Borisova nora číslo dvě: Johnson chce zase stavět podmořský tunel mezi Británií a Irskem

Premiér Spojeného království Boris Johnson si s plány na megalomanské stavby nedá pokoj. Po neúspěšném projektu mostu mezi Skotskem a Severním Irskem, navrhuje propojit britské ostrovy sítí podmořských tunelů.

Premiér Spojeného království Boris Johnson si s plány na megalomanské stavby nedá pokoj. Po neúspěšném projektu mostu mezi Skotskem a Severním Irskem, navrhuje propojit britské ostrovy sítí podmořských tunelů. Zdroj: ČTK / AP / House of Commons

Britský premiér Boris Johnson chce vybudovat mezi Anglií, Skotskem a Severním Irskem obrovskou síť podmořských tunelů. Cílem je urychlit a zefektivnit dopravu mezi jednotlivými regiony Spojeného království. Zejména transit mezi Británií a Severním Irskem, který se po brexitu výrazně zkomplikoval. Tento týden o tom informoval britský deník The Times. Ambiciózní projekt za asi šestnáct miliard liber, tedy skoro půl bilionu korun, se ale zatím setkává převážně se skeptickými ohlasy.

Podmořské tunely by vedly ze severoirského Belfastu do města Stranraer ve Skotsku a přístavů Heysham a Liverpool v Anglii. Propojené budou přes gigantickou křižovatku pod ostrovem Man v Irském moři, která se pracovně nazývá „Douglas Junction“ podle hlavního města ostrova.     

Počítá se také s tím, že se tunel vyhne padesátikilometrovému podmořskému příkopu známému jako Beaufortova hráz, kam byl po druhé světové válce shozen nevyužitý vojenský arzenál, včetně radioaktivního materiálu. 

Johnson si aktuálně nechává vypracovat studii proveditelnosti. Ta má být hotová již za několik týdnů a očekává se, že dopadne pozitivně. Většina odborníků se přesto na megalomanský plán dívá pesimisticky. „Tento návrh nezní příliš důvěryhodně,“ řekl o projektu skotský architekt Alan Dunlop. Podle listu Sunday Times zase obří podmořský tunel pod ostrovem Man existuje pouze v premiérově hlavě. 

Není to navíc poprvé, kdy Johnson přišel s podobným návrhem, z něhož nakonec nic nebylo. Už v roce 2018 politik nabádal ke stavbě mostu nebo tunelu mezi Skotskem a Severním Irskem. Ten měl stát ještě zhruba o čtyři miliardy liber více než nynější projekt. Nápad se ale tehdy setkal s odporem velké části veřejnosti, především ve zmiňovaných regionech.   

Podle kritiků by dvacet miliard liber mohlo být využito daleko lépe. Některá britská média začala projekt posměšně přezdívat „Borisův most“ či „Borisova nora“. Realizaci se nikdy ani nepřiblížil.

Ještě dříve, v roce 2008 se Johnson vyslovil pro konstrukci 35 kilometrů dlouhého mostu mezi Británií a Francií. I tento návrh řada inženýrů zamítla jako nesmyslný. Architekt Dunlop doslova prohlásil, že by bylo „jednodušší pohnout Francií blíže k Británii, než mezi nimi stavět most“. Zda tentokrát Johnson se svým záměrem uspěje, je v době, kdy se britská ekonomika potýká s následky koronakrize, rovněž nejisté.