Chybějící signál v metru je ostuda, na nápravě pracujeme, říká ředitel společnosti CETIN Slováček

V telekomunikačním byznysu se pohybuje už přes 30 let a skutečnost, že v metru není signál považuje za jisté míry za ostudu. „Taková věc patří mezi naprosté základy,“ říká generální ředitel telekomunikační společnosti CETIN Petr Slováček. Na druhé straně je ale rád, že se na nápravě již pracuje a jde podle plánů. „První úsek by měl být pokrytý do konce roku,“ ubezpečuje Slováček v rozhovoru pro web info.cz.

 

Může někoho, kdo se pohybuje v telekomunikacích přes 30 let, ještě něco překvapit?

Jasně že ano. Mám velké štěstí, že moje práce je ohromně dynamická a během těch 30 let jsem tak mohl pozorovat, jak se mění. Díky tomu, že jsem taková rarita a působím ve stejné firmě vlastně od revoluce; díky tomu jsem zažil všechny možné vlastníky i to, jak se celé to prostředí vyvíjelo. Co mě na práci baví nyní nejvíc je, že je vidět velký rozmach odvětví. Investujeme spoustu peněz do nových technologií a do toho, abychom Česku dodali rychlejší internet.

Co to znamená spoustu peněz?

Aktuálně jsme uprostřed sedmiletého investičního plánu, na nějž máme 22miliardový rozpočet. Současné tempo investic je ještě o něco větší než průměr těch sedmi let, utrácíme čtyři miliardy ročně. Když to zjednoduším, tak naše investice jsou hlavně o tom, že nahrazujeme staré, metalické kabely novými optickými, které mají mnohem větší datovou kapacitu a jsou pro přenos signálu vhodnější. Optiku umíme zavést už přímo do domu.

Sedmiletý plán je docela běh na dlouhou trať.

Je a není. Ona to byla jedna z věcí, kterou jsem očekával od našeho oddělení od O2 před třemi lety – tedy že se budeme moci zaměřovat i na projekty s dlouhodobějším časovým horizontem. V našem byznysu to je potřeba, investiční plány ohledně infrastruktury, pokud se dělají na jeden, dva roky, jsou docela na nic.

Nebylo tyto projekty zapotřebí uskutečnit už dříve?

Určitě by to bylo lepší, trochu jsme to zaspali. V době, kdy jsme byli vlastnění Telefónicou, tak takový investiční program neexistoval a infrastruktura stagnovala. Věci se změnily až s příchodem PPF. Na druhou stranu ale nyní můžeme zavádět novější technologie, které se objevily až v poslední době.

Jaké například?

Jednou z nich je třeba vectoring. Tato technologie funguje na podobném principu, jako sluchátka, která potlačují okolní hluk. Ty vlastně nahrají okolní hluk, který převedou do protifáze, kterou ho vymažou. A stejně funguje i vectoring. V metalickém kabelu po cestě vznikají různá rušení a přeslechy, které ale můžeme odmazat tím, že do toho kabelu přimícháme signál v opačné fázi.

Přijde podle vás doba, kdy bude Česko kompletně pokryté optickými kabely? Zatím jich zde máme asi 43 tisíc kilometrů.

Já si myslím, že se těch metalických kabelů nikdy tak úplně nezbavíme. Jsem přesvědčený, že tu s námi v nejbližších deseti letech zůstanou, byť třeba jen na těch posledních metrech k přípojce. Ale v příštích letech budeme tu optiku protahovat čím dál tím blíž k zákazníkovi a infrastrukturu posouvat tímto směrem.

Měl by podle vás být internet zdarma?

Nic není zadarmo. Vždycky to někdo musí zaplatit. Je možné, že jednou se někdy v dostaneme do stavu, že to nebude koncový uživatel, ale provoz půjde pokrýt například z reklamy. Nevím, jestli je to životaschopný model, ale třeba nás to jednou čeká.


Celý rozhovor najdete na webu info.cz >>>