Spočíval v tom, že za relativně nízký peníz bylo možno koupit holicí strojek, který bylo ovšem třeba doplňovat žiletkami, jež vytvářely převážnou část zisku.

V roce 1903 prodala Gillette Company prvních 51 strojků a 168 žiletek. O rok později se prodeje pohybovaly ve statisících a v roce 1908 měla vedle Spojených států společnost své továrny i v Kanadě, Británii, Francii a v Německu. Další vzpruhou pro odbyt byl vstup USA do první světové války. Americká vláda pro své vojáky objednala tři a půl milionu strojků a 36 milionů žiletek, domácí továrna tehdy zavedla 24hodinový provoz.

Třebaže Gillettovi vypršel patent, dokázal přicházet se stále novými inovacemi a udržovat vysoký podíl na jím vytvořeném trhu. Z Gillette Company vyrostlo impérium, jehož součástí se postupně stal producent výrobků pro ústní hygienu Oral-B, výrobce alkalických baterií Duracell a další. Do současnosti přesto nepřežila. V roce 2005 se sloučila s jiným gigantem, společností Procter & Gamble. Ze slavné Gillette tak zůstal jen obchodní název.