Německá e-mobilita se pomalu sune vpřed. VW předehnal Teslu, čínský podíl stále roste

Nejoblíbenějším autem na německém trhu zůstává model Y značky Tesla, hned za ním je už  VW ID.3 (na snímku).

Nejoblíbenějším autem na německém trhu zůstává model Y značky Tesla, hned za ním je už VW ID.3 (na snímku). Zdroj: Reuters

Německo: země zaslíbená elektrickým autům! Tak rychle to zdá se nepůjde. Také loni sice tamější čísla prodaných e­-vozů rostla, ale ne tak, jak si všichni představovali. Patnáct milionů elektromobilů do roku 2030, jak si naplánovala německá vláda a v co doufali odborníci, se dnes jeví jako těžko dosažitelný cíl.

Statistiky jsou výmluvné. Na německých silnicích v roce 2023 přibylo nově 524 219 e‑aut, což je podle Spolkového úřadu pro motorovou dopravu o 11,4 procenta víc než v předchozím roce. Počet registrací nových elektrovozů se zvýšil o 30 procent.

Náběh elektromobility se ale v Německu postupně zastavuje, tvrdí odborníci. Příčiny jsou spíše finanční než psychologické, strachem o dojezd a včasné nabití to není. Recese nutí Němce šetřit a odkládat dražší nákupy, kromě toho vláda zrušila podporu prodeje elektrických vozů, což se ale na statistikách výrazně projeví až letos. A očekává se prudký pokles prodejů.

Tesla po letech opustila trůn

Navzdory špatným trendům v autoprůmyslu a celé ekonomice sevřené recesí, doznívající vysokou inflací a špatnou náladou v byznysu se podíl elektromobilů na celkovém prodeji aut v Německu v roce 2023 zvýšil. Tržní podíl v nových registracích vzrostl jen mírně, ale přece, ze 17,7 na 18,4 procenta. Podíl elektrických aut v celé německé „populaci vozidel“ však zůstává poměrně nízký – v současnosti jsou to jen dvě procenta ze všech vozů, tedy asi 1,3 milionu aut.

Když to ale srovnáme s osmkrát menším Českem (co do počtu obyvatel), nabírají celková německá čísla na síle. V ČR totiž oficiálně na silnicích jezdí jen 16 tisíc aut s plně elektrickými motory, celkový počet aut přitom dosahuje 6,4 milionu. Máme tedy osmdesátkrát méně elektromobilů než v Německu, přičemž podíl e‑aut na českém trhu dosahuje čtvrt procenta.

Nejžádanějšími e‑auty v Německu jsou modely tří největších značek: VW, BMW a Mercedes‑Benz. Jejich prodeje povyskočily o 32 procent a podíl německé trojky na trhu se už na čtyři procentní body přiblížil polovině všech prodaných e‑aut.

Loňskou událostí elektromobilové branže v Německu ale bylo něco zcela jiného. Po letech snah a slibů se Volkswagenu povedlo předběhnout americkou automobilku Tesla, která dlouhé roky ovládala tamní žebříčky prodejů e­-vozů. A stalo se tak, přestože Tesla otevřela v Grünheide v Braniborsku svou Gigafactory a výrazně zvýšila výrobu aut pro evropský trh, a naopak uzpůsobila prodejní cenu pro německý trh.

Novým lídrem tohoto trhu se tedy stala značka Volkswagen. Prodala 70 628 e‑aut, o 12 procent víc než v roce 2022. Tesla zaznamenala ve statistikách 63 685 nově registrovaných vozů, což znamená, že její prodejní výkon klesl o devět procent. Přesto vůbec nejoblíbenějším autem dál zůstává model Y značky Tesla, hned za ním je ale už domácí německý model VW ID.3.

Německým automobilkám se však více dařilo v cizině než doma. Díky velkým prodejům elektromobilů na čínském trhu jejich celosvětová bilance v této kategorii vyskočila prudce vzhůru skoro o polovinu.

Pokračujte ve čtení vytvořením bezplatného účtu nebo přihlášením