Olivier Ubéda: Šéf ANO narazí, voliče si koupit nemůže

Olivier Ubéda

Olivier Ubéda Zdroj: Foto TOP 09

Jeden z předních evropských volebních manažerů Olivier Ubéda už pomáhal s kampaněmi v pětatřiceti zemích. V roce 2007 vedl ve Francii úspěšné prezidentské tažení Nicolase Sarkozyho. Sleduje i dění v Česku, kde školil kandidáty TOP 09 do krajských a senátních voleb. Zajímá ho také politika šéfa ANO Andreje Babiše. „Je chytrý, ale lidé také. Ukazuje se na něm, že si můžete koupit image. Ale voliče si nekoupíte,“ říká Ubéda. Ostatní čeští politici musejí podle něho změnit strategii, jinak Babiše neporazí.

V Česku i jinde v Evropě a také v USA se prosazují politici s nepropracovaným programem. Sázejí na jednoduchá hesla, na marketing. Čím to je?

Politika se nemění, mění se to, jak se dělá. Žijeme ve světě plném komunikace, politika je postavená na image lídrů. Můžete mít sebelepší nápady, myšlenky, ale bez silného lídra, který je nabízí, jsou k ničemu. Hlavně mladí lidé se dnes dívají na politiku prostřednictvím sociálních sítí, kde fungují jen stručná sdělení. Málokdo bude poslouchat nebo číst dlouhé projevy. Od ekonomické krize míra populismu narůstá. Právě populisté používají krátké a chytlavé věty. Musejí být ale chytré, jinak nezaujmou.

Co soudíte o Andreji Babišovi, který stále vede v předvolebních průzkumech?

I když tvrdí, že není politik a netouží po moci, je to politik jako všichni ostatní a chce vyhrávat. Babiš má výhodu, že je nový a nebyl u moci. Novým produktem ale není. Má komunistickou minulost, je to oligarcha a miliardář. Přitom mluví o životě obyčejných lidí a o jejich práci, kterou nikdy nedělal.

Voliče nezměníte, musíte změnit sebe jako politika.

Realita, v níž žil a žije, nikdy neměla a nebude mít s běžnou realitou nic společného. Sbírá hlasy voličů nespokojených s tradičními politiky. Navíc jede na vlně migrační krize, kterou většina českých stran nevyužila. Na Babišovi se ukazuje, že si můžete koupit image. Ale voliče si nekoupíte.

Zaboduje ještě v jedněch parlamentních volbách a pak se okouká?

V této době není tak těžké získat dobrý volební výsledek. Jenže stejně rychle, jako se dostanete nahoru, můžete spadnout dolů. V posledních volbách Babiš zabodoval a je v centru politického života. Daří se mu neustále vzbuzovat zájem médií, poutá na sebe pozornost. Současný svět je ale velmi nejistý, sociálními sítěmi rezonují nová a nová témata, nálady lidí se mění.

Abyste se dostal nahoru, nemůžete být sám. Babiš ještě není dost silný na to, aby si mohl připadat jako king, ještě nevyhrál. Musí se naučit dělat kompromisy, v politice jsou nezbytné. Jeho problém je ale v tom, že je nemá rád. Pracoval jsem jako volební manažer v pětatřiceti zemích. Nejde o to, jaké je v nich kulturní prostředí, populisté jsou všude. Babiš je chytrý, ale lidé také. Bude to mít těžké, protože osm milionů českých voličů netvoří pevný, kompaktní celek. Ostatní lídři musejí mluvit jako on, jinak ho neporazí.

Mají říkat jednoduché věty?

Vítězství začíná prací, takže musejí začít pracovat. Musejí změnit to, jak naslouchají lidem. Musejí jim více vycházet vstříc, musejí se jako politici znovu najít. Když nezmění strategii, voliči je nebudou následovat. Voliče nezměníte, musíte změnit sebe jako politika.

Nakolik pomáhá Babišovi to, že vlastní významná česká média?

Demokracie není něco přirozeného, je to neustálý boj. Svobodná média jsou jedním z jejích základních pilířů a i ve starých demokraciích patří byznysmenům. Problém nastane, když v jedné zemi vlastní jeden podnikatel více novin, rádií či televizí. Myslím ale, že lze dosáhnout politické moci, aniž by vám média patřila nebo jste je měl na své straně. Chybějící charizma politika však nahradit neumějí.

Ale mít média pod kontrolou výhoda určitě je...

To nepopírám. Jsou to ale jen nástroje, místa výměny názorů. Samu politiku, která je přemýšlením, získáváním lidí a touhou po moci, nevytvářejí. Lidé nevolí myšlenky a programy, ale politiky, kteří je zhmotňují. A ten, kterému se to podaří nejlépe, vyhraje. Ovšem bez myšlenek a programu se neobejde.

Tradiční pojetí politiky není na ústupu jen v Česku. Změna tedy nastala vlivem ekonomické krize, jak jste naznačil?

V Česku i jinde je spousta lidí, kteří mají politiků plné zuby. To, co vidíme v USA s Donaldem Trumpem, přichází do Evropy. Kampaně jsou odlehčené, nemluví se o vážných věcech. S jednoduchou kampaní určitě vyhrát lze. Otázkou ale je, jestli taková jednoduchá výbava umožňuje i dobré vládnutí. Myslím, že ne. Ten, kdo vyhraje volby, je stále jen nejlepší kandidát. Nic víc.

Co dnes na voliče nejvíce zabírá? Jsou to billboardy, reklama v médiích, anebo kontaktní kampaň?

Je to kombinace všeho a samozřejmě využívání sociálních sítí. I když se jejich pomocí podaří získat jen několik procent lidí, mají smysl, protože cílí na mladé. Kromě toho se ve Francii, Itálii, Španělsku či Velké Británii pořádají velké akce například na fotbalových stadionech. Jsou to show. Obraz kandidáta, který mluví k tisícům lidí, je nesmírně důležitý. První věc, kterou musí politik udělat, je na dchnout dav.

Proč jste přijel školit právě kandidáty TOP 09? Od jiných stran jste nabídku nedostal?

Znám spoustu lidí z topky, je mi sympatické jejich myšlení. Nejsem byznysmen, zajímá mě politika.

Zapojíte se opět do prezidentské kampaně ve Francii? Předpokládám, že patříte ke kritikům Françoise Hollanda.

Byl špatný oponent, takže je i špatný, a dokonce nejméně populární francouzský prezident. Je nesmírně daleko od reality. Republikáni mají několik lídrů, primárky začnou v září. Doufám, že vybereme nejlepšího kandidáta, který porazí Hollanda a také Le Penovou. Pracuji pro Bruna Le Maira, věřím, že vyhraje. Je mladý, má energii. Francie se musí vrátit na správnou cestu.