Glosa Petra Peška: Školní covidová „áčka“

Ministr zdravotnictví Roman Prymula (za ANO) na tiskové konferenci, kde představil nová hygienická opatření (23.9.2020)

Ministr zdravotnictví Roman Prymula (za ANO) na tiskové konferenci, kde představil nová hygienická opatření (23.9.2020) Zdroj: ČTK / Deml Ondřej

Přípravy na návrat dětí do lavic v základní škole v Kvítkově ulici ve Zlíně. Na jak dlouho?
Ministr zdravotnictví Roman Prymula na středeční tiskové konferenci, kde představil nová hygienická opatření.
3
Fotogalerie

Většina základních škol, které stále fungují, bude fungovat i v pátek. Neboli výzvu, doporučení – či co to vlastně bylo – od nového ministra zdravotnictví Romana Prymuly nevyslyší.

Ředitelské volno jich chystá podle Asociace ředitelů základních škol jen asi 15 procent, podobné odhady (10 až 20 procent) má i Pedagogická komora ČR.

O čem to svědčí? O vzdoru vůči ministrovi, byť z jiného resortu? O riskování a přílišném lpění na výuce? Či naopak o zdravě rozumném přístupu?

Důvody, proč základní školy v pátek nezavřou, se podle Asociace liší. Od snahy ušetřit ředitelské volno na horší časy přes fakt, že zkrácení či zrušení výuky některé školy čeká kvůli volbám i příští pátek, až po tlak rodičů.

Přesto lze v tom všem vidět několik společných prvků. Zjednodušeně by se daly nazvat jako „tři áčka“. První je převážně pozitivní. Ředitelům škol byla přiznána autonomie v rozhodování. Jak by to mělo být všude, kde je to možné a racionální.

Zároveň to lze ale vnímat jako vládní alibismus, respektive alibismus ministra Prymuly, který nebude obviňován, že jen nařizuje. A pokud se to zvrtne, může říct: Měli jste mě poslechnout… Jelikož jde ale jen o jeden den, který by jen těžko koronavirovou situaci nějak výrazně zhoršil, je to nejspíš podezírání liché.

Podobný argument ale může fungovat i u třetího, tentokrát doslovně „áčkového“ hlediska. Tedy, že jde jen o jeden den. O absenci, která je zbytečná. Už takhle se řada ročníků či celých škol uzavírá, přechází se na distanční studium, které klasickou výuku nemůže nahradit.

Zvlášť, pokud jde o tak dlouhou dobu. Nemluvě o tom, že může brzy dojít na uzavření i těch ještě fungujících škol, takže každý den dobrý. Navíc proč prodlužovat už tak prodloužený víkend?

Nejde o nic závažného, o jeden den prezenční výuky méně či více na výsledném vzdělání nic neudělá. Názorně se na tom ale ilustrují rozdílné názory ve společnosti na míru restriktivních opatření.

A kdesi v závětří jsou znát i stále citelnější pochyby o vládní kompetenci v potírání nové vlny koronavirové krize. Takže to byl vlastně i takový zajímavý test.