Akcie, měny & názory Marka Dongrese: Viaplay černým koněm místo televize

Severoevropský streamingový hráč NENT se svou platformou Viaplay sází do budoucna na přechod od tradičních TV do streamingu.

Severoevropský streamingový hráč NENT se svou platformou Viaplay sází do budoucna na přechod od tradičních TV do streamingu. Zdroj: Reuters

Severoevropský streamingový hráč NENT se svou platformou Viaplay sází do budoucna na přechod od tradičních TV do streamingu. V horizontu několika let očekává, že streamovací platforma bude v tamních domácnostech zastoupena ve stejné míře, jako je nyní televize. To znamená, že 95 procent domácností bude mít předplacený stream.

NENT v současnosti stojí asi za čtvrtinou trhu s 1,6 milionu předplatitelů ke konci roku 2019 a očekává, že letos jich přidá dalších 600 tisíc, což je meziroční 38procentní růst. Ve své platformě Viaplay nabízí vlastní lokální tvorbu, licencovaný obsah od Disney nebo Sony či nejžádanější sportovní přenosy. Tržby firmy jsou z největší části tvořeny prodejem předplatného (více než 60procentní podíl) a zbytek tvoří příjem z reklamy a z vlastní tvorby.

Dopady pandemie se promítnou ve všech třech segmentech. Více času stráveného doma bude stát za vyšším růstem počtu předplatitelů, naopak přerušení sportovních přenosů se promítne do nižší ceny, když firma poskytla zákazníkům slevy. Klesla i poptávka po reklamě: v prvním čtvrtletí o 13 procent a očekává se další pokles. Příjmy ze studií byly ve stejném období o 17 procent nižší a v dalším čtvrtletí bude pokles ještě viditelnější, když firma musela odložit některé premiéry.

Poklesy ve zmíněných segmentech ale mají krátkodobý charakter, zatímco silnější klientská základna s největší pravděpodobností firmě vydrží. Navíc díky úsporám bude dopad do zisku snesitelný. V minulých letech (2016 až 2019) se NENT pyšnil 19procentním průměrným ročním růstem počtu předplatitelů, a pak liže uvěříme myšlence, že v Evropě bude pokračovat viditelný trend v přechodu od klasické TV do streamingu (jako tomu bylo v USA), tak růst počtu předplatitelů bude pokračovat i v budoucnu. Z pohledu výše ukazatele srovnávajícího hodnotu firmy a její výdělky (EV/ EBITDA) není titul nejlevnější (11,5×), ale při porovnání s konkurencí v podobě Netflixu (18×) nebo Disney (19×) jde stále o příznivější hodnoty.

Autor je analytik České spořitelny