Komentář Pavla Vlčka: Rozpočty na PR a komunikaci v době koronavirové | E15.cz

Komentář Pavla Vlčka: Rozpočty na PR a komunikaci v době koronavirové

Pavel Vlček, PR Klub
Pavel Vlček, PR Klub
• 
ZDROJ: ČTK / Michael Říhová
Pavel Vlček

Pavel Vlček

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn

Prakticky od začátku koronavirové situace se začaly objevovat odhady vývoje investic do jednotlivých disciplín marketingové komunikace. Připomínaly však spíše věštby a budily více otázek, než že by dávaly relevantní odpovědi důležité pro zorientování se v situaci.

Asi nejčernější a nejkontroverznější z předpovědí se objevila těsně před Velikonocemi. Několik sdružení dodavatelských agentur v něm líčilo „volný pád“ segmentu marketingových komunikací někam na úroveň 50 procent ve srovnání s rokem 2019 a jedním dechem od vlády žádaly miliardy, které měly načrtnutý výpadek v jejich příjmech vykrýt.

Společně s výzkumnou agenturou Ipsos, která je naším partnerem, jsme se podívali na to, jak budoucnost firemních rozpočtů na komunikaci a public relations vidí ti, kteří o nich opravdu mají přehled – tedy manažeři a ředitelé komunikace a vnějších vztahů.

Očekávaný rozpočet pro PR a komunikaci pro rok 2021Autor: Ipsos

Výsledky ukazují, že čtyři z deseti zadavatelů očekávají pro rok 2021 redukci, a to většinou v rozmezí do 30 procent. Oproti tomu zhruba desetina respondentů počítá s navýšením investic do komunikace a PR. Půlka zadavatelů aktuálně předpokládá, že k významným změnám nedojde.

Určitě budou existovat výjimky, ale dá se říct, že obor PR a komunikace určitý pokles čeká, ale v drtivé většině případu ne více než o čtvrtinu. Z debaty o výsledcích dále vyplynulo, že jsou rozdíly především mezi postupem korporací a malých a středních firem, které řídí jejich vlastník.

Korporace v tomto období reagovaly pomaleji, eventuální úpravy rozpočtů připravují nyní a ty se projeví pravděpodobně od léta. Paušály pro agentury na letošek buď zůstanou, nebo se sníží.

Plánované změny výdajůAutor: Ipsos

U malých a středních firem je to ale jinak. Tam byla reakce okamžitá a výdaje na komunikaci vlastníci často současně s poklesem příjmů prakticky zastavili úplně. Dobré však je, že pokud firma tyto dva mimořádné měsíce ustojí, už často signalizuje, že nechce propásnout příležitost a začne opět brzy do PR a reputace své značky a produktů opět investovat.

Ochlazení ekonomiky komunikaci a PR jako obor na lopatky určitě nepoloží, ale bude opět katalyzátorem změn. Ostatně stejně jako jím byla globální finanční krize před 12 lety.

V nadcházejících měsících se tak podle zadavatelů bude škrtat především v oblasti eventů. Tento byznys si opravdu vytáhl černého Petra, protože březen až květen jsou z hlediska příjmů zcela vymazané a všichni se modlí, aby nejistá sezona skončila co nejdříve a od září se eventy naplno rozjely.

Využívání interních zaměstnancůAutor: Ipsos

Doba koronovirová urychlila nástup všeho, co je on-line, což jistě nepostihne kvalitní firemní obsah, ale podle zadavatelů vysoce pravděpodobně ovlivní investice do jeho tištěné formy. Dalšími oblastmi, kam podle zadavatelů bude směřovat o něco méně investic, budou media relations a také firemní odpovědnost.

U kterých disciplín naopak experti na komunikaci a PR předpovídají dynamický rozvoj? Je to určitě vše digitální. Podíl video obsahu a formátů typu podcast by mohl vzrůst u některých zadavatelů o více než třetinu.

Dále posílí sociální sítě a interní komunikace. Ta se tak definitivně vymanila z role popelky komunikace a public relations, kterou byla před deseti, nebo dokonce patnácti lety. Firmy totiž budou se svými zaměstnanci potřebovat komunikovat ještě intenzívněji a jak je vidět, budou k tomu využívat stále modernější nástroje. A to bude pochopitelně žádat navýšení investic do nich.

Autor je předseda výkonného výboru profesní organizace PR Klub

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newslettery