Spojení s Global Atlantic nám otevře spoustu dveří, říká spoluzakladatel Kiwi Jozef Képesi

Jozef Képesi

Jozef Képesi Zdroj: Kiwi.com

Jozef Képesi
Jozef Képesi
Jozef Képesi
Jozef Képesi
Jozef Képesi
7
Fotogalerie

Většinu brněnského Kiwi.com koupil americký fond Global Atlantic. Významný podíl si ponechali spoluzakladatelé Oliver Dlouhý a Jozef Képesi. Ten se v rozhovoru pro deník E15 rozpovídal mimo jiné o plánech společnosti. „Naše vize je postavení nějaké virtuální vrstvy nad vším, co se reálně hýbe. Tím pádem bychom zákazníkům, které bychom obsluhovali, dokázali zařídit i ten ostatní servis,“ říká technický ředitel firmy. 

V pondělí jste oznámili, že do Kiwi vstupuje nový partner – silný investiční fond Global Atlantic. Změní se nějak fungování firmy na denní bázi?

Na denní bázi v rámci nějaké operativě firmy se nic nezmění. Díky tomu, že se jedná o strategického partnera, můžeme začít řešit nějaké nové možnosti a otevírá nám to hromadu nových dveří. Ale nemyslím si, že by se nějak změnil každodenní život ve firmě.

Předpokládám tedy, že volba toho partnera nebyla nutností, ale vybrali jste toho, který má dlouholeté zkušenosti v tomto oboru a může Kiwi posunout někam dál.

Tak to bylo. Říká se, že na trhu je dost peněz. My jsme ale chtěli hlavně partnera, se kterým si to všechno sedne. Velmi rychle pochopili, o co nám jde . Navíc jsme na nich viděli, že je zajímáme.

Na jaké vizi jste se shodli? Jakým směrem chcete firmu posunout?

Řekl bych, že chceme postupně zlepšovat a zjednodušovat cestování. Ale hlavně chceme být místem, které člověka pomůže dostat z bodu A do bodu B. Pokud jste z Břeclavi a budete chtít do Antarktidy, tak bychom to měli být schopni kompletně zařídit, tedy nejen let na letiště, ale i cestu do finální destinace. Naše vize je postavení nějaké virtuální vrstvy nad vším, co se reálně hýbe. Tím pádem bychom zákazníkům, které bychom obsluhovali, dokázali zařídit i ten ostatní servis.

Proč něco takového doposud neexistovalo? Kde je ta překážka?

To se sami sebe ptáme už hodně dlouho. Asi existují jednotky dalších firem, které zkouší to co my a my je sledujeme. Každopádně ale můžu říct, že technologicky to je problém. Není to tak, že nabereme stovku programátorů a půjde vše samo. Nám trvalo zhruba pět let dostat engine tam, kde je dnes. To nám teď dává náskok v tom, že nemusíme dělat tak intenzivní výzkum.

Druhá věc je zapojení vlaků a autobusů, což je zatím velký problém. Když se lístky na ně dají přes aplikaci i prodávat, což podle mě nikdo kromě nás nedělá, tak je to velice komplexní řešení operací ve firmě. Ve chvíli, kdy máte nějaký jednoduchý produkt, zákazník jednoduše zavolá a chce změnu nebo zrušení. My ale čelíme mnoha požadavkům a každý z nich má několik řešení. Je to velice komplexní a složitost řešení roste s každým dopravcem, kterého přidáme.

Jak funguje implementace jednotlivých přepravců do aplikace, když dnes téměř každý přepravce na to má nějaký svůj systém?

Dnes poměrně jednoduše. Náš systém cizí rezervační program přibere jako další modul. Proto jsem říkal, že přidávání dalších možností přepravy je pro nás dneska jednoduché.  

Co vidíte jako brzdu dalšího rozvoje? Do čeho budete muset v současnosti investovat, aby ta budoucí zastřešující multiplatforma mohla vzniknout?

Rozhodně data.Pokud aerolinka provozuje desítky letadel, tak je to jednoduché. V některých zemích ale máte desítky a stovky malých dopravců, kteří obsluhují třeba jen jeden nebo dva autobusy a vše mají na svém webu. Pokud chceme mít všechen tento obsah, tak musíme přijít s řešením, které jim pomůže, aby nám zase oni na oplátku dali svá data. Na tom v současné době pracujeme.

Mám z toho pocit, že v současnosti potřebujete posílit spíše obchodní oddělení než programátory. Jak to ve firmě vypadá z tohoto pohledu?

Myslím si, že pokud je produkt dostatečně dobrý jako ten náš, tak se prodává sám, takže neočekávám, že budeme potřebovat armádu obchodníků. Budeme se snažit, aby spojení s námi přidávalo dopravcům nějakou reálnou hodnotu. Chceme, aby na té situaci vydělali všichni. Posily ale hledáme průběžně spíše v development týmu celosvětově. Aktuálně třeba pro Bratislavu.

Vy jste říkal, že investice zatím neovlivní fungování firmy na denní bázi, ale asi očekáváte, že se budou otevírat další pobočky a přijímat noví zaměstnanci.

Jsem přesvědčen, že talent je všude na světě rovnoměrně distribuovaný. Když se člověk podívá někam do Afriky, tak tam najde schopné programátory stejně jako někde v Bangkoku. Pro nás je to o hledání příležitostí, a když najdeme schopný tým lidí, se kterými si budeme rozumět, tak s nimi velmi rádi budeme spolupracovat. Myslím si, že je otázka, zda se s námi dokážou shodnout na vizi a kde uvidí svoji vlastní roli. Aktuálně připravujeme otevření další klíčové pobočky právě v Bratislavě. Bude se  zaměřovat na vývoj nového produktu, který bude sloužit k vyhledávání nejlepších dovolenkových nabídek.

Takže jste otevřeni i nějakým akvizicím například start-upů?

Určitě. Neustále se díváme po trhu a hledáme, co nám pomůže dál růst.

Na jak dlouho Global Atlantic do Kiwi vstupuje?

Není to investor, který nám dá peníze a za tři roky bude chtít násobně víc. Je to spíš investor, který má technologie a vize. Když už člověk vyrobí něco fantastického, co zlepší lidem život, peníze už potom přijdou automaticky.

A v portfoliu investora už vidíte něco, co by vám případně mohlo pomoct?

Ano, mají tam například autobusové dopravce. Nějaké synergie tam určitě jsou, ale na to je ještě dost času.

V minulém roce jste jako Kiwi zdvojnásobili obrat. Jaké jsou cíle pro další roky?

V ideálním světě bychom byli určitě rádi, kdyby to každý rok narostlo desetinásobně. Pokud ale chceme, aby firma nadále rostla, je nutné najít vhodný model, jak ji škálovat - ten už máme.. Plán ale je každoročně obrat nějak navýšit. Konkrétní násobky nechci říkat.

S ohledem na zisk stále počítáte, že jsou pro vás důležitější akvizice a škálování než zisk případných investorů?

Samozřejmě. Pokud se chceme dostat do bodu, kdy budeme globální virtuální služba, která spojí všechny druhy dopravy na světě, ideálně do toho musíme vložit všechny prostředky. Protože jinak se budeme zbytečně omezovat.

Kdy nastane moment, kdy si řeknete, že už jste globální a vaše firma je úspěšná po celém světě?

Asi se dá říct, že globální už jsme teď. Snažíme se ale dostat do stavu, kdy bude aplikaci používat moje máma a dostane se skrz ni sama z domu někam do Karibiku bez toho, abych jí s tím musel nějak pomáhat. Stejně to může používat někdo v jihoamerické vesnici a dostane se s ní na nový kontinent. Chceme najít jednoduchý způsob, který lidem ulehčí práci.

S ohledem na vaši nedávnou investici do Zuri, což je start-up, který vyvíjí bezpilotní letadlo s vertikálním vzletem a přistáním. Je to pokrytí i tímto směrem té vertikály?

Ano, Zuri může být super způsob, jak se dostat z Břeclavi do Vídně na letiště. Věřím, že když bude konečně fungovat, tak my budeme jedna z prvních firem, která pro to bude mít využití.  

Nemáte tedy ambici stát se dopravcem?

Zatím je vize taková, že dopravcem bude vždy někdo jiný. To, co umíme my, je spojovat jednotlivé body a  obsluhovat zákazníky. K tomu zatím nepotřebujeme vědět, jak funguje letadlo, na to nemáme lidi ani talent a zbytečně by to tříštilo naši pozornost.

Jak technologie mění svět investic a zavedená odvětví? Dozvíte se v novém magazínu E15 Premium. Objednávejte zde >>>

Video placeholde
Jak uspět v digitální době? Nový magazín E15 • E15