Řidiče v EU čeká změna značení paliv, přibudou nové nálepky

čerpací stanice

čerpací stanice Zdroj: ctk

Čerpací stanice
Čerpací stanice
Čerpací stanice
4
Fotogalerie

Značení paliv v Evropské unii projde letos proměnou. K tradičním národním označením přibudou postupně během letošního roku nálepky, které budou jednotně označovat druh paliva a podíl biosložky. 

Francie od dubna zakáže vjezd starých neekologických vozidel do centra Paříže a zavede pokuty za řízení vozidel se zatmavenými čelními a bočními skly. V Rakousku nově za porušení rychlosti v ekologických zónách IG-L hrozí kromě pokuty i odstavení vozidla na jeden den. Novinářům to dnes řekl mluvčí Ústředního automotoklubu (ÚAMK) Igor Sirota.

Budeme mít tři typy označení, řekněme dodatkové informace ke stávajícím názvům jako je natural 95. Konkrétně k tomuto názvu se na stojanech přiřadí nálepka s označením E5," uvedl Sirota. E v kroužku bude označovat benzín, B ve čtverci pak bude značit motorovou naftu a kosočtverec s nápisem CNG nebo LPG bude označovat tato alternativní paliva. Číslice u benzínu pak označuje podíl biosložky v palivu v procentech.

V rámci změn legislativy v jednotlivých státech čekají největší změny řidiče ve Francii. Od prvního ledna hrozí šoférům pokuta 135 eur za jízdu se zatmavenými skly. Na rozdíl od Česka nezáleží na míře zatmavení, o pokutě rozhoduje policista na základě toho, zda vidí posádku v autě, nebo zdali má možnost vidět skrz vozidlo.

Zákaz vjezdu neekologických vozidel platí už od loňského roku, od dubna se ale začne vztahovat i na vozidla registrovaná mimo Francii. Za jízdu do centra města bez ekologické plakety hrozí pokuta 68 eur. Šanci na získaní ekologické plakety nebudou mít vozidla vyrobená před rokem 1997 a motocykly před rokem 2000.

Se zpřísněním pravidel musí řidiči počítat i v sousedním Rakousku, kde kromě hrozby odstavení vozidla za porušení rychlosti musí nově dávat řidiči pozor například na telefonování za jízdy, neužívání bezpečnostních pásů nebo přilby při jízdě na motocyklech. Za všechny tyto přestupky může řidiče nově pokutovat policie jen na základě fotografie z kamerového systému, který doposud sloužil jen pro kontrolu dodržování rychlosti. Chytré kamery navíc umí tyto přestupky odhalit a zdokumentovat i v případě, že vozidlo rychlost neporušilo, doplnil druhý mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka.