Šéf ŘSD Jan Kroupa: Dálnice D8 vydrží sto let

Jan Kroupa

Jan Kroupa Zdroj: CTK

Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa
Stavba posledního úseku dálnice D8
Stavba posledního úseku dálnice D8
Stavba posledního úseku dálnice D8
Stavba posledního úseku dálnice D8
18
Fotogalerie

Celý prostor máme pod kontrolou, říká šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.

Dáte ruku do ohně za to, že je dálnice bezpečná a není ohrožena dalšími sesuvy či pohyby?

Dálnici ani řidičům nepomůžeme dáváním rukou do ohně. Postavili jsme v obtížném prostředí poslední úsek důležité dálnice a nadále se budeme o ni starat. To je naše práce.

Převažuje u vás radost z díla, nebo starost o jeho osud?

Určitě radost. Dlouhodobě se potvrzuje, že dálnice přináší ekonomický rozvoj do připojených oblastí. Na dálnicích je výrazně menší nehodovost, dálnice přebírá zátěž tranzitní dopravy ze silnic procházejících městy a obcemi a tak dále.

Jak dlouho dálnice vydrží?

Třeba dálniční mosty, tunely, násypy jsou projektovány na sto let, pokud jsou konstrukce udržovány a spravovány. U konstrukčních vrstev vozovek záleží samozřejmě na stupni zatížení, které je na dálnicích nejvyšší. Obecně asfaltové vozovky vydrží asi dvacet let, ale během této doby je třeba je udržovat a prodlužovat životnost, například výměnou obrusné vrstvy.

Jak ji budete hlídat?

Sledujeme každou stavbu, ty nové zvlášť. Na D8 nad Prackovicemi a v širším okolí máme desítky měřicích bodů. Některé odečítáme po hodinách, některé třeba dvakrát týdně. Celý ten prostor máme a budeme mít pod kontrolou. Na naši práci dohlíží RAMO (Rada geotechnického monitoringu).

Pokud by se dálnice plánovala znovu, byl byste po nynějších zkušenostech pro stejné řešení?

Trasa dálnice není rozhodnutím jednoho člověka a otázkou jednoho kritéria. Jde o posouzení mnoha faktorů a dopadů nejen na obyvatele, ale například i na životní prostředí. Já jsem rád, že se našel kompromis a stavba je v provozu, aby mohla sloužit.