E15.cz - Dota 2 trhá rekordy: Když se v počítačové hře hraje o miliardu

Počítačová hra o téměř miliardu korun. Dota 2 znovu bourá rekordy

Jan Hrušovský

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Na Národním stadionu v Bukurešti se odehrávaly velké zápasy rumunské fotbalové reprezentace nebo obří koncerty zpěváků Michaela Jacksona, Eda Sheerana či kapely Metallica. Poslední týden se ale na ploše sportovního stánku neprohánějí fotbalisté, místo nich tam své mistrovské výkony předvádějí účastníci videohry Dota 2, kteří na turnaji The International bojují o čtyřicet milionů dolarů, zhruba 876 milionů korun.

Videohra Dota 2 je pokračováním komunitního módu Defense of the Ancients (DotA) ze známé série Warcraft III: Reign of Chaos. Jde o strategickou MOBA hru (Multiplayer On-line Battle Arena), v níž proti sobě stojí pětičlenné týmy v soubojové aréně a snaží se zničit soupeřovu základnu Ancient. 

Každý člen týmu si před zápasem volí hrdinu, za kterého bude bojovat. Jednotlivé postavy se liší schopnostmi a předměty, jež mohou v boji používat. Hráči mají na výběr ze 121 hrdinů, proto je jednou z klíčových částí souboje draftovací fáze, kdy spoluhráči řeší konkrétní strategii a jaký hrdina se do ní hodí nejlépe. 

„Dota 2 představuje obrovskou výzvu pro hráče od strategického uvažování přes finanční plánování až po reflexy či schopnost dovést skupinu lidí k vítězství. Každý si tam vlastně najde to, co mu vyhovuje. Navíc pokud jste dobří, můžete si i solidně vydělat,“ vyjmenovává komentátor a streamer Tomáš „poKo“ Pokorný, proč tuto hru hrají miliony lidí po celém světě. 

Hru Dota vyvíjí společnost Valve, která se mimo jiné proslavila střílečkami Half-Life a Counter Strike a jejímž zakladatelem je americký podnikatel Gabe Newell. 

Před deseti lety Valve uspořádalo první ročník světového šampionátu The International. Už tehdy to byl štědře dotovaný turnaj. Šestnáct pozvaných týmů si v rámci veletrhu Gamescom v Kolíně nad Rýnem zahrálo o 1,6 milionu dolarů. Cesta k rekordům ale začala až o dva roky později, kdy Valve vydalo oficiální verzi Dota 2, do té doby se po světě hrála jen testovací verze. S oficiálním příchodem v roce 2013 přišel i takzvaný battle pass neboli bitevní deník (sezonní herní akce, během které hráč získává body a postupuje fázemi – pozn. red.).

Muradov vstupuje do světa esportu! Stal se ambassadorem týmu Entropiq a připojil se ke Šmicerovi.

Dota 2 je od počátku free-to-play titul, je tedy zdarma a za hraní není třeba platit ani korunu. Vydavatelé v těchto hrách nevydělávají na prodaných kopiích, ale plynou jim obrovské příjmy z prodeje obsahu doplňující základní hru pomocí takzvaných mikrotransakcí. Za desítky až stovky korun si hráč může v Dotě koupit speciální předměty pro hrdiny a také zmíněný battle pass. 

Crowdfunding posouvá rekordy

„Hraním a plněním úkolů si hráči vylepšují bitevní deník a získávají více odměn. Jsou to především skiny na hrdiny. Možnost hrát minihry je pro hráče velmi osvěžující, ale získat unikátní skiny a truhly, které už jinak nemohou získat, je nejlákavější,“ vysvětluje Pokorný.

Cena battle passů se pohybuje od 200 do 1000 korun a z každého prodaného kusu putuje 25 procent do finančních odměn pro účastníky The International. Komunitní příspěvek tak zásadním způsobem změnil výhry v celém e-sportu, protože Valve od prvního ročníku dává na výhry 1,6 milionu dolarů a na tom se za celých deset let nic nezměnilo.

V prvním roce po spuštění prodeje battle passů se celkový prize pool The International vyšplhal na 2,87 milionů dolarů. O rok později nastal skok na 10 milionů a od té doby je světový šampionát v Dotě 2 největším e-sportovým turnajem na světě z hlediska peněz. Letos se kolotoč zastavil na částce 40 018 195 dolarů, zhruba 876 milionů korun.

Na moment překonala Dotu populární střílečka Fortnite, na jejímž mistrovství světa v roce 2019 dosáhl prize pool 30 milionů dolarů. Valve a nejspíš také fanoušci Doty to však vzali jako výzvu a ještě ten rok se na devátém ročníku The International hrálo o 34 milionů dolarů. Oproti předchozímu šampionátu to byl nárůst o téměř deset milionů.

„Tohle bylo skutečně zajímavé. Dota to měla za pár,“ říká Tomáš Pokorný a upozorňuje, že světový šampionát opět převzal prvenství v celkovém prize poolu a také v částce, která připadne na hlavu hráče vítězného týmu. Vítěz World Cupu ve Fortnite, šestnáctiletý Kyle „bugha“ Giersdorf, vyhrál tři miliony dolarů, každý z hráčů vítězného mužstva OG na The International 2019 si vydělal ještě o 124 tisíc dolarů víc. 

Jen pro srovnání s tradičním sportem. Na letošním Wimbledonu si tenisté rozdělili 48,2 milionu dolarů a vítězům mužské i ženské kategorie připadly 2,4 milionu.

Historicky nejúspěšnějším týmem světového šampionátu je právě evropský tým OG. Jeho zástupci dokázali zvednout nad hlavu vítězný štít Aegis dvakrát za sebou. V sestavě OG hraje vůbec nejslavnější hráč Dota 2 Johan „N0tail“ Sundstein. Tento 28letý Dán je zároveň díky triumfům na světových šampionátech z let 2018 a 2019 vůbec nejvýdělečnějším e-sportovcem světa a během své kariéry si na výhrách v turnajích vydělal přes 150 milionů korun.

Česká stopa

Po deseti letech se největší e-sportové události světa zúčastnil i český hráč Jonáš Volek alias SabeRLighT-. Dvacetiletý Volek dlouhodobě patří mezi evropskou špičku, hrál například ve švédské organizaci Ninjas in Pyjamas, která se proslavila především ve hře Counter Strike. Na letošní mistrovství světa se ale kvalifikoval se severoamerickým mužstvem Team Undying.

Kromě mladého Čecha jsou v sestavě ještě dva Kanaďané, jeden Peruánec a Korejec. Osobně se Volek se svými spoluhráči setkal poprvé až před turnajem, většinu roku totiž tráví v Praze, ze které také hraje a trénuje.

I v tomhle je Dota 2 unikátní, většina týmů je složená z několika různých národností napříč světem. Výjimku tvoří čínské týmy, na The International je pět mužstev z této země. 

Volek měl před turnajem velké přání postoupit ze základní skupiny do play-off. Tím by si zahrál na rumunském Národním stadionu, leč ten je kvůli pandemii bez diváků. Saberlight a jeho spoluhráči z Undying si ale prostředí fotbalové areny dlouho neužili, hned v prvním vyřazovacím zápase podlehli týmu fnatic a s turnajem se rozloučili. 

„Musím to brát krok za krokem. Ale nezastavím se, dokud nezvednu Aegis. Bez ohledu na to, jak dlouho to potrvá,“ tweetoval Volek po posledním zápase. 

Odvrácená strana největšího turnaje

Jubilejní desátý ročník The International měl představit e-sport a Dotu 2 v tom nejlepším světle, kdy desítky tisíc lidí na stadionu podporují hráče v epických bitvách. Původně se měl odehrát již loni v srpnu ve Švédsku, jenže pandemie koronaviru všechny plány zhatila a organizátoři odsunuli šampionát o rok. 

Jenže ani později nebyla situace lepší a Valve letos v létě rozhodlo, že se The International opět stěhuje. Švédská vláda totiž nezařadila největší e-sportový turnaj světa na seznam sportovních událostí. Hráči, realizační štáb ani fanoušci by tak kvůli pandemii nedostali povolení přicestovat na sever Evropy. 

Šampionát se proto posunul na říjen, novým hostitelským městem se stala Bukurešť a zároveň na stadion mohli i diváci. Pandemická situace se ale zdramatizovala i v jihovýchodní Evropě a jen čtyři dny před startem turnaje se organizátoři rozhodli, že diváky nepustí na stadion. 

„Pro zajištění bezpečnosti hráčů a produkce jsme se rozhodli zrušit všechny vstupenky a vrátit peníze. Celou dobu jsme dělali vše pro to, abychom mohli přivítat živé publikum, nicméně vzhledem k současné situaci už to není možné,“ informovali organizátoři.

Pořadatelé také sklidili negativní reakce za špatné hráčské zázemí. V průběhu základní skupiny ruský Team Spirit zveřejnil na sociálních sítích video ukazující, jak vypadají jeho pokoje s počítačovými stoly a dalším vybavením. 

„Tohle jsou naše Hunger Games. Osm hráčů musí hrát v tomto pokoji. Podívejte se,“ říká na videu jeden ze zástupců ruského týmu a ukazuje hráče, kteří mají stůl v kuchyni vedle dřezu a mikrovlnné trouby. „Alespoň si můžete kdykoli vzít jídlo,“ vtipkuje, zatímco jeho spoluhráči se tísní v místnosti. 

Valve na zmíněné video nereagovalo, čelilo také technickým problémům, které vyústily až v hodinové zpoždění úvodního zápasu skupinové fáze. 

Všechno zlé ale bude o víkendu zapomenuto a fanoušci této hry s napětím očekávají, zda nedělní finále ovládne některý z čínských týmů a potvrdí tím svou dominanci. S jistotou už víme, že Aegis bude mít nového majitele, protože legendární OG z turnaje vypadli a nedokážou získat třetí titul v řadě.

Autor: Jan Hrušovský

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video