Česká potravinářská firma Hamé loni utržila 5,13 miliardy korun, ze kterých 44 procent tvořily potraviny vyvezené do zahraničí. Generální ředitel společnosti Martin Štrupl v rozhovoru pro deník E15 uvedl, že počítá s rostoucím významem exportu. Věří, že výrobky Hamé uspějí i v tak kulturně odlišných lokalitách, jako je Čína nebo Vietnam.
Na tržbách Hamé se ve velké míře podílí export. Počítáte s tím, že tržby za vývoz v budoucnu překročí tržby za domácí trh?
Pokud počítám i Slovensko a Rusko, tak ano. Jsme tomu velmi blízko.
Kdy by to mohlo být?
Je to otázka jedné zahraniční akvizice a jsme tam.
Čemu připisujete nárůst tržeb na Ukrajině, kde odbyt meziročně narostl o čtrnáct procent?
Na Ukrajině jsme klesli skoro na dno a teď rosteme z velmi malých čísel.
Proč věříte v úspěch v Číně, kde začínáte pronikat i do kamenných obchodů? Je to kulturně velmi odlišný trh...
Čína je atraktivní v tom, že je tam velká část populace, která ráda kopíruje evropské trendy. Oni ani nechtějí čínskou etiketu, chtějí českou etiketu, aby bylo vidět, že se jedná o originální evropské zboží. Proto by to z hlediska více než miliardové populace mohlo být pro nás zajímavé.
Které další trhy máte rozjednané?
Jednáme o Vietnamu, Srbsku, Blízkém východu. Byly dohodnuty první exportní dodávky do několika velkých obchodních řetězců v Nigérii a také v Angole.
Jak hodnotíte spolupráci s Orklou, která vás převzala v roce 2016?
Orkla je pro Hamé v historii první strategický partner. Je to producent FMCG (spotřební a netrvanlivé zboží - pozn. red.), je to skandinávská kultura. Navíc já jsem už před Hamé pracoval v norské firmě, takže pro mě je to relativně blízké.