Hledáme investora pro expanzi do USA, říkají zakladatelé startupu WeBoard

Martin Možnar a Radim Tvrdoň, zakladatelé startupu WeBoard

Martin Možnar a Radim Tvrdoň, zakladatelé startupu WeBoard Zdroj: WeBoard

Radim Tvrdoň a Martin Možnar - zakladatelé startupu WeBoard
2
Fotogalerie

Moderní technologie postupně pronikají do všech podnikatelských odvětví. Avšak třeba v případě náboru a školení zaměstnanců v Česku k žádným výrazným inovacím za poslední desítky let nedošlo. Tento trend hodlají změnit Martin Možnar a Radim Tvrdoň, jejichž startup WeBoard využívá při tréninku pracovních sil umělou inteligenci a před dvěma týdny zvítězil ve startupové soutěži na E15 Technologic Festivalu. „Naše tréninky s využitím virtuální reality dokážou navodit pocit opravdové osobní zkušenosti,” říká Radim Tvrdoň.        

Odkud vlastně vzešel nápad na založení WeBoard?

Radim: Oba jsme se pohybovali asi deset let v oblasti HR. Zjistili jsme, že za posledních 32 let v Česku nedošlo ve školení a náboru zaměstnanců prakticky k žádnému technologickému vývoji. Drtivá většina tuzemských firem zná jen základní e-learningy, kde vám nějaký animovaný panáček na obrazovce něco vysvětluje. Takže jsme vzali ty nejvyspělejší technologie, jako je umělá inteligence nebo virtuální realita, se kterými pracují velcí světoví hráči, a spojili je v jeden celek. Tím vznikl WeBoard.

Martin: Možná bych ještě dodal, že většina lidí nás dneska má díky médiím spojené zejména s virtuální realitou, nicméně WeBoard je multiplatformní řešení. Jsme schopni připravit tréninky pro jakékoliv zařízení.       

V čem tedy vidíte největší přidanou hodnotu vašeho řešení?

Martin: Asi největším přínosem je, že poskytujeme zaměstnancům životní zkušenosti se situacemi, se kterými se ještě nesetkali. 

Radim: Přesně tak. Vezměte si například bezpečnost práce. Všichni pracovníci ve firmách dneska procházejí školením, co mají dělat v kritických situacích, jako je poranění elektrickým proudem. Je ale prokázáno, že když ta situace opravdu nastane, až 98 procent lidí při jejím řešení selže. Není to tím, že by nevěděli co mají dělat, ale protože právě postrádají tu osobní zkušenost, tak nejsou schopni akce. No a naše tréninky s využitím virtuální reality dokážou pocit té opravdové osobní zkušenosti navodit. Zaměstnanci tím získají klíčové dovednosti, které mohou využít i jinak. Naučí se třeba, jak nejlépe reagovat při rozhovoru se zákazníkem, jak mu nabídnout to správné zboží či službu.          

Vašeho virtuálního asistenta již zkoušela používat například společnost McDonald’s. Jsou to právě velké nadnárodní korporace, komu chcete své služby primárně nabízet, nebo si je může objednat kdokoliv?    

Radim: V tuto chvíli jsou našimi ideálními klienty velké společnosti, které mají nad 500 zaměstnanců. Je to hlavně z toho důvodu, že náš nástroj se hodí především ve chvíli, kdy potřebujete proškolit obrovské množství lidí ve velmi krátkém čase.

Martin: V těch velkých firmách se hlavně spousta věcí mění na denní bázi. My dokážeme doručit trénink v okamžiku, kdy je to potřeba a klient nemusí zbytečně čekat s uvedením nového produktu nebo služby na trh. 

Radim: Kdybychom opět měli uvést příklad. Tak když třeba banka chce prodávat nový typ pojištění, tak musí vyslat trenéra, který objede všechny pobočky po celé republice a teprve ve chvíli, kdy jsou všichni proškolení, může banka začít pojištění nabízet. S naší metodou je ten proces daleko rychlejší a firmám se tak i lépe plánují projekty dopředu. Protože jí na základě shromážděných dat dokážeme přesně říct, kolik osob a za jak dlouho jsme schopni vyškolit.   

V podcastu E15 jste uvedli, že máte v plánu expandovat do zahraničí. Víte už, na jaké konkrétní trhy se chcete vydat a proč?

Martin: Tak samozřejmě naším hlavním cílem je zlatá startupová „Mekka“, čili Spojené státy. Momentálně jsme díky našim klientům na dobré cestě, abychom se tam dostali. Americký trh je mnohem dál. Je tam lepší prostředí, tamní firmy jsou více otevřené těmto technologiím. Český korporátní svět je bohužel pořád trošku zkostnatělý. I když se tu už spousty let hovoří o digitalizaci a transformaci, jde to stále velmi pomalu. Řekl bych dokonce, že některé české firmy mají z nových technologií strach.

Je vážně Česko tak pozadu, co se týká technologické vyspělosti?

Radim: Bohužel musím souhlasit. Je to trochu paradox. Vznikají tady ty nejlepší nápady a startupy na světě. Máme ty nejlepší mozky, ale adaptace těch technologií dovnitř trhu je mizerná. Čeští zákazníci bývají skeptičtí vůči novým věcem, neradi mění své pracovní návyky. Proto je opravdu těžké se v Česku prosadit s inovacemi. 

Když to tak poslouchám, nebylo by pro vás jednodušší zkusit prorazit spíše u nás, kde je očividná mezera na trhu, než čelit americkým konkurentům typu Microsoft, Apple a Google, kteří tyto technologie určitě již také znají?  

Radim: Každá mince má dvě strany. Jsme si jistí, že v Americe by to přijetí našeho produktu bylo daleko rychlejší. Ale je taky pravda, že ten trh je obrovský a je složitější se tam dostat do povědomí. Z toho důvodu v současné době hledáme někoho, kdo uvidí potenciál v našem řešení.

Čili hledáte investora?

Martin: Je to tak. V tuto chvíli financujeme provoz společnosti z vlastních zdrojů, což je v pořádku. Nicméně pokud jde o expanzi do zahraničí, tak bez investora bychom na vstup na další trhy museli čekat delší dobu. 

Můžete konkrétně prozradit, jak jste na tom s tržbami a na jakou částku byste se řekněme za pět let dostali za předpokladu, že investora najdete?

Radim: Nyní dosahujeme obratu kolem sedmi milionů korun ročně. Příští rok to bude skoro třicet milionů. A na základě naší finanční projekce, kterou ukazujeme investorům by se naše tržby měly za pět let dostat mezi 220 až 320 milionů korun.    

Měl na vaše podnikání nějaké dopady nynější celosvětový nedostatek počítačových čipů?

Martin: V podstatě jen pozitivní. Máme totiž řadu klientů, jejichž výrobu ochromil nedostatek čipů a jejich zaměstnanci tento problém nezvládali správně komunikovat. Takže jsme pro ně právě uspořádali školení, kde se to naučili. 

Pracujete s umělou inteligencí i při náboru zaměstnanců. Mě osobně trochu zamrazí při pomyšlení, že nějaký algoritmus může rozhodnout o tom, zda dostanu, nebo nedostanu práci. I někteří velcí vizionáři, včetně Elona Muska, před využíváním umělé inteligence varují. Vy z ní nemáte obavy?     

Radim: Nemáme. Předně, kolega Elon Musk to říká jen, aby upoutal mediální pozornost. Realita je taková, že nejsme ani na třech procentech potenciálu, jaký umělá inteligence má. Ani ta nejdokonalejší technologie se stále nevyrovná výkonu lidského mozku. Když se pak zamyslím nad tím, že umělou inteligenci vyvíjí už přes dvacet let ti nejlepší lidé v těch největších korporacích na světě, řekl bych, že ještě minimálně příštích sto let se žádných terminátorů bát nemusíme. 

Martin: A pokud jde o proces náboru zaměstnanců, tam opravdu existuje určité etické dilema, které jste popsal. Proto umělou inteligenci využíváme spíše při tréninku než při náboru. Společnosti ještě nejsou připravené na to, aby svěřily rozhodnutí o budoucnosti svých zaměstnanců technologii. 

Radim: Proto jim jenom dáváme do ruky nástroj a data. Ale to finální rozhodnutí je vždycky jenom na nich.    

Přehrajte si záznam z E15 Technologic Festivalu >>>

Ještě se vrátím k vašemu nedávnému vítězství ve Startup Validation Contest v rámci E15 Technologic Festivalu. Co pro vás tenhle úspěch znamená a chystáte se na další podobné akce? 

Martin: Je to naše první vítězství ve startupové soutěži a já doufám, že bude zároveň prvním z mnoha dalších. Určitě se ukážeme i na dalších akcích v průběhu příštího roku. 

Radim: Spíše to ale vidíme na zahraniční soutěže.

Máte nějakou radu pro ostatní technologické startupy v Česku, které by váš úspěch chtěly napodobit?

Martin: Ať si do ničeho nenechají mluvit. Pokud máte pocit, že je váš nápad nejlepší, jděte si za ním. 

Radim: A také si dobře spočítejte náklady, jestli se vám to vyplatí.   

 

Martin Možnar (33) a Radim Tvrdoň (31)

  • Jsou spoluzakladatelé, vlastníci a ředitelé startupu WeBoard. 
  • Oba se narodili v Hranicích. Deset let působí v oblasti mezinárodního obchodu a digitálních technologií. 
  • V minulosti pracovali například ve společnosti Panotour.cz., která se specializovala na tvorbu interaktivních virtuálních prohlídek. Martin v ní vedl produkční a projektový tým. Radim měl na starosti obchodní tým.
  • Společně založili též digitální agenturu PBRDigital. Ta se zaměřovala na vývoj aplikací ve virtuální realitě na míru.

Kdo je Elon Musk?

Video placeholde
• Videhub