Zaseklý strojek Babišova marketingu

Bývalý premiér Andrej Babiš

Bývalý premiér Andrej Babiš Zdroj: ČTK / Vondrouš Roman

Andreji Babišovi se pokazil marketin­gový strojek. Stejně jako auto jezdí na benzin či naftu, marketingové motory ultrapopulistů se živí tématy, obsahem. Dokud mohl tehdejší předseda vlády mi­kromanažovat chod republiky, fotit se na le­tištích, stavbách, se státníky, bez státníků, v helmě nebo v čepici, bylo motory stále čím futrovat. Jako předseda opozice se může fotit tak leda na zahradě v Průhonicích.

Andreji Babišovi se marketingový strojek navíc pokazil v nejméně vhodnou chvíli. Po­řád je tu trestní stíhání za Čapí hnízdo, kte­ré pokročilo do fáze obžaloby. Pokud mohl v uplynulých letech Babiš doufat, že se někde v soukolí policie a státního zastupitelství najde nějaká výhybka, která vláček stíhání pošle na slepou kolej – jako bylo například zastavení stíhání v roce 2019 nebo šermová­ní abolicí ze strany prezidenta Zemana – teď už je jasné, že se věci ujme soud a všechny okolnosti řádně provětrá. To není dobré, a marketingové odvádění pozornosti by se hodilo.

Pak je tu samozřejmě i zvažovaná prezi­dentská kampaň, jež se dělá rozhodně lépe ze Strakovky než z Průhonic, ze sněmovny nebo z poslanecké kanceláře v Roudnici nad Labem. Jenže došla témata a na ulici se ne­válejí. A tak je třeba lovit v nejspodnějších kalných vodách sociálních sítí. Mateřský Babišův list kdysi známý jako Mladá fronta DNES otiskl předsedovi jeho komentář pod titulkem „Prvních 100 dní Fialovy chudoby“.

Zejména obvinění za rostoucí inflaci patří k tomu nejlepšímu, co bylo na poli argumentačních faulů v této zemi vyprodukováno. Dál: benzin a nafta. Už několik týdnů sle­ dujeme až dojemnou péči členů hnutí ANO o peněženky a nádrže spoluobčanů, Babiš se kvůli tomu dokonce vydal do Polska a na­točil video, v němž srovnává ceny na obou stranách hranice. U lidí, kteří jsou ochotni porovnávat neporovnatelné bez širších sou­ vislostí, bude mít určitě velký úspěch.

Video placeholde
Prostor X: Rozhovor s Andrejem Babišem • Videohub

A pak je tu samozřejmě válka na Ukrajině a její dopady na českou společnost. Zde je ob­tížné lavírovat na hranici vkusu a nevkusu, ale marketing poslance Babiše si neomylně vy­bral spodní stranu dna. Zpočátku to vypada­ lo, že se vláda bude moci v těchto zásadních otázkách spolehnout i na podporu opozice. „Všude jsou u nás Ukrajinci a my je potře­bujeme, máme nejnižší nezaměstnanost,“ řekl Babiš v Českém rozhlase 22. února, krát­ce před vpádem Ruska na Ukrajinu. O dva dny později, v den počátku invaze, dokonce ve sněmovně Babišovi za jeho postoj tleskali ministři Fialovy vlády.

O měsíc později takto: „V Praze nebyly byty pro zdravotně postižené, pro samoživi­telky. A já jsem rád, že pro ukrajinské uprchlí­ky se našel byt na Haštalské a Zlatnické. To je pecka! Praha 1, Pařížská,“ řekl Babiš ve čtvr­tek ve sněmovně při interpelacích. Jednička z hvězdičkou za argumentační klam, který ještě lépe vynikne, když si řekneme, že ony byty byly ministerské byty po Aleně Schille­rové a Kláře Dostálové. Souvislost se zdravot­ně postiženými nebo samoživitelkami nula celá nula.

Když máte ve sněmovně jako druhého opozičního soupeře Okamurovu SPD, hledá se manévrovací prostor těžko. Babišův mar­keting z posledních dní ukazuje, že následu­jící měsíce prověří soudržnost české společ­nosti, která se zatím na podpoře vládě při zvládání uprchlické vlny dokázala shodnout. Pokud se ovšem Babiš nakonec rozhodne do prezidentské kampaně vstoupit, čekají nás nepěkná témata a zlé časy.