Evropa je příliš naivní. Opusťme závislost na Asii, nabádá šéf největšího dovozce aut do Česka

Jan Hurt, Porsche ČR

Jan Hurt, Porsche ČR Zdroj: E15 Michael Tomeš

Na rozdíl od předchozích let, kdy poptávka po nových vozech převyšovala nabídku, se letos situace zřejmě otočí. „Definitivně se dostaneme do bodu, kdy automobilky budou bojovat o zákazníka,“ říká Jan Hurt, šéf společnosti Porsche ČR, největšího importéra nových aut a jedné z největších firem Česka podle tržeb. Loni dovozce dosáhl obratu téměř 30 miliard. Do boje o zákazníka ještě letos promluví dotace na elektromobily či snižování cen tažené hlavně konkurencí z Asie.

Skutečně se letos dostaneme do bodu, kdy automobilky budou bojovat o zákazníka? Po těch letech, kdy zákazníci vyžadovali auta, která automobilky ani dealeři neměli?

V automobilovém průmyslu teď panuje obrovská nejistota. Co se týče elektromobilů, západní Evropa již prošla fází nadšení a elektromobilita si tu vybudovala stabilní postavení, ale ne na takové úrovni, jak předpokládaly původní prognózy. Například Německo počítalo s tím, že do určitého roku bude mít deset milionů elektrických vozů, ale realita vývoje je značně odlišná a pomalejší, než se očekávalo. Tato nejistota ovlivňuje i spotřebitelský sentiment, což je v Česku zásadní problém, zvláště v souvislosti s vysokými úrokovými sazbami.

Nejistota s námi zůstane i nadále. Pokud se začnou zlepšovat makroekonomické ukazatele, věřím, že i soukromé firmy a ekonomika jako celek budou postupně oživovat. Začneme pravděpodobně s oblastmi, které byly zasaženy jako první – například s bydlením a podobně. Automobily přijdou na řadu až později. Stručně řečeno, budeme nadšení, pokud se situace začne obracet k lepšímu. Přesto si myslíme, že je lepší zůstat opatrný a nečekat, že se věci zlepší příliš rychle. Lepší je být na vše připraven, než být překvapen.

Ovlivní poptávku dotace na nákup elektromobilů? Je to vůbec první široká a velkorysá pobídka, kterou Česko nabízí, a to i kvůli nízkému podílu elektroaut ve vozovém parku.

Díky bohu za ty dary. V každém případě věříme, že to bude mít pozitivní dopad. Sleva 200 tisíc na auto, které stojí kolem milionu, představuje pětinovou úsporu a to rozhodně není zanedbatelná částka. Očekáváme, že to přinese větší odvahu mezi korporátními zákazníky a v oblasti souvisejících služeb. Ve srovnání se severní Evropou je ta podpora stále ještě na rozumné úrovni. Není to ze strany státu přestřelené, kdy by dotace snížily cenu vozidla na polovinu, což se v některých severoevropských zemích děje.

Máte už nějaké objednávky od firem v souvislosti s dotací?

Když ministerstvo ten program v polovině listopadu vyhlásilo, tak se poptávka po elektromobilech kompletně zastavila. V našich končinách se prostě věci někdy vyvíjejí tímto způsobem a musíme se s tím vyrovnat. Je nám jasné, že jak částečně zahraniční, tak i naše firmy berou čistou mobilitu a zelené technologie vážně, a my díky tomu vidíme stálou poptávku. Vsázíme na nový model Volkswagen ID.7, který je typickým korporátním vozidlem neboli limuzínou. Brzy představíme i jeho kombi variantu pojmenovanou Tourer, o které si myslíme, že bude mít smysl. 

Dá se očekávat, že ceny elektromobilů budou v příštích letech klesat díky povzbuzené poptávce, zostřenému konkurenčnímu boji, nebo třeba i díky klesajícím cenám některých surovin, například lithia?

Skutečně se rozhořela cenová válka a konkurenční tlak začíná způsobovat, že nabídky se stávají atraktivnějšími a ceny klesají. Díky tomuto tlaku dochází k poklesu cen aut a objevují se lákavé nabídky. Upřímně řečeno, strategie Tesly s jejím připravovaným modelem za 23 tisíc eur má v Evropě značný vliv a myslím si, že už není nikdo, kdo by Teslu nebral vážně. Co se týče poklesu cen kvůli levnější technologii, jsem osobně velmi skeptický.

V současnosti kontrolují 95 procent všech baterií asijské země, a jejich zájem určitě nebude podporovat evropský autoprůmysl, zejména v oblasti elektromobilů, které samy chtějí exportovat do světa a do Evropy. Domnívám se, že jediná správná cesta pro evropský automobilový průmysl je zbavit se závislosti na asijských dodavatelích. To znamená uskutečnit takzvanou vertikální integraci, zajistit si vlastní výrobu baterií, zdroje a suroviny, abychom se vymanili z této závislosti, která momentálně existuje.

Mluvíte o vertikální integraci výrobního řetězce. Není Evropská unie vůči Číně a dovozu jejích elektroaut poměrně vstřícná a nepřipouští i to, co by Čína na jejím místě možná nikdy nedovolila? 

Stoprocentně by se mělo něco změnit. Evropská unie a její představitelé by měli opustit svůj poněkud naivní přístup. Naivita zde nemá místo a je nesprávné si myslet, že otevřenost vůči všemu, co přichází, zvláště v případě asijských zemí, je pro nás výhodná. Představuje to naopak velké riziko a ohrožení pro náš průmysl a všichni víme, jak moc je evropský průmysl závislý na automobilovém sektoru. Je třeba udělat zásadní změny. Uvidíme, co přinesou letošní evropské volby.

Máte nějaký konkrétní návrh, co by se mělo změnit?

Například francouzský model, který požaduje, aby bezemisní mobilita byla hodnocena v celém cyklu výrobku, je zajímavý. Pokud někdo vyrábí baterie pomocí uhlí, pak nemůžeme mluvit o skutečné bezemisnosti. Italský model se zase snaží chránit domácí výrobu. Chápu tu logiku za tím, ale je to správný přístup? Především bychom měli přestat být naivní a nehnat se cestou, která nás nevyhnutelně vede k situaci, kdy dodavatelé kontrolují jak surovinovou bázi, tak výrobu.

Jan Hurt

Od února 2019 vede z pozice jednatele společnost Porsche Česká republika, největšího importéra osobních a užitkových vozidel do Česka. V branži se pohybuje po tři desetiletí, vystřídal řadu různých vedoucích pozic v koncernu Volkswagen. Vystudoval České vysoké učení technické.

Když se bavíme o Tesle, která se stává tématem skoro každého rozhovoru, letos značka otevírá svůj druhý showroom v Brně. Vnímáte její expanzi jako konkurenci?

Je logické, že konkurenční tlak se projeví a na trhu se rozhodně setkáváme. Osobně si myslím, že rychlý rozvoj distribučního modelu Tesly, který jim umožňuje dosahovat vysokých prodejních čísel v Česku s  pouze omezenou přítomností, je pozoruhodný a měli bychom se z toho poučit. Co se týče spokojenosti zákazníků, zejména v oblasti poprodejních služeb, to je otázka. Věřím, že právě v tomto ohledu máme výhodu a měli bychom se snažit ji co nejvíce využít.

Pokračujte ve čtení vytvořením bezplatného účtu nebo přihlášením

Pokračovat