Komentář Viliama Bucherta: Nova v rukou Kellnera. Mediální trh čeká zásadní změna | E15.cz

Vše o netradičních investicích

Vše o netradičních investicích Vstoupit do speciálu

Komentář Viliama Bucherta: Nova v rukou Kellnera. Mediální trh čeká zásadní změna

Viliam Buchert

Viliam Buchert

Nevstoupíš dvakrát do téže řeky, říkal známý starověký řecký filozof Hérakleitos. Nejbohatší Čech Petr Kellner a jeho PPF se rozhodla do stejné řeky, tentokráte televizní, opět vstoupit. Akcionáři společnosti Central European Media Enterprises (CME) totiž ve čtvrtek schválili nabídku na převzetí CME skupinou PPF. V rámci této transakce za 2,1 miliardy dolarů (téměř 48,5 miliard korun) by měl do Kellnerových rukou putovat i mimořádně vlivný hráč na českém mediálním trhu, televize Nova.

Tu už PPF vlastnila v letech 2002 až 2004. Celý proces ale ještě musí schválit regulátoři v Rumunsku a Slovinsku a také Evropská komise. Pokud se tak stane, což je spíše pravděpodobné, změní tento obchod zásadně českou mediální scénu a vyvolá to i mnoho dalších otázek, které nesouvisí jenom s byznysem, ale i s politikou a českou společností.

Součástí CME je celkem 30 televizních kanálů v České republice, v Bulharsku, Rumunsku, na Slovensku a ve Slovinsku, které vysílají pro přibližně 45 milionů lidí. To je v této části Evropy obrovská síla, protože Nova či slovenská televize Markíza, hrají mimořádně významnou roli nejenom na mediálním a reklamním trhu ve svých zemích, ale také mají zásadní vliv na část populace a prostřednictvím toho i na politiku a ekonomiku.

Zásadní otázkou proto je, jak s tímto vlivem a postavením Petr Kellner a PPF v Česku naloží. Samotná PPF od prvních dní, kdy se objevily informace o tom, že kupuje Novu, říká, že primárně půjde o byznys a vytvoření synergie mezi tvorbou mediálního obsahu a jeho distribucí a o propojení s telekomunikačním byznysem celé skupiny.

Někteří kritici a odpůrci Kellnera tomu nevěří a hledají za koupí CME skryté politické a vlivové zájmy. Kellner a PPF samozřejmě ani v těchto sférách nežijí ve vzduchoprázdnu, evidentní ale je, že primárně půjde o byznys. Podívejme se proč.

CME změní majitele. Akcionáři mediální skupiny schválili její prodej Kellnerově PPF

Co dál s Novou?

Petra Kellnera může kdokoli podezírat z čehokoli, ale v jedné věci si počíná po celou dobu svého podnikání konstantně a předvídatelně. Své společnosti dokáže PPF systematicky rozvíjet ve všech směrech a většinou se jí to i daří. To samé by mělo platit dál i pro televizi Nova. 

CME například loni zvýšila provozní zisk o šest procent. V konstantních kurzech se zvýšil o 11 procent na 187,3 milionu dolarů. Firma také splatila dluh v objemu 150 milionů eur. V České republice CME zvýšila provozní zisk OIBDA o 7,4 procenta na 101,6 milionu dolarů.

Že by chtěl Kellner něco takového narušit nějakými úkroky jinam, nemá logiku. Důvod je jasný – má možnosti, jak naopak svůj nový mediální byznys ještě více ekonomicky posílit. Navíc na rozdíl od konkurence drží v rukou moderní technologie (třeba v podobě operátora O2), které vytvářejí synergii s televizním vysíláním. TV Nova je dnes také klíčovým podnikem celé skupiny CME a jako taková bude i pro svého nového majitele velmi důležitá.

Juraj Koiš, šéfredaktor odborného webu TVKompas.cz, k tomu nedávno napsal: „Právě skupina PPF na televizním trhu předvedla, že se nebojí dělat odvážné kroky. Televizní část operátora O2 nastavuje u nás trendy na poli placené televize, a to právě od doby, co ji převzala skupina PPF. Může se něco takového stát i s Novou.“

PPF se ohradila proti výrokům amerického senátora. Ten skupinu označil jako „čínského zástupce“

Nova by proto měla pokročit v rozvíjení systému placené televize, protože má k tomu dostatek kanálů, kde se tyto dnes ve světě obvyklé služby dají použít a využít. Ostatně už se to děje u slovenské sesterské Markízy, která bude PPF také patřit, a která se nebála zásadně omezit závislost na „staré“ terestrické televizi. Jistě, další otázkou je, jak na to může v mnohém konzervativní český většinový divák reagovat. Ale že světlejší budoucnost patří placeným televizním kanálům, je zřejmé.

Pokud se má ale Nova vyrovnat skutečným lídrům i v evropském či globálním měřítku, musí být daleko odvážnější ve tvorbě vlastního programu. To zatím brzdila hodně dlouhá diskuse o jejich možných nových vlastnících. Neměla by už dál přešlapovat na místě, protože vlajkové lodě programu, jako seriály Ulice či Ordinace v růžové zahradě, začínají být vnitřně vyčerpané a unavené.

Nova by také měla posílit zpravodajství a publicistiku, aby v tom byla opět jasným lídrem. Jako celek sice zůstane pro většinového diváka, ale i ten dnes očekává určité inovace. V některých jiných směrech může být pro ni příkladem streamovací platforma Netflix.

Rozvoj programu bude z hlediska přitažlivosti pro diváky a z důvodu udržení či zvýšení inzertních příjmů pro Novu rozhodující. Ovšem o Nově se hovoří i z jiných důvodů.

Jak tvořit vliv

Televize Nova je v České republice nesporně mimořádně vlivná. Proto je PPF i samotný Petr Kellner často pod ostrou palbou. Někdo například spojuje jeho podnikání v Číně s tím, že by v blízké budoucnosti mohla být proto i Nova „pročínská“ a mohla šířit pročínskou propagandu. Jakým způsobem by se to mělo projevovat, není jasné. Přitom aby to největší česká televizní skupina udělala, nedává vůbec žádný smysl. V menším provedení se o to pokusila po vstupu čínského investora TV Barrandov a dopadlo to neslavně.

Kellnerova PPF krouží kolem tureckého výrobce autobusů

Dochází pak v tomto směru k takovým absurditám, jaké předvedli čeští Piráti, kteří na prodej CME skupině PPF upozorňovali v Americe a požadovali, aby tomu bylo zabráněno.    

Podobnými kroky by si ale Nova nepomohla a můžeme proto pochybovat o tom, že by něco podobného zamýšlela. Spíše se dá odhadovat, že se naopak bude snažit výrazně posílit svoji pozici na trhu vytvářením synergie s pomocí svého operátora v telekomunikacích, či bude akceschopnější a odvážnější ve tvorbě programu. Tomu napomůže i to, že přejde do českých rukou.

PPF dále bude muset najít rovnováhu v poměru volně dostupných a placených stanic tak, aby si udržela dominantní postavení, které zaručuje i vliv. To jí umožní případnou další expanzi, kterou u Kellnera nikdy nelze vyloučit.

Čerstvé rozhodnutí akcionářů CME prodat své aktivity PPF v každém případě odstartovalo významné procesy na české mediální scéně. A Petr Kellner bude mít brzy v rukou hodně silné karty, což jeho protivníky a soupeře logicky znervózňuje. Další mediální smršť nás proto ještě jen čeká.

Autor je spolupracovník redakce

Vládce skupiny PPF Petr Kellner vydělává na zlatě miliardy korun

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!