Zaměstnanci firem neumějí efektivně komunikovat, zaznívá z Harvardu

Video placeholde
kancelář
kancelář
práce na internetu
4
Fotogalerie

Na pracovištích po celém světě se střetávají zaměstnanci různých generací s odlišnými způsoby práce. Tu však mnohdy komplikuje neefektivní komunikace a spolupráce uvnitř a mezi pracovními skupinami. Vyplývá to z průzkumu analytické společnosti Harvard Business Review a technologického koncernu Cisco.

Výzkum vznikl v minulém roce a zkoumal pracovní návyky více než tří stovek zaměstnanců středních firem i velkých korporací. Podle něj za poslední dva roky téměř tři čtvrtiny manažerů zvýšily pozornost směrem k efektivní komunikaci uvnitř firmy, což dokazuje její rostoucí důležitost a význam. Stejně tak jako podle výzkumu roste potřeba například spolupráce s externími partnery a experty, schopnost rychle najít experty a informace, případně snaha o podporu vzdálených pracovních týmů.

Téměř 40 procent vedoucích pracovníků rovněž považuje za prioritu používání komunikačních nástrojů, které jsou typické pro mladší generaci zaměstnanců. To souvisí s tím, že jako primární nástroj pro výměnu sdělení používá 93 procent stále elektronickou poštu, která však není tak rychlá a přímá, jako například chat nebo messengery. Ty jsou se 78 procenty druhou nejčastější platformou pro komunikaci, kterou používají více než tři čtvrtiny zaměstnanců.

Třetím nejoblíbenějším nástrojem jsou interní portály pro sdílení a správu firemního obsahu následované telefonními nástroji a videokonferenci. Naprosto odlišně však vypadá žebříček komunikačních technologií, které sami manažeři považují za nejefektivnější. Tam se e-maily nachází na poslední příčce, ty první okupují cloudová úložiště, videokonference a interní portály. Z výzkumu tedy vyplývá, že mnoho společností používá komunikační nástroje i přesto, že samy vědí o lepších možnostech.

Vedoucí pracovníci také přiznali, že se snaží zefektivnit týmovou spolupráci, nejčastěji investicí do uživatelsky přívětivých řešení nebo mobilních technologií, každá třetí firma se rovněž snaží snížit množství nástrojů, které používá. Jak ukazuje výzkum Harvard Business Review a Cisca, které se vývojem nástrojů pro efektivní komunikaci zabývá, zároveň platí pravidlo, že zaměstnanci při práci nejraději používají nástroje, se kterými běžně komunikují i v soukromí. Typicky tak například Facebook Messenger, Skype nebo Dropbox.