Regulace finfluencerů by mohla zachránit miliony

Youtubeři Paul a Jake Logan.

Youtubeři Paul a Jake Logan. Zdroj: Profimedia.cz

Známý americký youtuber Paul Logan si uřízl pořádnou ostudu kvůli natáčení oběšence.
2
Fotogalerie

Skoro by to znělo jako pohádka. Žili byli dva bratři, Pavel a Jakub, kteří díky novým technologiím vydělali spoustu peněz a ukázali všem svým fanouškům, jak je snadno vydělat také. Stačí nakoupit jeden levný kurz, pár obrázků nebo srandovní kryptoměnu. Jenže nakonec jenom všem ukázali, jak drahé je prodat páteř, tedy pokud vůbec nějakou mají. Stovky tisíc za jeden příspěvek na sociálních sítích, který láká na podvod? Miliony? Proč ne.

Pavel a Jakub jsou ve skutečnosti Paul Logan a jeho mladší bratr Jake, který v Paulovi viděl vzor a stal se stejně jako on jen o pár let později jedním z nejúspěšnějších světových youtuberů s desítkami milionů odběratelů. Zároveň oba bratři úspěšně boxují a podnikají. Natáčet vtipná videa a sportovat není nic kontroverzního, ale jejich podnikání je daleko za hranou, přesto patrně plně legální. Nabízejí podvody, ale tváří se, že o tom nevědí.

Naposledy byl před pár dny vykraden samotnými tvůrci projekt Animoon, který už v názvu kombinuje „animaci“ a „moon“, tedy měsíc. Jsou to animované obrázky, jejichž cena půjde na měsíc. „Je skvělé být součástí tohoto projektu. Miluju ten design inspirovaný pokémony. Sám budu chtít získat legendární kartu. Určitě to nezmeškejte,“ nahrál před nedávnem Jake na své sociální sítě s odkazem na Animoon. Poté co do projektu lidé nasypali 6,3 milionu dolarů, tvůrci peníze sebrali a zmizeli. Kolik za takové video Paul dostal? To se patrně nikdy nedozvíme, ale i kdyby to bylo šest mi­lionů dolarů, pořád se to tvůrcům vyplatí, protože projekt dokázali vytvořit za víkend a 300 tisíc dolarů v kapse určitě není k zahození.

Nedávno před ním starší bratr Paul propagoval „geniální“ mince Dink Doink slovy: „Je to ten nejhloupější a nejabsurdnější shitcoin, který jsem kdy viděl. Proto jsem v něm all-in.“ Jako kdyby upozornění na to, že je to zjevný podvod, nějak ulehčilo tomu, že láká desítky milio­nů svých fanoušků do propasti. „Blockchain, baby,“ říká na telefon v autě a tváří se u toho tak, jako kdyby mu někdo držel pistoli u hlavy. Nedrží, jen mu dal nabídku, kterou bylo těžké odmítnout. Stovky tisíc dolarů za několikavteřinové video. Pokud nemáte páteř, je těžké odmítnout, i když víte, že lákáte na podvod.

Hned za těmito dvěma youtubery jsou v zástupu tisíce dalších, jimž naslouchají zejména mladí. Finfluenceři, říká se dnes moderně. Finanční influenceři. Za peníze doporučí a dají od toho ruce pryč.

Že jedna taková zpráva na sociální sítě může stát miliony, dokládá úředně zkoumaný případ amerického kandidáta na prezidenta a profe­sionálního exota Johna McAfeeho. Ten si účtoval za jeden příspěvek na Twitteru pro svých 810 tisíc sledujících neuvěřitelných 105 tisíc dolarů. Je to jen 0,13 dolaru za uživatele, vtipkoval McAfee, který utekl z Belize před stíháním pro podezření z vraždy svého souseda. Když ho ve Španělsku loni zadrželi kvůli daňovým únikům, byl nalezen mrtvý v cele a k žádnému soudu nedošlo.

Není divu, že sílí hlasy po regulaci finfluencerů. Stačí mít hodně sledujících a matematika je jasná, vyplatí se lhát a zaprodat se. Za pár příspěvků si koupíte luxusní auto či dům. Jejich motivace je jasná. Je ale s podivem, že i po tolika případech je fanoušci neopouštejí a čísla sledujících neklesají. Když nedokážeme zareagovat sami jako veřejnost, není čas na regulaci?

Autor je hlavní ekonom Platební instituce Roger