Šéfka Skanska Property Alexandra Tomášková: Open-space kanceláře dál existují, zásadně se ale mění

Alexandra Tomášková

Alexandra Tomášková Zdroj: Anna Vacková

Praga Studios
Alexandra Tomášková
Studie Port7
Studie Port7
Studie Port7
44
Fotogalerie

V době přetahování se o zaměstnance nabývají na významu i dříve leckdy opomíjené faktory. „Pracovní prostředí se stalo nástrojem, jak zaujmout lidi," říká Alexandra Tomášková, šéfka společnosti Skanska Property. Firma zároveň působí jako garant kategorie Kanceláře pro budoucí výzvy v soutěži CBRE Zasedačka roku, jejímž mediálním partnerem je deník E15.

Co dnes hýbe kancelářským trhem?

Změnila se cílová skupina. Kdysi jsme stavěli kanceláře pro vedení společností, nyní se zaměřujeme primárně na zaměstnance. Ekonomika šlape, nezaměstnanost je nízká a kanceláře jsou jednou z možností, jak je nalákat a udržet. Kancelář se stala nástrojem jak zaujmout lidi.

Jaké nároky to klade na developery?

Naše kancelářské budovy, jak ráda říkám, vymazlujeme, abychom našim klientům pomáhali ve válce o kvalitní zaměstnance. Aby věděli, že když půjdou do jakéhokoli Skanska projektu, tak budou jejich zaměstnanci nadšení.

Jak musí taková moderní kancelářská budova vypadat?

Máme několik základních věcí, které ale ještě nejsou všude standardem. Každá budova od Skanska je kvalitní, energeticky úsporná a příjemná pro uživatele. S nástupem nové generace, která má ráda moderní technologie, zahrnujeme taky určitý komunitní aspekt. Přidáváme věci, které jsou navíc a nejsou nutné ke kolaudaci, ale dělají prostředí komfortnější. 

Můžete být konkrétnější?

V budovách jsou dostupné různé služby a každá ze staveb má svou mobilní aplikaci, která je sdružuje. Lze z ní jednoduše zjistit, co se v domě nebo v kolem něj děje, jestli nepoteče voda, ale i jaké koncerty v okolí budou. Cizince nebo lidi, kteří Prahu neznají, aplikace na vybraná místa zavede. Uživatelé si můžou jejím prostřednictvím například objednat jídlo nebo vyprání a vyžehlení prádla. Můžou si rezervovat zahradu, půjčit kolo nebo auto a přes aplikaci rovnou zaplatit.

Tyto aplikace může využívat i návštěvník?

Ano. Do budoucna chceme zpříjemnit návštěvníkům vchod a pohybování po budově systémem, kterému říkáme Connected by Skanska. Ten má právě přes aplikaci za úkol zprostředkovat například chytré parkování nebo virtuální recepci.

Mezi aktuální trendy v personalistice ale patří také flexibilní pracovní režimy. Jak se tomu návrhy kanceláří přizpůsobují?

Technologie k tomu vybízejí. Nemusíte sedět u jednoho stolu a u svého počítače, ale můžete pracovat kdykoliv a odkudkoliv. Některé společnosti k tomu ještě nedospěly, ovšem trend je to nevyhnutelný.

Je ovšem třeba tomu přizpůsobovat firemní kulturu i rozvržení prostoru, který musí zaměstnance inspirovat. Podle činnosti si mohou vybírat místo, jiné na brainstorming, další na projektovou práci… Během pracovního dne mají větší šanci se občerstvit a nabrat novou inspiraci. Je nutné ale myslet i na ty, kteří svůj koutek potřebují, a vymyslet tak vhodnou kombinaci pro všechny typy zaměstnanců.

Zmizí klasické open-space kanceláře?

Pořád existují, ale jsou už tak propracované, že už je jako open-space ani nevnímáte. Už to nejsou takové tělocvičny jako dřív.

Jaká je budoucnost takzvaných sdílených kanceláří? Proniká Skanska i do této oblasti?

Ano, chceme poskytovat i sdílené kanceláře. Skanska částečně vlastní společnost Business Link, která je jedním z největších poskytovatelů coworkingu v Polsku. Původně se jednalo o start-up, rozvoj v Polsku byl však velmi rychlý a jeho první zahraniční expanzí je Praha, konkrétně v projektu Visionary, kde otevřel největší coworkingové centrum v hlavním městě.

Kdo si takové prostory pronajímá? Mělo se za to, že zákazníky budou hlavně malé firmy a start-upy.

Malé firmy a start-upy jsou určitě stále velkou cílovou skupinou, trend se ale rozrůstá i do velkých firem, které coworkingy vyhledávají, protože pro ně hraje velkou roli flexibilita. Velká část nájemců sdílených kanceláří má časově omezený projekt, a proto potřebuje prostory navíc, ovšem jen na určitý kratší časový úsek. I proto je pro velké korporáty v poslední době velmi atraktivní sedět v budově, která coworkingové prostory nabízí.

Jakou roli obecně hrají certifikáty?

Certifikáty jsou na trhu poměrně běžné, téměř každá nová budova nějaký má. Je to určitý punc kvality. My jsme se rozhodli certifikovat domy americkým certifikátem LEED, který je zárukou toho, že při projektování budovy se myslelo na šetrnost k životnímu prostředí, úsporné technologie a vhodný výběr materiálů. Druhý certifikát WELL k těmto aspektům přidává také pohled na zaměstnance, jestli budova umožňuje a podporuje zdravý životní styl a celkovou pohodu. Stavíme podle obou certifikátů, což je v České republice zatím výjimka.