Air Force One z druhé ruky. Trump si na trhu použitých letadel vybral pořádný ležák

Trump si budoucí prezidentské letadlo osobně prohlédl letos v únoru

Trump si budoucí prezidentské letadlo osobně prohlédl letos v únoru Zdroj: profimedia.cz

Trump si budoucí prezidentské letadlo osobně prohlédl letos v únoru
Trump si budoucí prezidentské letadlo osobně prohlédl letos v únoru
Katarský boeing na Floridě (2017)
Boeing 747 po katarských emírech přepraví pouhých 89 cestujících, zato v nebývalém luxusu
Obří Boeing na letišti JFK v New Yorku (2018)
13 Fotogalerie
Štěpán Bruner
Diskuze (4)

Americký prezident Donald Trump ztratil po letech trpělivost s Boeingem. Než mu výrobce dokončí nové letouny s označením Air Force One, hodná používat jedno z nejluxusnějších letadel, co jsou aktuálně k dostání na trhu s použitými stroji. Jde přitom slovy bazaristů o pořádný ležák, který hledá kupce už přinejmenším pět let. Méně zábavná je skutečnost, že tomuto stroji bude chybět přinejmenším část z rozsáhlé bezpečnostní výbavy, kterou disponují i současné letouny Boeing 747, které mají za úkol nejen přepravu hlavy Spojených států, ale i jeho ochranu v případě všech myslitelných krizí.

Termín dodání dvou nových letounů Boeing 747-8 do flotily amerického prezidenta se opět posouvá. Letadla, která Trump objednal během svého prvního prezidentského mandátu, měla původně dorazit v roce 2024. Později byl oznámen odklad dodání na rok 2026, respektive 2027, nyní se hovoří o roku 2029, uvádějí zdroje agentury Reuters. Důvodem mají být potíže v dodavatelském řetězci, hojně trápící výrobce i v případě standardních dopravních letadel, a také měnící se požadavky na bezpečnostní systémy vzhledem k novým hrozbám, kterým by letadlo s hlavou státu na palubě mohlo čelit. Podle zprávy deníku Wall Street Journal Boeing dokonce Bílému domu naznačil, že letadla by mohla být hotová dokonce až v roce 2035.

Ačkoliv prezident Spojených států není v situaci, že by se najednou neměl jak dopravovat, Trump už déle čekat nehodlá. V únoru oznámil, že začal na trhu hledat vhodné letadlo pro své potřeby. A nyní jej našel.

Wall Street Journal nejprve napsal, že prezident zadal společnosti L3 Harris, která dodává obranné technologie a elektroniku, aby upravila pro potřeby přepravy hlavy státu Boeing 747-8, který dříve vlastnila katarská vládnoucí rodina. Letadlo by mohlo být připravené do služby americkému prezidentovi už během letošního podzimu. Úpravy se pravděpodobně zaměří na bezpečnostní výbavu, luxusní je letoun dost již nyní.

Nyní řada amerických médií píše, že letadlo bude darem Kataru Spojeným státům. Některá přitom dodávají, že vlastníkem bude Knihovna Donalda Trumpa, tedy že Trump by letadlo mohl využívat i po skončení svého mandátu. Sám Trump na své sociální síti potvrdil, že USA dostanou zdarma Boeing 747 pro potřeby hlavy státu, neuvedl ale, kdo bude dárcem.

Katar označit zprávy amerických médií za nepřesné. „Katarské ministerstvo obrany a americké ministerstvo obrany v současné době zvažují možný převod letounu pro dočasné využití jako Air Force One, ale tato záležitost je nadále posuzována příslušnými právními odděleními a nebylo přijato žádné rozhodnutí,“ uvedl mediální zástupce Kataru v USA pro server Politico.

Téměř nepoužitý stroj

Zmíněný Boeing 747 je jedním z nemnoha, které místo schopnosti přepravit stovky cestujících dostaly do vínku komfortní interiér hýčkající nanejvýš několik desítek vyvolených. Trump si letadlo podle dřívějších zpráv osobně prohlédl už v únoru a nyní vychází najevo, že se již také rozhodl jej pro sebe a své nástupce ve funkci pořídit.

Podle databáze Ch-aviation tento Boeing 747 BBJ, což je zkratka pro Boeing Business Jet, vyjel z továrny v Seattlu v roce 2012. Převzala jej společnost Qatar Amiri Flight, divize katarského národního dopravce Qatar Airways provozující letku katarské vládnoucí rodiny. Letadlo původně nosilo registraci A7-HJA a podle informací z veřejně dostupných databází pravděpodobně první tři roky strávilo v Basileji, kde jej společnost AMAC Aerospace vybavovala zakázkovým interiérem. Po dokončení letadlo dostalo novou registraci A7-HJA, stále pod stejným provozovatelem. V prosinci 2023 stroj převzala charterová společnost Global Jet, letadlo registrovala v Arubě, kde získalo imatrikulaci P4-HBJ.

Ačkoliv je letoun 13 let starý, pravděpodobně byl používán jen velmi málo. Letadlo je na prodej přinejmenším od roku 2020 a díky tehdejšímu, nyní již neplatnému inzerátu je o něm známo mnoho podrobností. Prodejce, již zmíněná společnost AMAC Aerospace, před pěti lety uváděl, že stroj má za sebou pouhých 1100 letových hodin a každý ze čtyř motorů absolvoval necelých 280 cyklů, tedy sekvencí vzletu a následného přistání. U původně dopravního letadla konstruovaného na životnost dalece přes sto tisíc hodin letu jde o zanedbatelná čísla. Není jisté, jak bylo letadlo využíváno v posledních pěti letech, data o provozu vládních a soukromých letadel bývají obtížně dostupná i pro společnosti, které se shromažďováním podobných údajů zabývají. Pravděpodobně ale letadlo stále bude jen velmi málo opotřebované.

Ve stávajícím uspořádání může katarský boeing přepravovat 89 cestujících a 18 členů posádky. Letadlo má dvě ložnice, několik obývacích pokojů a kanceláří, dvě koupelny nebo devět toalet. Takzvanou královskou ložnici je možné přestavět na mobilní nemocnici a letadlo tak může přepravovat i VIP pacienty. Interiér je vyvedený ve stylu art deco.

Třetí letadlo chce i armáda

Novější letadlo doplní dvojici výrazně upravených letounů Boeing 747-200, které armáda USA označuje jako VC-25A a které nesou ikonický volací znak Air Force One, pokud je právě na palubě prezident Spojených států. Letouny pocházejí z éry prezidenta George Bushe staršího, jejich vývoj započal v roce 1986 a do provozu vstoupily o čtyři roky později. Podle Wall Street Journal americká armáda dlouho požadovala pořízení třetího letounu pro hlavu státu. Ten má sloužit jako záloha, pokud jeden ze strojů prochází údržbou a k dispozici je pouze druhý z prezidentských speciálů.

Zvláštní výbava letounů VC-25A

  • Možnost doplňování paliva za letu
  • Vybavení pro řešení „lehčích zdravotních obtíží“, včetně například krevní transfuze pro stávajícího prezidenta
  • Zařízení na obranu před raketovým útokem
  • Rušičky blokující jak zařízení útočníku, tak chránící komunikaci v letadle
  • Blíže neupřesněné vybavení pro rádiovou i satelitní komunikaci, prakticky do libovolného místa na světě, obsluhované třemi specialisty
  • Integrované schody v přední i zadní části letadla, takže cestující nutně nemusejí využívat externí schodiště
  • Konferenční místnost
  • Prezidentská kancelář
  • Soukromá ložnice pro prezidenta a jeho rodinu
  • Ubytování pro personál prezidenta a zaměstnance a ochranné služby
  • Prostor pro média
  • Dvě kuchyně, v nichž je možné najednou připravit až sto jídel

Ve srovnání s novými letouny Air Force One nabídne letoun z Kataru podle expertů jen omezené schopnosti. A podle Andrewa Huntera, bývalého šéfa nákupu amerického letectva, toto letadlo vzhledem ke krátkému času na úpravy nemůže dosáhnout ani technologické úrovně starých VC-25A.

Budoucí prezidentský letoun je jedním z několika letadel, kterých se katarská emírská letka v poslední letech zbavovala. Obdobný Boeing 747 BBJ, taktéž vyrobený v roce 2012, Katar prodával už od roku 2018. Ani v tomto případě se nedařilo najít na trhu kupce, letadlo nakonec skončilo jako součást letky tureckého prezidenta Recepa Taiyypa Erdoğana, podle mnoha médií šlo i v tomto případě o katarský dar.

Po řadu let byl na prodej také raritní Boeing 747SP. Jde o zkrácenou verzi jumba vyrobenou jen v několika desítkách strojů. Letadlo z roku 1979 se pokoušelo na trhu nabízet několik prodejců, poslední dostupný inzerát pochází z roku 2021. V roce 2023 bylo letadlo odhlášeno z amerického registru a podle dostupných informací je stroj odstavený na takzvaném hřbitově letadel Pinal Airpark v Arizoně. 

Vstoupit do diskuze (4)