Praha chystá roční jízdenky na splátky. Lidé by ušetřili skoro tři tisíce | E15.cz

Vše o inovacích

Vše o  inovacích Vstoupit do speciálu

Praha chystá roční jízdenky na splátky. Lidé by ušetřili skoro tři tisíce

Jiří Liebreich

Na nejdražší a zároveň nejvýdělečnější časový kupon pražského dopravního podniku má finančně dosáhnout více cestujících. Vedení hlavního města a DPP chce umožnit nákup ročního kuponu „na splátky“. Nebyl by to však klasický úvěr. Cestující by si každý měsíc kupoval třicetidenní kupon, který vychází například u dospělého na 550 korun. Jakmile by se součet zaplacených částek vyrovnal ceně ročního kuponu, který dospělou osobu vyjde na 3650 korun, po zbytek roku by jezdil zdarma. Prakticky to vychází stejně, jako kdyby si původně koupil roční kupon. 

„Je to řešení pro chudší spoluobčany. Pokud mají více dětí nad patnáct let a sami sobě musejí kupovat jízdenku, je to pro ně citelný náklad,“ vysvětluje pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). Klasický úvěr nemůže dopravní podnik poskytovat, protože by musel mít bankovní licenci. Pokud si cestující kupuje třicetidenní kupony, zaplatí za ně za rok 6600 korun. Roční kupon na splátky by mu tak ušetřil necelé tři tisíce. 

Zavedení novinky nyní projednávají zástupci města s DPP a s operátorem ICT, který spravuje kuponovou kartu Lítačka. Poté přijdou na řadu jednání s pražským organizátorem dopravy, organizací Ropid. 

Dopravní podnik vymění letité vozy lanovky na Petřín

„Město se bude muset zamyslet nad tarifní strukturou. Můžeme jít cestou výhodnějšího měsíčního kuponu, ale nejpravděpodobnější a nejelegantnější je varianta podobného systému, který funguje v sociálním pojištění. Pokud se doplatíte k zavedenému stropu, zbytek roku máte zdarma,“ uvedl šéf DPP Petr Witowski. „Je to forma splátek, nedáváme nikomu úvěr,“ doplnil. 

Z poslední zveřejněné výroční zprávy DPP za rok 2017 vyplývá, že podnik vydělal na prodeji časových jízdenek, například měsíčních či ročních, 2,3 miliardy korun. Z prodeje jednorázových jízdenek, například s platností půl hodiny, utržil 1,7 miliardy korun.

Jak už dříve exkluzivně informoval deník E15, DPP loni vykázal zisk 1,5 miliardy korun, tedy o 200 milionů méně, než činil městem stanovený přiměřený zisk. Rok předtím však činil zisk DPP 1,9 miliardy. Hlavním důvodem poklesu byly významně rostoucí provozní náklady.

Tramvaje Porsche se vrací. S přehozenými sedačkami vyrazí na rovinaté tratě
Nové vozy zatím nebudou. Praha zrekonstruuje dosluhující soupravy metra

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!