Muskovo X přichází o expertní hlasy. Toxické prostředí vyhání vědce i specialisty

Elon Musk přichází na X o odbornou komunitu.

Elon Musk přichází na X o odbornou komunitu. Zdroj: Reuters

Sociální sítě tvoří uživatelé a X – kdysi známé jako Twitter – postupně přichází o hlasy z odborné komunity. „Twitter“ přitom řada lidí donedávna vnímala jako síť pro experty a elitu, která mezi sebou sdílí zajímavé a exkluzivní informace. Nový ráz sítě ilustruje třeba zesílení hlasu popíračů klimatické změny. Těm pomohlo, že třetina jejich oponentů od roku 2016 do března 2023 utichla. Může za to mimo jiné i hrubnutí prostředí sociální sítě.

Únorová studie francouzského Climatoscope říká, že síla „hlasu“ popíračů a lidí, kteří před změnou klimatu varují, se na X poprvé za měření vyrovnala. Za každou frakci tweetuje zhruba 20 tisíc účtů. V dokumentu také najdeme, že je znatelný rozdíl i v odbornosti obou táborů. U popíračů klimatické změny byla výrazně nižší a k dosahu si pomáhá automatizovanými účty, které hojně jejich teorie retweetovaly a lajkovaly, aby vytvořily zdání davu. Strategie se blíží tomu, co známe třeba u ruských trollích farem.

Pokles podle jiné studie zaznamenal i takzvaný „environmentální Twitter“. Ten se hodně zaměřoval na biodiverzitu a zmírňování klimatických změn. Tahle skupina klesá v aktivitě více než všechny ostatní. Z analýzy 380 tisíc účtů jich jednou za čtrnáct dní publikovalo příspěvek jen 53 procent. U podobně velkých komunit bylo aktivních 79 % účtů.

Časopis Nature pak mezi vědci přítomnými na sociálních sítích zkoumal, co říkají na aktuální situaci X. Hromadně obeslal 170 tisíc respondentů a vrátilo se mu 9153 odpovědí. Sedm procent odpovědělo, že X přestalo používat úplně, 24 procent svou aktivitu výrazně snížilo a 23 procent uvedlo, že ji také snížilo, ale jen mírně. Jako důvody udávají agresivní prostředí a toxické diskuze, které je očerňují. Někteří se obávají, že být součástí takového prostředí může poškodit jejich dobré jméno, a tím pádem i vědeckou kariéru.

Komunita kolem takzvaného „infosec Twitteru“, pod kterým si můžeme představit třeba datové analytiky a lidi kolem kyberbezpečnosti, přestala prakticky existovat. Jedním z hlavních důvodů bylo zpoplatnění takzvaného API, díky němuž se mohli lidé dostat k zajímavým datům z velké části X. Od dubna do května 2023 klesla klíčová slova s infosec tématy z 1200 denně na přibližně 300. Problémy zaznamenali i detektivové využívající informace z otevřených zdrojů, pro které se X také prakticky uzavřelo.

Nejde vynechat ani novináře, kteří v počátcích pomohli Twitteru získat jeho relevanci. Pro ně se stává nové X stále méně atraktivním už jen tím, že zprávy ukazuje stále méně lidem. Navíc se média často dostávají do konfliktu s majitelem Elonem Muskem, který se netají tím, že média nemá v lásce a rád by je nahradil. Někteří snižují svou aktivitu a objevují se i první větší redakce, které X trvale opouštějí. Jedním z nejviditelnějších případů byly americké veřejnoprávní PBS a NPR.

A nakonec tu máme i květnový průzkum Pew Research Center, v němž čtvrtina uživatelů z USA odpovídá, že nepočítá s tím, že bude ještě za 12 měsíců na X aktivní.

Počet uživatelů X sice nějak výrazně neklesá, ale k jisté korozi dochází. Je sice méně nápadná, ale bez kvalitních informací a zajímavých lidí zbude z X jen hořící skládka plná sporů a toxických diskuzí. Twitter nezmizel přejmenováním na X. Odchází spolu se svými uživateli, kteří ho na začátku vytáhli nahoru. X ze dne na den spíše nezkolabuje, ale zajímavé hlasy na něm začínají utichat.