Investoři Tesle věří, svou důvěru by ale měli dvakrát zvážit

Akcie Tesly

Akcie Tesly Zdroj: grafika e15

Štěpán Hájek

Růst je u konce, kde najít růst? Hlavní myšlenka, která se honí hlavami managementu Tesly již několik měsíců. V západním světě se ukazuje, že rozšíření elektromobilů se výrazně zpomalilo, což je také tvrdá realita pro progresivní automobilku Elona Muska. Výsledky za první kvartál letošního roku potvrdily to, co jsme očekávali. 

Prodeje zpomalují, čisté marže klesají, zásoby dokončených automobilů na skladech rostou. Pro akcie to není dobrá zpráva, jelikož se obchodují za 62násobek očekávaných zisků za rok 2024 a valuace jasně naznačuje, že musejí ukázat něco více.

Na výsledky za první čtvrtletí akcie Tesly reagovaly sice růstem o 12 procent, ale společnost nepřekonala očekávání analytiků na úrovni tržeb ani zisku na akcii, která před zveřejněním výsledků výrazně klesla. Reakci trhu si lze vysvětlit krátkodobým výprodejem před výsledky, který odrážel očekávání ještě horších výsledků. Částečně mohou být důvodem také sliby Elona Muska ohledně autonomních robotaxíků a autonomního řízení, ze kterého by měla Tesla generovat v budoucnu pravidelné tržby, oznámený začátek prodejů humanoidního robota Optimuse na konci příštího roku nebo upozornění, že Tesla není automobilka, ale „AI robotická společnost“.

Přesto 93 procent tržeb tvoří prodej automobilů a zbytek segment energetiky. Právě zde se vytratil růst a marže, a tak je potřeba investory nadchnout nějakým novým příběhem, aby náhodou neohodnotili akcie podobně jako v případě indexu Stoxx 600 Europe Automobiles & Parts, který se obchoduje za šestinásobek očekávaných zisků za rok 2024, což je desetkrát méně než Tesla.

Elon Musk je známý svými věhlasnými predikcemi, které investoři velmi rádi slyší, protože slibují růst tržeb a ziskovosti v budoucnu. Pokud se však podíváme na jeho predikce zpětně, jako investor svou důvěru musíte dvakrát zvážit. Autonomní řízení a tržby z něj sliboval Musk již od roku 2020, že dorazí „do konce roku“. Letos spustil první verzi, kterou si mohou zákazníci Tesly koupit.

Robot Optimus měl být na prodej začátkem roku 2023, ale první prototyp byl v roce 2022 rád, že „dokráčel“ na pódium a zamával. Velmi optimistické deadliny Optimuse jsou jakýmsi motorem pro velmi nadšené a talentované zaměstnance, kteří pracují pod silným tlakem a pravděpodobně by bez toho nebyla Tesla tam, kde je dnes. Ale investoři se sami sebe musejí zeptat, zda chtějí kupovat společnost, které zpomalují tržby a slabý trh s elektrovozy stlačil její čisté marže ze 16 procent v roce 2022 na devět procent za rok 2023.

Právě slabý trh elektroaut se zdá být hlavním problémem, proč má Musk neustále tendenci slibovat investorům výrazný růst z nějakého nového segmentu, který na úrovni tržeb neexistuje. Největším problémem jsou dva nejdůležitější trhy pro Teslu, a to USA a Čína. Ve Spojených státech se vyčerpal masivní růst a spotřebitelé se přesunuli mnohem více k plug-in hybridům. Stačí se podívat na data, jako je ukazatel dnů do prodeje elektromobilů v amerických prodejnách, který vzrostl z 55 na 90 dnů v roce 2023, zatímco u spalovacích motorů nebo hybridů jsme na podobných úrovních jako loni.

Také zásoby dokončených vozidel Tesly jsou o desítky procent výše, jelikož dodavatelské řetězce pro výrobce elektroaut nejsou tolik efektivní a Tesla potřebuje tlačit na výrobu, aby získala úspory z rozsahu. Proto přišly slevy, a v Číně dokonce cenová válka, kde Tesla čelí silné konkurenci velmi levných a kvalitních automobilů. Jde o zcela normální ekonomický cyklus, který se opět otočí, ale do té doby musí management Tesly slibovat, že přijde s dalším zdrojem příjmů, který je však reálně dva roky vzdálený v případě autonomního řízení a více než pět let v případě zmíněného robotaxi.

Investoři se možná až příliš soustředí na historickou výkonnost akcie, která však nezaručuje podobné zisky v budoucnu. Tesla byla ještě pár let zpět ztrátová a nebyla schopna vyrábět auta. Dnes čelí mnoha tlakům, kdy jádro byznysu, tedy prodej elektromobilů, může růst výrazně pomalejším tempem. Namístě je tedy opatrnost.

Autor je analytik společnosti XTB