Drahá Hedvábná stezka. Keňa nás nutí používat čínskou železnici, stěžují si dovozci

Železnice se ale dovozcům prodraží.

Železnice se ale dovozcům prodraží. Zdroj: Reuters

Přístav v Mombase je hlavní branou pro zahraniční zboží do Keni.
Zboží z Mombasy putuje především do Nairobi.
Železnice, kterou v Keni postavila čínská státní korporace, zkracuje cestu mezi Mombasou a Nairobi pro cestující z 12 na čtyři hodiny.
Státní podnik Kenya Port Authority  se zavázal, že na železnici nasměruje nejméně milion tun zboží za rok.
Do budoucna má toto číslo ještě stoupnout.
13
Fotogalerie

Nová keňská železnice, spojující přístav Mombasa s metropolí Nairobi, zkrátila cestu mezi oběma městy o desítky hodin. Cenou za rychlost je významný růst nákladů, tvrdí importéři zboží do africké země. Státní instituce je totiž nutí železnici postavěnou Číňany využívat.

Železnice, kterou v Keni postavila čínská státní korporace, zkracuje cestu mezi dvěma nejvýznamnějšími městy země pro cestující z 12 na čtyři hodiny a náklad z 24 hodiny na pouhých osm. To na první pohled vypadá pro importéry, kteří potřebují dostat zboží z hlavního přístavu na trhy v metropoli, jako jednoznačný přínos.

Někteří dovozci si ale stěžují, že po vybudování železnice přišel zákaz dopravovat zboží z Mombasy jinak než právě po kolejích. A ta je drahá. Celkové přepravní náklady importérům vyskočily skoro o 50 procent – kromě dražší cesty po železnici se na tom podílejí delší čekací doby na proclení na přeplněném nádraží v Nairobi a nutnost zboží následně přeložit do nákladního vozu a dovést do cíle, píše agentura Reuters.

Využít sice delší, ale levnější cesty po silnici, jako to bylo běžné dříve, ale již nelze. Podniků sídlícím v Nairobi a dále ve vnitrozemí nařizuje správa přístavu přepravu zboží vlakem. Státní podnik Kenya Port Authority se totiž zavázal, že na železnici nasměruje nejméně milion tun zboží za rok, do budoucna má toto číslo ještě stoupnout. „KPA má povinnost naplnit kapacity železnice,“ řekl Reuters šéf správy přístavů Daniel Manduku.

KPA nařídila dovozcům využívat železnici loni v říjnu. Po protestech sice oficiální příkaz odvolala, podle podnikatelů je ale nařízení v praxi stále vymáháno.

Keňa dluží čínské státní bance Exim Bank of China za železnici a další projekty 660 miliard keňských šilinků (149 miliard korun), tedy asi desetinu celého státního dluhu. Peníze Keni půjčila čínská strana v rámci projektu Nová Hedvábná stezka. Šéf přístavů Manduku uvádí, že vyšší poplatky za dopravu jsou nezbytné, aby Keňa zvládala splácet své závazky.

Vysoká cena za nové vlakové spojení vyvolává v Keni silný odpor. V Mombase proti povinnosti využívat novou trať každý týden protestují stovky místních obyvatel a podnikatelů. Parlament si tento měsíc pozval k interpelacím ministra dopravy, ten ale nedorazil.

Tajemnice ministerstva dopravy Esther Koimettová uvedla, že vláda již používání vlaků na dopravu zboží z Mobasy do Nairobi nevyžaduje. Šéf keňské asociace kontejnerových stanic Daniel Nzeki ale tvrdí, že správci přístavu v Mombase brání v nakládce části zboží do nákladních vozů i v posledních dnech.