Komentář Štěpána Křečka: Na Česko se valí revoluce | E15.cz

Komentář Štěpána Křečka: Na Česko se valí revoluce

Štěpán Křeček

Štěpán Křeček

V posledních letech přicházejí stále přísnější ekologické regulace, které postihují automobilový průmysl. Jednotlivé automobilky se s tím vypořádávají různě. Volkswagen třeba vybavil své vozy softwarem, který falšoval výsledky emisních testů. Jiní měli problémy s homologací, která zaručuje splnění přísnějších norem.

Automobilky jsou novými regulacemi nuceny investovat obrovské částky do vývoje nových technologií.

Aby na to měly peníze, hledají úsporná opatření. Nedávno jsme například mohli zaregistrovat plán na sloučení automobilek Fiat Chrysler a PSA. V tomto obchodě nejde o nic jiného než o úsporu nákladů, díky níž bude možné financovat výzkum a vývoj.

Komentář Jany Havligerové: Vyhlídky ministryně Maláčové

Úsporná opatření se začínají týkat i Česka. Nošovický Hyundai oznámil, že každé druhé pondělí až do konce letošního roku nebudou jeho zaměstnanci chodit do práce.

Hyundai tím reaguje na ochlazení poptávky a snaží se šetřit náklady. Ford šel ještě dál. Oznámil, že celosvětově propustí desetinu svých zaměstnanců.

Inovace světového byznysu se rozjíždí i v České republice

V autoprůmyslu se masivně investuje do elektromobility, která zajišťuje splnění všech ekologických limitů. Je však otázkou, jestli by automobilky investovaly své peníze stejně i bez hrozby přísných ekologických pravidel.

Zajímavý je v tomto ohledu případ už zmíněné firmy Fiat Chrysler, která se dohodla s americkým výrobcem elektromobilů Tesla, že do své flotily začlení jeho vozy. Vyhne se tak pokutě ve výši až dvou miliard eur za nedodržení přísných evropských emisních pravidel.

Škoda hledá další vytížení pro továrnu ve Vrchlabí, mohla by vyrábět elektromotory

Další automobilky, aby ekologické limity splnily, vyrábějí vlastní elektromobily. Jejich snaha však nemá kdovíjakou odezvu na trhu. Lidé zhruba třikrát dražší elektromobily moc nekupují.

Například v Česku na jeden nově registrovaný elektromobil připadá 265 nově registrovaných benzinových automobilů a 102 dieselů. Za první tři čtvrtletí letošního roku bylo v naší zemi registrováno 507 elektromobilů.

Glosa Petra Peška: Generálův prezidentský přestřel

Jestli se elektroauta nezačnou masově prodávat, rozsáhlé investice automobilek se nikdy nemusejí vrátit.

To by mělo silně negativní důsledky pro jejich hospodářské výsledky a také pro země se silnou závislostí na automobilovém průmyslu. Což se týká i Česka, které díky své levné a kvalifikované pracovní síle získalo mnoho zahraničních investic spojených právě s autoprůmyslem.

Škoda Auto jako Dacia. Automobilka má zlevnit a cílit na východní trhy, odboráři chystají petici

Díky nim máme nízkou nezaměstnanost a naše hospodářství si udržuje solidní kondici.

A kvůli nim musíme vývoj v branži sledovat s obavami. Revoluce v automobilovém průmyslu může změnit celou českou ekonomiku.

Autor je hlavní ekonom společnosti BH Securities

Moderní kanceláře podporují kreativitu zaměstnanců dříve nevídanými způsoby
Zápisník Petry Jansové: Konec pirátství

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!