Po selhání v USA sází skomírající Smart na elektromobily a Čínu

smart EQ

smart EQ Zdroj: Smart

smart EQ forfour
smart EQ forfour
smart EQ forfour
smart EQ fortwo cabrio
smart EQ fortwo cabrio
29
Fotogalerie

Automobilovou značku Smart celosvětově sužují vysoké výrobní náklady a notoricky nízké marže u miniaut. Po neúspěšném vstupu na americký trh sází společnost z koncernu Daimler na partnerství s čínskou automobilkou Geely a výrobu elektromobilů.

Smart na trh ve Spojených státech vstoupil v roce 2008 s příslibem příchodu malého, úsporného městského vozu pro mladé Američany. V této době dosahovaly ceny pohonných hmot svého maxima a zemi brzy čekala recese. 

Počáteční popularita ale nevydržela dlouho a prodeje v USA klesly z 25 tisíc kusů v roce 2008 na pouhých 1276 prodaných Smartů v roce 2018. Jediný prodávaný dvoumístný model oslovil kupující svou nízkou spotřebou, ale nenabídl dostatečné výhody, které by ospravedlnily malý úložný prostor a omezené pohodlí oproti běžným čtyřmístným vozům. Tržní poptávka v USA dlouhodobě inklinuje spíše k modelům typu SUV a crossover než k městským minivozům. 

Ziskovost značky nezachránilo ani 97 tisíc vozů prodaných během roku 2018 v Evropě. CNBC uvádí, že podle některých analytiků ztráta Smartu činí až 500 milionů dolarů ročně. 

Podle Financial Times je čínská poptávka po prémiových evropských značkách spásou pro německý automobilový průmysl. Analytik společnosti Evercore ISI Arndt Ellinghorst odhaduje, že 30 procent celkového zisku koncernu Daimler pochází právě z Číny. Koncern nyní čeká, že vedle jeho luxusních značek jako Mercedes-Benz se v Číně prosadí také Smart. 

Na letošním frankfurtském autosalonu Daimler odhalil podobu nových modelů Smart EQ ForTwo a Smart EQ ForFour, které se vyrábí ve francouzském Hambachu a slovinském Novém Městě. Výroba budoucích modelů těchto elektromobilů je předmětem partnerství s čínskou automobilkou Geely. Spolupráce byla oznámena v březnu 2019 a vznik společného podniku s rovným podílem obou společností bude finalizován do konce roku. Zakladatel a majitel Geely Li Shufu tak zvýší svůj podíl v koncernu Daimler, ve kterém od února 2018 vlastní 10 procent akcií. Finanční podmínky transakce firmy neupřesnily. 

Výsledkem partnerství má být nově postavená továrna v Číně, na kterou je plánovaný od roku 2022 přesun výroby smartů, což ji má zlevnit. Výroba v Číně by navíc měla usnadnit prodej smartů na místním automobilovém trhu, který je největší na světě.

Navíc Smart se má stát první velkou značkou, která od spalovacích motorů přejde zcela k elektrickému pohonu. Tato sázka by se Daimleru mohla vyplatit, protože čínská vláda podporuje elektromobily kvůli zlepšení kvality ovzduší, snížení závislosti na importu ropy i konkurenční výhodě ve vyvíjejícím se automobilovém odvětví.