Gripeny, nebo F-16. Slovensko hledá náhradu za sovětské stíhačky

Stroje Jas-39 Gripen čáslavské Tygří letky

Stroje Jas-39 Gripen čáslavské Tygří letky Zdroj: Kubelka Tomas/E15

Gripen měl zastavit Sověty: Velkou stálicí na leteckých dnech je i víceúčelový bojový letoun JAS-39 Gripen společnosti Saab/British Aerospace. Je to jednomístný, jednomotorový středoplošník. Umožňuje vést bojovou činnost za všech povětrnostních podmínek ve dne i v noci. První vzlet se uskutečnil 9. prosince 1987, v operačním nasazení švédského letectva je od roku 1997. Původním posláním Gripenu byla obrana Švédska před námořní a vzdušnou invazí Sovětského svazu.
Jas 39 Gripen
Z cvičiště na mise. V posledních týdnech čeští letci s letouny gripen pobývali až u polárního kruhu, když na letecké střelnici Vidsel cvičili ostré střelby na vzdušné cíle. Už se chystají na misi do Pobaltí a možná i na Island
Gripen
Servisování letounů
21
Fotogalerie

Slovensko bude při chystané modernizaci stíhací letky armády vybírat ze dvou nabídek: americké letouny F16 a švédské stroje JAS-39 Gripen. Ministerstvo dříve čelilo kritice některých politiků za to, že odkládá rozhodnutí o nahrazení dosluhujících ruských stíhaček typu MiG-29.

Slovensko již za předchozí vlády v roce 2015 začalo vyjednávat se Švédskem o pronájmu gripenů, které používá i česká armáda. Současný slovenský ministr obrany Peter Gajdoš loni novinářům ale řekl, že jednání musela začít od začátku, protože švédská strana nemá zájem o pronájem letových hodin, jak tomu bylo v případě Česka. Mezitím země dostala nabídku na dodávku amerických stíhaček.

Gajdoš, který je členem nacionalistické Slovenské národní strany (SNS), měl návrh na nový způsob zajištění ochrany vzdušného prostoru země původně předložit vládě již loni na podzim. Nově tak podle Capákové plánuje učinit v letošním prvním pololetí.

Odkládání rozhodnutí o budoucnosti stíhacích letounů dříve kritizovali nejen představitelé opozice, ale i Gajdošův náměstek na ministerstvu Róbert Ondrejcsák z koaliční strany Most-Híd. Shodně tvrdili, že co nejrychlejší výměna stávajících bojových letounů je strategickým zájmem země i v souvislosti se snížením závislosti na Rusku.

Slovenský prezident Andrej Kiska tento týden vyjádřil zděšení nad tím, že piloti slovenské armády nemohou kvůli špatnému technickému stavu stíhaček létat častěji. Přesný počet provozuschopných armádních stíhaček není známý.

Gajdoš i další představitelé SNS v minulosti opakovali, že armáda kromě modernizace stíhací letky potřebuje modernizovat i pozemní vojsko, a ministerstvo rozběhlo například obří projekt obstarání obrněných vozidel.

Servisní smlouva ohledně migů slovenské armády platí do roku 2019. Generální tajemní tajemník úřadu slovenského ministerstva obrany Ján Hoľko se dříve nechal slyšet, že technická životnost stávajících migů je nejméně do roku 2029.