Komentář Lenky Kovačovské: Dítě vylité s vaničkou na dálnici

Stát se prý chystá snížit spotřební daň za naftu. Zvýhodní ji oproti alternativním palivům.

Stát se prý chystá snížit spotřební daň za naftu. Zvýhodní ji oproti alternativním palivům. Zdroj: ČTK/Glück Daniel

Stát se prý chystá snížit spotřební daň za naftu. Zvýhodní ji oproti alternativním palivům.
Stát se prý chystá snížit spotřební daň za naftu. Zvýhodní ji oproti alternativním palivům.
3
Fotogalerie

Stát se prý chystá snížit spotřební daň za naftu, možná až o dvě koruny. Opatření by mělo platit i pro osobní automobily. Na první pohled dobrá zpráva skrývá několik ALE.

Je to jednoduché. Když snížím daň na naftu, zvýhodním ji oproti alternativním palivům. Přestanu tedy motivovat ke snižování emisí a dám veřejnosti jasný signál, že naše závazky v rámci evropské politiky na ochranu klimatu nejsou zase až tak závazné. To určitě nikdo nechce. Jak to ALE udělat, když objem přepraveného zboží klesá a dopravci skutečně potřebují pomoci?

Stejná debata probíhá například v Německu. Je za ní fakt, že kamion na dálnici má asi pětkrát větší spotřebu paliva na sto kilometrů než naftové osobní auto a za rok ujede přes sto tisíc kilometrů, což je desetkrát více než průměrné osobní auto. Ekologické zlepšení pohonu jednoho kamionu tak jen v produkci CO2 odpovídá podobnému ekologickému zlepšení u padesáti osobních automobilů. A to je tak významný efekt, že za něj má smysl bojovat.

Stejně jako u nás ani v zahraničí není pro dálkovou nákladní dopravu prakticky dostupný žádný jiný ekologicky alternativní pohon než zkapalněný zemní plyn neboli. I když můžeme vést polemiku o nedokonalosti motorů na zemní plyn a o potřebě ozeleňování vstřikováním biometanu, v Německu následují efektivní kroky za strany státu. Proč? Protože zavedení vodíkem poháněných vozidel a výstavba odpovídající plnicí sítě je projektem, který přinese viditelný efekt nejdříve za 10 let, a to ještě ne u nás. Proto mají v Německu již od začátku 2019 nulové mýtné a za podpory státu se rychle rozrůstá síť plniček LNG.

I v tuzemsku už jsou první vlaštovky. Máme první mobilní samoobslužnou čerpací stanici na LNG a na výstavbu dalších dvanácti přidělilo ministerstvo dopravy dotace. ALE kdo si koupí kamion na LNG, když bude i nadále výhodné jezdit na špinavou naftu? A kdo by si kupoval elektromobil nebo auto na CNG? 

Pointa je zřejmá. Zatímco zájemci o koupi auta zaplatí v Evropě za nový elektrický vůz i méně, než na kolik je dnes vyjde pořízení telefonu, český stát bude motivovat k nákupu „nafťáků“. Místo toho, abychom investovali do budoucnosti a podpořili rozvoj nových technologií, zakonzervujeme současný stav na další roky. Současně Česká republika bez dostatečné spotřeby biometanu v dopravě v žádném případě nenaplní svoje závazky vůči Evropské unii do roku 2030. 

V Česku jezdí více než dva miliony vozů s dieselovým motorem a průměrné stáří osobních vozů je bezmála 15 let. Podle statistik Evropské asociace výrobců automobilů ještě staršími automobily jezdí už jen v Estonsku, Řecku, Litvě a taky Rumunsku. Třeba v Rakousku je průměrné stáří aut kolem osmi let. Proto nevymýšlejme kolo a inspirujme se v zahraničí. Jinak se nám může stát, že pro dobrý úmysl podrazíme nohy všem, kteří uvěřili, že se vyplatí v dopravě investovat do čistých technologií.

Autorka je výkonnou ředitelkou Českého plynárenského svazu