Spící Čedok probudíme a do tří let bude zase jedničkou, říká nový polský majitel

Mariusz Jańczuk, spolumajitel cestovní kanceláře Itaka, plánuje probudit u nás Čedok.

Mariusz Jańczuk, spolumajitel cestovní kanceláře Itaka, plánuje probudit u nás Čedok. Zdroj: E15

Mariusz Jańczuk, spolumajitel cestovní kanceláře Itaka, plánuje probudit u nás Čedok.
Mariusz Jańczuk, spolumajitel cestovní kanceláře Itaka, plánuje probudit u nás Čedok.
Seznam a Čedok spouští internetový prodej letenek.
Černomořské perly Sozopol a Nesebr aneb retro dovolená v Bulharsku
Exotická dovolená
8
Fotogalerie

Mariusz Jańczuk vybudoval v domovském Polsku s kolegou Leszkem Szagdajem z ničeho dovolenkového obra, jehož tržby přesahují v přepočtu jedenáct miliard korun. Cestovní kancelář Itaka tak s přehledem vládne polskému trhu a po letošní akvizici Čedoku má stejné ambice i v Česku. „... máme jasnou představu, jak tuto značku rozvíjet. Rozhodně se nebudeme snažit přeměnit Čedok v polskou firmu,“ říká podnikatel, který dosud s českými médii nehovořil.

Proč jste se rozhodli pro vstup na český trh?

Zkoušeli jsme se na něj dostat už v minulosti skrze jinou velkou cestovní kancelář. Detaily vám říci nemohu, ale nevyšlo to, ačkoli jsme se v jednáních dostali dost daleko. Na nějaký čas jsem na to pak přestal myslet, odrazovaly mě mimo jiné zprávy, že zdejší trh klesá, je složitý a tak dále. Ale pak za mnou přišel pan Drechsler, že je Čedok na prodej. A začali jsme jednat.

Mimochodem, měl jsem dojem, že chcete s Radkem Drechslerem jako generálním ředitelem pokračovat, nedávno ale musel odejít.

Od začátku jsme říkali, že vlastníka bude v Čedoku zastupovat Jan (Koláčný, jmenován šéfem Čedoku koncem listopadu – pozn. aut.). A původně jsme počítali i s panem Drechslerem. Ale zjistili jsme, že některá rozhodnutí z Opole (sídelní město Itaky – pozn. aut.) nebyla panem Drechslerem respektována. Očekávání se nemusí vždy shodovat s realitou.

Co nakonec rozhodlo pro akvizici Čedoku?

Je to dobrá, známá a skandály nezatížená značka. Má téměř stoletou historii a je v České republice dobře vnímána. Většina Čechů považuje Čedok za solidní firmu, což splňuje přesně to, co jsem chtěl.

Nicméně v posledních letech to je trochu zaprášená značka s pověstí cestovky pro seniory.

Řekněme raději spící značka. I mně lidé říkali, že jde o cestovní kancelář spíše pro
starší klienty. Ale není to pravda, když se podíváme na složení naší klientely, tvoří většinu rodiny s dětmi. Možná jsou to jen trochu konzervativnější lidé. Velký rozdíl je v tom, že minulí vlastníci byli finanční investoři a my jsme strategičtí investoři. Víme, co se v byznysu děje, a máme jasnou představu, jak tuto značku rozvíjet. Rozhodně se nebudeme snažit přeměnit Čedok v polskou firmu.

Zůstane tedy Čedok nezávislou společností s vlastním produktem? Neproměníte jej v pouhého prodejce zájezdů Itaky?

V žádném případě. Budeme hledat synergie obou společností, ale nechceme narušit svébytnost Čedoku. Spojíme některé činnosti, které nemá cenu dublovat, například vyjednávání smluv s partnery. Nepotřebujeme speciální tým kontraktorů Čedoku a speciální tým kontraktorů Itaky. Naopak, jediný společný tým bude mít mnohem lepší vyjednávací pozici. Když půjdu za hoteliérem v Řecku a požádám ho celkem o 150 pokojů, z toho 20 dostane Čedok a 130 Itaka, dostanu pro Čedok jednoznačně lepší cenu. A mohu vyjednat exkluzivitu, na což síla Čedoku dosud nestačila. Ale management bude místní a rozhodnutí budou padat v Praze. Čedok zůstane českou cestovní kanceláří, působící na českém trhu pro české klienty.

Čedok je první případ, kdy jste v zahraničí koupili cestovku?

Ano, to je poprvé. A poprvé budeme řídit činnost v dotyčné zemi. Do zahraničí jsme se sice vydali už před pár lety, šlo ale pouze o agenturní prodej zájezdů s odlety z Polska. Takto jsme již delší dobu přítomni například v Rusku, Litvě, Bělorusku i České republice. V Polsku se totiž blížíme takovému tržnímu podílu, že brzy nebude kam dál růst. Přišel by antimonopolní úřad a nutil nás třeba do rozdělení firmy.

Plánujete tedy další akvizice ve střední Evropě?

Ano, ale už ne v České republice. Rozhlížíme se hlavně v Pobaltí.

Itaka jako jednička polského trhu má v regionu výjimečné postavení v tom, že je v domácích rukou. Jinde už trh ovládli globální hráči. Jak si to vysvětlujete?

Vlastně žádné vysvětlení nemám. Možná jen pracujeme tvrději a jsme chytřejší než ostatní. Jsme na trhu 27 let, takže jsme odolnější. Některé zahraniční cestovky v minulosti expandovaly do Polska, po letech je to ale unavilo, protože trh je stejně jako v České republice jednou nahoře a jindy dole. Takže odolnost a dlouhodobá strategie jsou nezbytné. Možná bych dodal, že jako Poláci vedeme cestovku na polském trhu. Známe mentalitu, dáváme do toho srdce.

Naopak pozice Čedoku na trhu v posledních letech nebyla valná. Tržby šly dolů. Může se Čedok vrátit na pozici jedničky?

Do tří let. Takový je náš plán, i když chápeme, že se nemusí zdařit na sto procent. Ale už nabízené kapacity Čedoku pro rok 2017 jsou třikrát větší než letos. A to jsme ohlásili akvizici v polovině srpna, tedy jsme neměli téměř žádný čas. Jedno z prvních rozhodnutí bylo, že se Čedok rychle zaměří na destinace, kde je Itaka silná.

Například?

Výrazně jsme zvýšili kapacitu například na Krétě, Rhodu, Kosu a Zakynthu. Extrémně jsme zvýšili nabídku i v Turecku, protože Turecko se vrací na trh. Podobně Egypt, který Čedok velmi zanedbával. A nesmím zapomenout ani na španělské pobřeží a ostrovy. A co bude úplná novinka, chystáme okružní plavby udělané na míru Itace a Čedoku. Najmeme si celou loď i s programem odpovídajícím našim klientům. To na českém trhu dosud není.

Není posilování v Egyptě příliš velký risk?

Egypt má velký potenciál mimo jiné proto, že disponuje velkou nabídkou nejmodernějších hotelů. Je velmi blízko, je levný a je tam příjemné klima. Jediný problém se občas vyskytl s bezpečností, ale i ta se velmi zlepšuje. V Polsku i jinde vidíme, že zájem o dovolenou v Egyptě prudce roste. Mimochodem, které místo je dnes bezpečné? Paříž? Madrid? Londýn? Nikde není stoprocentně bezpečno.

Je mezi Poláky a Čechy velký rozdíl, pokud jde o cestování? Liší se například oblíbené destinace?

V podstatě máme rádi stejné destinace. Číslo jedna u leteckých zájezdů je v Polsku Řecko, což je stejné i tady. Češi stejně jako Poláci mají rádi Itálii, Španělsko. Snad jediný rozdíl vidím u Turecka, Poláci ho mají mnohem raději než Češi. Pro Poláky bylo Turecko mnoho let číslem jedna, což se ze známých důvodů loni změnilo. Z Polska létáme do čtyř různých koutů Turecka, zatímco zde se nabídka koncentruje do Antalye. Pro Poláky je mnohem významnější oblast u Egejského moře.

Letitým tématem českého trhu je absence velkého dálkového letadla, které by obsloužilo exotické destinace bez mezipřistání. Přivede Itaka na český trh takový letoun?

Ano, zrovna včera jsme o tom mluvili. Vidíme, že vzdálené destinace se tady obsluhují spíše stylem aerotaxi, malá letadla musejí dělat mezipřistání. A podle mě to odrazuje lidi od nákupu takové dovolené. Travel Service má širokotrupý letoun, Itaka jej v Polsku využívá. A myslím, že nastal čas začít jej používat i v České republice.

Bude to už před příští zimou?

Ano, chceme příští zimu létat minimálně do tří exotických destinací s velkým letadlem z Prahy. Do jedné na západě, jedné na východě, a jedné na jihu. Začneme prvního listopadu.

Jedna obecná otázka k vašemu byznysu. Klasickým cestovním kancelářím se v posledních letech předpovídá zánik, neboť lidé si dovolenou zařídí sami skrze nejrůznější internetové platformy a nízkonákladové aerolinie. Není to pro vás noční můra?

Je to trend, ale ne noční můra. Spím velmi dobře. Vidíme trhy, kde klasické cestovní kanceláře prakticky zmizely, jako Itálie, Španělsko nebo Anglie kvůli všem dotcomům a nízkonákladovým aeroliniím. Na druhé straně jsou trhy, například Německo nebo Skandinávie, kde cestovní kanceláře fungují velmi dobře. Myslím, že to záleží na ochotě a schopnostech přizpůsobit se novým trendům.

Základem je dobrá distribuce na internetu a k tomu tisíc dalších věcí. Lidé chtějí například vybírat datum odletu či délku pobytu, nechtějí to mít předem dané. To je velká výzva pro cestovky, které musejí pracovat s garancemi a bloky v letadlech. Proto jsme velmi investovali do IT systémů. A také prodáváme jednotlivé služby mimo balíčky, jako jsou letenky, ubytování, exkurze a mnoho dalšího. Různé internetové platformy jsou navíc levnější jen mimo sezonu, ve vrcholící sezoně nemohou cenou konkurovat tradičním cestovním kancelářím.

Takže se Itaku nechystáte prodat, jak jste to už jednou na začátku století udělal?

Prodal jsem společnost měsíc před 11. zářím 2001 a poté jsem ji za dva a půl roku koupil zpátky. Nyní o prodeji neuvažuji.

Mariusz Jańczuk (53)
 Nadšenec do cestování a adrenalinových sportů založil Itaku už v roce 1989. Podle polského Newsweeku firma začínala s autobusovými výlety do Nizozemska. Autobusy se prý zpět vracely prázdné, klienti jeli za nimi nakoupenými auty. Dnes je Itaka středoevropským gigantem, letos očekává 640 tisíc klientů a obrat 1,8 miliardy zlotých (asi 11,2 miliardy korun). Nejoblíbenější Jańczukovou destinací je Chile. Rozhovory dává zřídka, v českých médiích hovoří poprvé. Vystudoval technickou univerzitu ve Vratislavi (Politechnika Wrocławska)