Autonomní dodávky přicházejí na trh. Zkoušet je chce i Letiště Praha

Čínská společnost Neolix začala vyrábět autonomní vozíky

Čínská společnost Neolix začala vyrábět autonomní vozíky Zdroj: YouTube Neolix Technologies

Čínská společnost Neolix začala vyrábět autonomní vozíky
Čínská společnost Neolix začala vyrábět autonomní vozíky
Čínská společnost Neolix začala vyrábět autonomní vozíky
Čínská společnost Neolix začala vyrábět autonomní vozíky
Čínská společnost Neolix začala vyrábět autonomní vozíky
6
Fotogalerie

Byznys s doručováním balíků čekají výrazné změny. Ačkoliv technologické firmy ve velkém investují do vývoje dronů „pošťáků“, díky ménšímu množství legislativních překážek mají blíže k masivnějšímu rozšíření samořídící dodávkové vozíky. Jako zřejmě první na světě zahájil minulý týden jejich masovou výrobu čínský producent Neolix. Testy samostatných dodávek plánuje i pražské letiště.

Firma letos plánuje prodat tisíc autonomních vozíků, v příštích pěti letech to má být až stonásobek. Mezi první zákazníky Neolixu patří čínské technologické giganty: e-shop JD.com s více než třemi sty miliony aktivními uživateli a společnost Huawei. Vozy jsou výrazně menší než běžné automobily, jeden kus firma prodává za asi sedm set tisíc korun. V současnosti jezdí například v částech města Čchang-čou blízko Šanghaje.

Značný byznysový potenciál vozidel stvrdila v polovině února SoftBank, která investovala téměř 22 miliard korun do konkurenčního start-upu Nuro ze Silicon Valley. Firma již začala rozvážet smíšené zboží v Arizoně pro jeden z největších řetězců supermarketů v USA - Kroger.

Výzkumem autonomních vozíků pro obsluhu skladů a přepravu součástek mezi výrobními stroji se zabývají i čeští vědci v Institutu informatiky, robotiky a kybernetiky CIIRC.

„Vozíky považujeme za velmi perspektivní dopravní prostředek. Jejich uvolnění do veřejného prostoru může nastat dřív, než masivní používání automobilů bez řidičů, neboť budou člověku mnohem méně nebezpečné,“ říká Vladimír Mařík, zakladatel institutu, jenž spadá pod České vysoké učení technické. Podle Maříka vozíky předčí i drony díky větší nosnosti a jednodušší manipulaci. „Mohly by sloužit například k rozvozu tisku nebo rozvážení nákupů občanům,“ tvrdí Mařík.

Technologii plánuje využít i největší české letiště. „Počítáme s oslovením potenciálních partnerů pro testovací provoz autonomních vozidel. Uvažujeme o nich v souvislosti s rozšířením Terminálu 2,“ uvádí mluvčí Letiště Praha Roman Pacvoň. Testování by probíhalo mimo areál letiště kvůli současné legislativě.

Podle serveru Statista předloni ovládala globální trh kurýrních služeb společnost DHL s podílem 38 procent. Následovaly konkurenční firmy FedEx a UPS s necelou čtvrtinou trhu.

Jak udržet krok s technologickým pokrokem? Dočtete se v magazínu E15 Premium. Objednávejte zde >>>

Video placeholde
Jak uspět v digitální době? Nový magazín E15 • E15