Oldřich Sklenář: Ropné embargo vybízí k omezení dálniční rychlosti

úsek dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Jaroměří

úsek dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Jaroměří Zdroj: ŘSD

Schválený návrh embarga na dovoz ruské ropy do zemí Evropské unie představuje kompromis. Pro rozdíl v pozicích a závislosti jednotlivých států na ruské ropě existuje technologický důvod – ruská ropa se svým složením a vlastnostmi liší od případných alternativ. Ty by sice bylo možné dopravit do příslušných rafinerií, ale už by je nešlo zpracovat na pohonné hmoty a jiné produkty.

Kompromis v první řadě počítá s ukončením dodávek přepravovaných po moři. Do konce letošního roku by pak mělo být zastaveno okolo devadesáti procent ropného importu z Ruska do Evropské unie. Časově omezenou výjimku má ropa proudící ropovodem Družba, jehož jižní větev končí v České republice. Pro Rusko embargo i tak představuje ztrátu příjmů stovek milionů eur denně. Jsou to tak zatím nejtvrdší sankce, jaké Evropská unie vůči ruskému režimu od začátku války na Ukrajině přijala.

Sankce pro Rusko: Stahování světových značek i zabavování majetku oligarchům

Video placeholde
Sankce pro Rusko: Stahování světových značek i zabavování majetku oligarchům • Videohub

V této souvislosti se objevují rovněž obavy z možného nedostatku pohonných hmot a s tím spojeného růstu cen. Například v materiálech litevského europoslance Andriuse Kubiliuse z Evropské lidové strany se zmiňuje zvýšení ceny ropy a ropných produktů na evropských trzích o přibližně patnáct procent. Za současné situace se takové zvýšení může zdát jako příliš vysoká daň za podporu ukončení ruské agrese na Ukrajině. Na druhé straně je dobré si připomenout, že i po tomto zdražení by za současnou průměrnou měsíční mzdu bylo možné nakoupit přibližně o polovinu benzinu více než za průměrnou mzdu na počátku milénia, kdy litr stával „pouhých“ 26 korun.

Skutečnost, že na nízké ceny pohonných hmot si rychle zvykáme, je patrná i z toho, že jen za poslední dekádu se počet registrovaných osobních automobilů v Česku zvýšil o třetinu. Průměrná obsazenost osobních automobilů se ve velkých městech stále pohybuje kolem 1,3 cestujícího na vozidlo, které má zpravidla pět míst k sezení. Jeho kapacita je tak využita přibližně ze čtvrtiny, zatímco ostatní sedadla zůstávají prázdná.

Nedokážeme si tuto formu spotřeby odepřít? S každým natankovaným litrem benzinu nebo nafty totiž pomáháme udržovat režim, který se nejenže chová nelidsky vůči vlastním lidem, ale současně bez nejmenšího uzardění páchá válečné zločiny za svými hranicemi. Česká republika přitom figuruje na jeho oficiálním seznamu nepřátel.

Cestu, jak snížit spotřebu a tím i tlak na cenu ropy, před nedávnem navrhla Mezinárodní energetická agentura. Její desetibodový plán zahrnuje opatření, jako jsou snížení nejvyšší povolené rychlosti na dálnicích, kampaně pro podporu technik úsporné jízdy, zvýšené využívání práce z domova, zlevnění veřejné dopravy, podpora carsharingu a městské cyklistiky, větší využívání železniční dopravy nebo neděle ve městech bez aut.

Tato opatření nejenže přispívají ke snížení spotřeby, ale současně znamenají i méně emisí, větší bezpečnost na silnicích nebo méně hluku a celkově příjemnější prostředí ve městech. Tedy právě to, po čem mnozí lidé volají už delší dobu.