Británii opouštějí velcí byznysoví hráči. Další připravují ostrovany na zdražení

Brexit

Brexit Zdroj: ČTK

Továrna Hondy v britském Swindonu bude uzavřena, automobilka přesune výrobu do Japonska
Továrna Hondy v britském Swindonu bude uzavřena, automobilka přesune výrobu do Japonska
Továrna Hondy v britském Swindonu bude uzavřena, automobilka přesune výrobu do Japonska
4
Fotogalerie

Velká Británie má opustit Evropskou unii 29. března. S blížícím se datem vystoupení firmy začínají přijímat opatření, která jim mají pomoci vyhnout se dopadům v případě, že se evropští a britští vyjednávači nedohodnou a Británie opustí společenství bez dohody. Posledním příkladem takového přístupu je německá automobilka Porsche, která chystá své britské zákazníky na to, že si v případě tvrdého brexitu připlatí, a to rovnou deset procent. 

Britové musejí při objednávce podepsat dodatek smlouvy, v němž s navýšením ceny souhlasí. Stuttgartský výrobce vozů se tak podle německého listu Handelsblatt připravuje na to, že by v případě brexitu bez dohody mohly evropské automobilky podléhat desetiprocentnímu tarifu na dovoz, platily by pro ně totiž základní podmínky Světové obchodní organizace.

„Chceme co nejpečlivěji informovat naše zákazníky, jejichž automobily bychom mohli do Velké Británie dovézt až po brexitu. To samozřejmě vyžaduje upozornění na změny, které mohou ovlivnit cenu vozů Porsche bez našeho přičinění. Zákazníci jsou o všem informovaní a mohou přizpůsobit své objednávky,“ uvedl mluvčí automobilky.

Potenciální zvýšení ceny platí pro zákazníky, kteří si automobil Porsche objednali po 17. lednu. Velká Británie je pro Porsche, které patří do koncernu Volkswagen, klíčovým trhem. Německý výrobce tam loni prodal 12 500 automobilů z celkových 256 tisíc prodaných aut.

Například cenu Porsche 911 by by případná přirážka zvýšila z 93 110 na 102 421 liber. Odchod z Velké Británie už ohlásily například japonské automobilky Nissan a Honda či americký Ford.

FIRMY ODCHÁZEJÍ DO NIZOZEMSKA

Z brexitu těží především Nizozemsko. Tamní vládě se loni podle agentury Bloomberg podařilo přilákat 42 firem a vytvořit téměř dva tisíce pracovních míst. Do země se přitom přestěhovala například mediální společnost TVT Media, investiční banka Norinchukin nebo poskytovatel finančních služeb MarketAxess. Nizozemské ministerstvo hospodářství letos podle agentury AFP jedná s dalšími 250 firmami, které by mohly po brexitu zakotvit v Nizozemsku. Podle ministerstva se jedná o společnosti z finančního sektoru, médií, zdravotnictví. Do Nizozemí se přesouvají své evropské centrály i dva technologičtí giganti z Japonska – Panasonic a Sony.

JAPONSKÉ AUTOMOBILKY SE VRACEJÍ DOMŮ

Velkou ranou pro britskou ekonomiku je rozhodnutí japonské automobilky Honda, která se podle agentury Reuters rozhodla uzavřít svou továrnu ve městě Swindon, kde se pro brexit vyslovilo 54,7 procenta obyvatel. Ukončení provozu bude znamenat ztrátu 3500 pracovních míst. V továrně západně od Londýna se ročně vyrobí asi 150 tisíc osobních automobilů Civic, většina z toho je určena k vývozu do zemí Evropské unie. Podle šéfa evropských operací automobilky Iana Howella nesouvisí ukončení výroby s brexitem, ale s restrukturalizací. Pracovníci továrny nicméně podle listu The Guardian přičítají zásluhy za uzavření továrny právě brexitu. Plány ve Velké Británii ruší i konkurenční automobilka Nissan. Na začátku února oznámila, že bude novou verzi SUV X-Trail vyrábět raději v Japonsku. Japonské automobilky Honda, Nissan a Toyota společně vyrobí asi polovinu z celkového počtu vozů vyrobených v Británii.

FORD CHYSTÁ PŘESUN

Přesun výroby z Británie chystá i americký Ford, který je nejprodávanější značkou ve Velké Británii. Brexit bez dohody by ji mohl stát až miliardu dolarů (23 miliard korun). „Podnikneme veškerá opatření, abychom ochránili konkurenceschopnost našeho evropského podnikání,“ uvedla automobilka. V zemi zaměstnává asi třináct tisíc lidí.

POKRYTECTVÍ JAMESE DYSONA

Hlasitým zastáncem brexitu byl miliardář James Dyson, jehož firma vyrábějící vysavače v brzké době přesune své ústředí z Velké Británie do Singapuru. Stěhování údajně s brexitem nesouvisí, jde hlavně o rostoucí význam asijského trhu. Dyson vloni oznámil, že se chce soustředit i na výrobu elektrického automobilu. I jeho výroba by se měla přesunout do Asie.