Budeme investovat do virtuálních lékáren, říká šéf lékáren Dr.Max | E15.cz

Budeme investovat do virtuálních lékáren, říká šéf lékáren Dr.Max

Anna Křížková

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Těžiště byznysu lékárenského obra Dr. Max spočívá v kamenných prodejnách, ale chystá také investice do rozvoje virtuálních lékáren. Prodejny během pandemie sice vyprodaly některé zásoby, ale skupina Česká lékárna holding, jež provozuje lékárny řetězce Dr. Max, podle svého generálního ředitele Daniela Horáka uspěla. „Byli jsme připraveni nejlépe, jak to šlo. I když chyběl konkrétní paralen, obecně antipyretik, tedy léků na snížení horečky, bylo dost,“ zdůrazňuje. Daniel Horák je jedním ze speakerů na E15 e-commerce summitu.

Spousta léků byla během pandemie vyprodána. Způsobila to skutečně extrémní poptávka, nebo nedostatečné naskladnění?

Na počátku koronakrize poptávka po některých přípravcích vyeskalovala do takové míry, že ji nemohl předvídat žádný plán. Přesto u nás nedostupnost některého sortimentu netrvala déle než několik dní. Také po celou dobu existovala alternativa k řadě konkrétních přípravků, u kterých byly široce medializované výpadky. I když chyběl konkrétní paralen, antipyretik bylo obecně dost. 

Dokážete pro případ, že by se horší pandemická situace opakovala, zajistit vyšší zásoby?

Byli jsme připraveni nejlépe, jak to šlo, a obecně se dá říci, že lépe než ostatní. Velkou konkurenční výhodu u nás představuje vlastní značka, jejímž portfoliem se lišíme od ostatního trhu a pro klienty to znamená nabídku navíc. Nejsme odkázáni jen na tradiční výrobce jako ostatní lékárny.

Obrat u sortimentu vlastní značky překonal ve druhé polovině prosince 2020 magickou hranici dvou miliard korun. Byli jsme připraveni i na online režim. Ukázalo se z dlouhodobého hlediska užitečné, že jsme jako jediní na trhu podpořili ještě dlouho před covidem eRecept, který během koronakrize prokázal jednoznačně svou užitečnost. Také jsme rozjeli systém rezervací jak volně prodejných přípravků, tak receptových léčiv, další službu, která za covidu usnadnila pacientům život.

Lékárenským řetězcům se logicky dařilo. O kolik jste loni meziročně zvýšili obrat?

V roce 2020 jsme dosáhli tržeb přes 21 miliard, meziroční růst činil asi 5,5 procenta. V části loňského roku se přitom obrat kamenných lékáren dostal dokonce pod úroveň předchozího roku. Významně ale rostl obrat e-commerce, a to meziročně zhruba o 45 procent.

Chystáte se po ekonomickém úspěchu investovat do nových projektů, budete například rozšiřovat síť lékáren v Česku?

Budeme významně investovat do rozvoje e-commerce. S tím jsme začali už před covidem, který tuto potřebu akcentoval. Stále ale budeme strategicky myslet na rozvoj obou větví, tedy kamenné i virtuální lékárny. Tradiční lékárny mají stále zásadní smysl.

Odpovídá tomu i naše nová logistická základna v Pavlově u Prahy, nejmodernější lékárenský sklad v Česku o ploše přes 22 tisíc metrů čtverečních, kde integrujeme klasickou lékárenskou distribuci a e-shop. Provoz jsme tam zahájili na podzim 2020 po několikaleté přípravě. Ani v době plné mimořádné operativy, což koronakrize byla, nelze pouštět ze zřetele dlouhodobé strategické projekty.

Jaké máte na mysli?

V nejbližší době plánujeme spustit přípravu už ve druhé generaci své centrální laboratoře v nových, kapacitnějších prostorách s dále upgradovaným vybavením. A pokračujeme v neztenčené míře i ve svém hlavním filantropickém projektu – sociální dopravní službě Taxík Maxík. Loni jsme předali čtyři nové vozy, které už letos slouží potřebným celkem už ve dvacítce českých obcí.

Plánujete i nějaké zahraniční expanze?

Poboček přibývá jak v Česku, tak v jiných zemích, kde fungují naše lékárny. Těch je dnes šest – Česko, Slovensko, Polsko, Rumunsko, Srbsko a Itálie. Rolují se do nich postupně projekty osvědčené zejména v Česku vlastní značkou počínaje a klientským programem konče. V celé Evropě dnes počtem poboček představuje Dr. Max třetího nejvýznamnějšího hráče.

Nejvýznamnějším počinem v zahraničí za uplynulý rok byl patrně masivní rebranding v Rumunsku získaných sítí SensiBlu, Punkt a Belladonna na Dr. Max. Dotklo se to více než čtyř set lékáren. Kampaň, která provázela start značky Dr. Max na rumunském trhu, nemá v naší historii obdoby.

Chystáte se rozšiřovat prodejny otevřené 24 hodin denně?

Provozujeme dvě nepřetržité služby, a sice v Praze a v Brně. Na jihu Moravy jsme dokonce jako jediný takový subjekt. Noční provoz je ztrátový, přesto neplánujeme tuto službu omezit.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video