U dražších kol nikdo nezaručí termín dodání, říká Douša z cykloprodejny Bikeranche

Michal Douša a syn Matěj Douša ze sítě cykloprodejen Bikeranch

Michal Douša a syn Matěj Douša ze sítě cykloprodejen Bikeranch Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Michal Douša a syn Matěj Douša ze sítě cykloprodejen Bikeranch
Prodejna kol Bikeranch
Prodejna kol Bikeranch
Prodejna kol Bikeranch
Prodejna kol Bikeranch
7
Fotogalerie

Se zpožděnými dodávkami a nedostatkem kol se cykloprodejci potýkali od počátku pandemie. Trvá to dodnes a mnohým prodejcům ještě nedorazily ani objednávky za loňský rok. „Dnes dokážeme uspokojit zákazníka u kol s cenami tak do 25 tisíc korun, ale od této částky výše už je to velký problém. Dražší kola nám teď chodí po kusech a je jich jako šafránu,“ upozorňuje Michal Douša, spolumajitel sítě cykloprodejen Bikeranch.

Jak se vypořádáváte s nedostatkem kol trvajícím už druhým rokem?

Ano, pereme se s tím už nějaký ten pátek. Na konci roku 2020, kdy byla pandemie v největším rozpuku, se začaly šířit zprávy o nedostatku materiálu, a tak jsme skoupili téměř vše, co mělo dvě kola a řídítka. Tím pádem jsme se dokázali poprat s bídnou situací na počátku sezony 2021 a nějak jsme ji přežili, protože jsme měli nakoupeno z předchozího roku. Někteří dealeři neměli kola na začátku sezony, a tak jsme tu díru alespoň částečně vyplnili. Když je klasická sezona a nenaruší ji něco jako covid, kola na novou sezonu přijdou všechna do března. Loni mnoha dealerům dorazila v podstatě na konci sezony, často až na podzim, takže to byl obrovský problém, protože poptávka byla ještě ke všemu abnormálně vysoká. 

Teď jste na tom jak?

Dnes dokážeme uspokojit zákazníka u kol do zhruba 25 tisíc korun, ale nad touto cenou už je to velký problém. Dražší kola nám chodí po kusech a je jich jako šafránu, takže klidně přijde pouze šest kol. Dnes čekáme na kola, která byla objednaná na rok 2021. Jedná se o roční zpoždění a nikdo nedokáže říct, jak dlouho to ještě bude trvat, ba dokonce jestli kola vůbec dorazí. 

Zákazníci ale často musejí za dražší produkty předem zaplatit zálohu. Jsou ochotni zaplatit zálohu za něco, co jim ani nemůžete slíbit? 

My zálohy nebereme. Brali jsme je chvilku na začátku roku 2021, ale velmi rychle jsme s tím skončili, protože se to začalo otáčet proti nám. Dodání kol jsme museli neustále natahovat, kontaktovali jsme dodavatele s tím, jestli už má nějaké bližší zprávy a zda by nám nemohl slíbit další datum. Dodavatel nám slíbil dva až tři termíny a poté nám sdělil, že nedokáže říct ani přibližný termín, protože je situace s výrobou kritická.

Často to došlo do fáze, kdy sám dodavatel zrušil kontrakt. Proto už zálohy nebereme, v zákazníkovi to vyvolávalo pocit, že jsme neschopní. Ve skutečnosti za to ale nemohli ani ti dodavatelé, kteří mají kolo velmi často připravené, ale chybějí jim dvě součástky, bez nichž je celek neprodejný. Dodavatelé teď mají na skladech obrovské množství kol, která patří do objednávek na dvě sezony, ale kvůli nedostatku některých komponentů nemohou výrobu dokončit.

Kdo za to tedy může?

Neumím to přesně zhodnotit. Všichni víme, že se s nástupem covidu na Východě pozastavily fabriky. Z toho plynul nedostatek lidí ve výrobách, a tedy i potřebných materiálů. Nikdo netušil, jak se bude situace dále vyvíjet, a dalo se to těžko dopředu odhadnout. Proto se zřejmě i výrobci obávali menšího zájmu o kola, a tak docházelo k rušení objednávek komponentů a součástek. Situace se ale nakonec vyvinula zcela opačně. Lidé nemohli cestovat a ušetřené peníze investovali právě do kol, lyží a do sportovního vybavení. 

Značka Shimano, světový výrobce cyklokomponentů, hlásí nedostatek dílů a s tím jsou spojené zpožděné dodávky celých kol. Znamená to, že Shimano je stejně unikátní jako například švýcarské strojky do hodinek a je tak obtížně nahraditelná?

Dnes máte dva velké výrobce komponentů ke kolům. Je to právě značka Shimano (nadnárodní společnost se sídlem v japonském Sakai, která vyrábí nejen vybavení pro golf, snowboarding, rybaření, ale zejména kola a součástky pro cyklistiku – pozn. red.) a americká SRAM. Shimano je největší výrobce už desítky let a je to nosná a stabilní značka. Když jsem do cyklobyznysu vstoupil, značka Shimano byla v horských kolech jediná, která skvěle fungovala. Dnes ale existuje spousta dalších menších výrobců jako například Sunrace, od nichž lze odebírat například kazety a tak dále. Komponenty od Shimana tedy do určité míry nahraditelné jsou, ale stále je to značka proslulá kvalitou a historií, a proto je nejvyužívanější a nejžádanější. 

Pokud dodavatelům scházejí komponenty na výrobu kol, mohou si zákazníci ve vašich prodejnách koupit součástky potřebné k domácí opravě kola?

To je právě ono. Už jsme se dostali i do situace, kdy jednotlivé komponenty prostě nemáme – a nejen že je nemůžeme prodat lidem domů, ale my je nemáme ani pro potřeby našeho servisu, který také provozujeme. Například nedávno se stalo, že jsme museli koupit pedály od konkurence, která je měla na skladě v daný okamžik, a navíc za lepší cenu, než za kterou bych je teď dostal od našeho dodavatele.

Jak moc se podepsalo na cenách kol zdražování energií, dopravy a materiálů?

Nejsme výrobci, takže nevím, co je pro výrobu ten největší náklad, nicméně moc dobře víme, jak významně zdražují materiály jako například železo, ale i kaučuk. Z hlediska prodejce to vidím na finální ceně kol, která neustále roste, a jsem přesvědčen, že to ještě zdaleka není konec. Dejme tomu že kolo, které v roce 2019 stálo dvacet tisíc, by dnes přišlo na 23 tisíc. Celkově se cena kol pohybuje o deset až patnáct procent výše než přede dvěma lety.

Když děláme předobjednávky, dodavatel sice vždy napíše cenu, ale vzápětí upozorní, že je to cena pouze orientační a její případná změna je vázána na současný kurz, cenu materiálů, dopravu a podobně. Ačkoli jsem celoživotní optimista, domnívám se, že levnějších kol se už nikdy nedočkáme. Zároveň nám jako prodejcům značně klesají i marže. Tím se do značné míry zmenšuje prostor pro eventuální slevy kol, takže nebude takový prostor pro poskytování slev koncovým zákazníkům.

O kolik se vám snížily marže v souvislosti se současnou situací na trhu?

Řekněme, že u některých dražších modelů kol nám marže v mnoha případech  klesly i více než o polovinu. U kol do zhruba třiceti tisíc korun se marže snížily přibližně o deset procent. 

Na začátku pandemie lidé kupovali kola, brusle a všechny druhy sportovních produktů. Teď se ale ceny dostaly o patnáct procent výše. Neubývají vám se zdražováním zákazníci?

Pravdou je, že rok 2020 byl ve znamení nákupní horečky veškerých nástrojů a produktů pro volnočasové aktivity a já si myslím, že to do určité míry stále pokračuje. U nás se zatím počet zákazníků drží víceméně na stejné úrovni, na které to bylo před covidem, ale úbytek zákazníků vidíme především v kategorii  dražších kol nad třicet tisíc korun. Je to tím, že tato kategorie momentálně trpí nedostatkem vyrobených kol, a to se tedy úměrně odráží na počtu našich zákazníků, protože jim nedokážeme nabídnout a slíbit termín dodání.

Na druhé straně byl loňský březen náš nejsilnější měsíc v historii díky tomu, že jsme kola nakoupili dostatečně brzy a včas ještě předtím, než se naprosto vyprodala. Vždycky navíc bývá nejsilnější duben, ale lidé během pandemie pochopili, že věci tohoto typu chybějí a nebudou, a tak začali shánět. My jsme pak těžili ze své připravenosti a posílali jsme kola po celém Česku. Navíc je nutné říci, že během celé pandemie pro všechny prodejce kol a sportovní výbavy běžela v televizi reklama zdarma, protože se najednou do médií a do zpráv dostaly apely na lidi, aby sportovali a trávili čas venku. Dokonce jsme vyprodali všechny takzvané kusovky, které nám zbývaly už nějakou dobu na prodejnách.

Nelákalo vás to zdražovat, o čemž byste předtím ani nepřemýšleli?

Nikoli. Ba naopak, tahle situace narovnala cyklistický byznys. Obchodníci kvůli nedostatku kol upustili od rozdávání slev a kola se prodávala za doporučené ceny od dodavatelů. Existuje takové nepsané pravidlo, že ceny kol se drží na jedné úrovni a dealeři na to dbají a kontrolují naše ceny na internetu. Samozřejmě vám dealer nemůže cenu jakkoli nakázat, ale minimálně upozorní na doporučenou cenu. 

Párkrát jste už zmínil, že nedokážete zákazníka uspokojit ani přibližným termínem dodání, přitom ale některé cyklistické e-shopy ukazují u drahých kol dodání buď ihned, nebo třeba do čtyř dnů.

Z dlouhodobého hlediska dnes nemůže slíbit přesné datum dodání kol téměř nikdo a kdo říká, že to datum zná, tak jednoduše lže. Nevědí to dnes ani ti, kteří ta kola vyrábějí ve fabrikách. Myslím si, že relevantní informaci směrem k zákazníkovi o dodání kola jsme schopni dát přibližně až tři měsíce předem. My se zkrátka se zákazníkem pobavíme o tom, jaká je jeho představa, a následně mu nabídneme konkrétní typy kol, které pro něho dokážeme zajistit. Přesný termín v případě nepotvrzené výroby obzvláště v případě dražších kol nelze říci, natož slíbit. 

Jsou Češi v souvislosti s nynějším zdražováním ochotni kupovat drahá luxusní kola?

Lidé, kteří si kupují kola od šedesáti tisíc výše, s penězi nemají problém, a naopak si teď říkají, že vzhledem k inflaci je to vlastně výhodná investice. V případě, že koupíte kolo za 300 tisíc korun, nepřijdete o třicet tisíc korun, které by vám ležely v bance. Pokud ty peníze lidé mají, baví je cyklistika a mají ji jako koníčka, tak to vnímají i jako investici.

Problémem je už poměrně dlouhodobě dodání některé elektroniky, ale i elektromobilů kvůli nedostatku čipů. Dotýká se tento problém i elektrokol?

S dodáním elektrokol je v podstatě stejný problém jako s normálními koly. Výhodou je, že existuje poměrně dost výrobců baterií, takže si výrobce kola může vybrat, od koho ji koupí, a nemusí nutně čekat na jednu značku. Rozdíl mezi dobou dodání klasického kola a elektrokola ale nezaznamenáváme.

Jak se vlivem všech zmíněných událostí změnil váš obrat i vzhledem k tomu, že jste v loňském roce zažili nejsilnější měsíc v historii?

Loňská sezona byla pro nás poměrně slušná a březen byl opravdu rekordní. Oproti roku 2019 se obrat v roce 2020 zvýšil o patnáct procent. Obrat v loňském roce se zvýšil pouze o pět procent. Díky tomu, že se na kola nedávaly slevy, dosáhli jsme konečného zisku v roce 2021 ve stejné výši jako v obratově úspěšnějším roce 2020. Teď jsme na tom ale opět hůř, protože levná kola nabízí většina velkých prodejců, a v tom tedy nejsme nijak unikátní.

Kvůli tomu, že dnes nikdo z dodavatelů nedokáže nic garantovat, jsme udělali velké předobjednávky a podobně určitě zareagovali všichni velcí prodejci, protože jde o jejich živobytí. Když neuděláte předobjednávku, nebudete nic mít. A na to podle mě doplatila spousta menších prodejců, kteří vyřídili objednávku v řádu nižších stovek tisíc a postupně přiobjednávají to, co vyprodají nebo co aktuálně potřebují. 

Obecně dnes téměř každá firma bojuje s nedostatkem pracovních sil. Týká se to i vaší firmy?

Je to tak, je obrovský nedostatek především techniků, ale i například prodavačů. My teď sice nikoho nesháníme, ale vždy se snažíme být personálně připraveni na sezonu, takže pokud je potřeba, nabíráme už přes zimu. Letos jsme potřebovali sehnat jednoho zaměstnance, ale bylo to vážně utrpení. Nejedná se o žádnou vědu, ale o znalost nějakých dvanácti součástek, které hýbou kolem.

I přesto že zadáte do inzerátů požadavky na znalosti, dorazí k vám člověk na pohovor, vy se ho zeptáte na rozdíl mezi kolem za dvacet a čtyřicet tisíc a on řekne, že neví, ale že se rychle učí. A když mu následně nabídnete menší plat s tím, že mu dáte šanci na zaučení, tak to odmítne s tím, že potřebuje alespoň třicet tisíc a že na zaučení nemá čas. 

Bikeranch působí na trhu 33. sezonu. Jak velký zájem byl v devadesátkách o drahá prémiová kola?

Bylo to samozřejmě úplně jiné. Tenkrát lidé chodili do těch prodejen spíše jako na nějakou exkurzi a výstavu. Dívali se na ta kola za devadesát tisíc a křižovali se se slovy: „To je hrozné, za to si koupím škodovku!“ Nikdo neznal komponenty na horská kola, protože jsme do té doby jezdili jen na silničních. Když pak najednou viděli například přehazovačku, která stála jako jejich kolo Favorit, tak se samozřejmě divili. Lidé, kteří sháněli tyto komponenty po burzách, samozřejmě uvítali možnost koupit si je v prodejnách.

Co vás vůbec přivedlo k cyklobyznysu, který byl v té době v zárodku? 

K tomu člověk musel mít vztah, to vás nenapadne jen tak. Měli jsme tenkrát partu lidí, se kterou jsme jezdili pravidelně na kola. Jeden z té party začal podnikat, měl jednu z prvních prodejen a můj nynější spolumajitel Pavel Schneider s ním začal jezdit hned po revoluci na velké evropské výstavy a pustili se do toho naplno. Poté se ale jejich cesty rozpojily a Pavel si založil vlastní prodejnu na podzim 1991 a já jsem tam nastoupil v podstatě jako zaměstnanec.

Od začátku jsem k tomu ale přistupoval tak, jako kdyby to bylo moje, naprosto jsem tím žil od začátku a postupně jsem se stal spolumajitelem. Samozřejmě že máme s Pavlem na spoustu věcí různé názory. Já jsem spíše střelec a Pavel je rozvážnější a některé mé bláznivé nápady tlumí. A to je asi jeden z důvodů, že nám to společné podnikání desítky let klape.

Elektromobilita: Jaké jsou plány EU a světa?

Video placeholde
• Videohub