České dráhy i Jančurův RegioJet krvácejí. Miliardy za elektřinu dražší jízdné nevyřeší

Dopravce drtí násobně dražší trakční elektřina.

Dopravce drtí násobně dražší trakční elektřina. Zdroj: Profimedia

Zdražují proto jízdné.
I tak cestujících ve vlacích zatím přibývá.
Očekává se další růst cen jízdného.
Očekává se další růst cen jízdného.
5
Fotogalerie

Osobní vlakoví dopravci najíždějí do nejostřejšího oblouku novodobé historie tuzemské železnice. Jen Českým drahám vzrostou náklady na trakční elektřinu během dvou let o 166 procent, tedy o miliardy korun. Masivní nárůsty ochromují i jejich konkurenci: RegioJet, Leo Express a další. Vykolejení drážního byznysu má zabránit státní strop na ceny elektřiny, zdražení jízdného a hlubší úspory.

České dráhy předpokládají, že za letošní rok spotřebují asi 710 gigawatthodin trakční elektřiny, což z nich dělá jednoho z vůbec největších odběratelů energie v republice. Náklady na pořízení energie drahám letos i v příštím roce závratně vzrostou.

„Loni jsme takto vynaložili 1,5 miliardy korun, letos očekáváme nárůst o 66 procent na zhruba 2,6 miliardy. Pro příští rok pak předpokládáme nárůst o dalších 56 procent na asi čtyři miliardy při jednotkové ceně 5,5 koruny za kilowatthodinu. Během dvou let se tak jedná o nárůst o 166 procent,“ uvádí mluvčí státního dopravce Petr Šťáhlavský s tím, že náklady na energie nejsou zdaleka jedinou významně se prodražující nákladovou položkou.

Soukromí konkurenti RegioJet a Leo Express prodražení výdajů za energii nekonkretizují. První jmenovaný dopravce podnikatele Radima Jančury pouze uvádí, že se poměr dvou největších nákladových položek – elektřiny a mezd – vychýlil v neprospěch energií.

Trakční elektřinu dopravcům nakupuje Správa železnic. Ta očekává, že jí v příštím roce odebere 1,28 milionu megawatthodin. Náklady se budou odvíjet od aktuální ceny na trhu. Díky státnímu zastropování cen ale budou dopravci platit nanejvýš pět tisíc korun za megawatthodinu. „I tak  bude zdražení víc než dvojnásobné. To pochopitelně vytváří enormní tlak na hospodaření dopravců. Příští rok pro ně bude kritický,“ varuje předseda dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp.

Takže nastupuje zdražování. Rychlejší, než na jaké byli cestující dosud zvyklí. České dráhy upraví ceník spolu s uvedením nového jízdního řádu k 11. prosinci. V průměru by si měli cestující připlatit patnáct procent. Motorové vlaky provozující Arriva navýší ceny základního kilometrického ceníku v rychlících o téměř deset procent. RegioJet plošně zdražoval už na začátku letošního roku v průměru o patnáct procent.

„Dosavadní oznámená zdražení jízdného určitě nebudou stačit a nebudou ani poslední,“ podotýká Šíp. Různá marketingová lákadla, za jaká lze označit například svezení na trase Praha–Ostrava za 99 korun, které v půlročním předprodeji nabízí Leo Express, by tak měla brzy zmizet.

I navzdory vyšší útratě přitom lidí ve vlacích přibývá. Na rozdíl od začátku roku už poptávku neovlivňují protipandemická vládní opatření. Část cestujících navíc raději utíká do vlaků, než aby platila dražší paliva na čerpacích stanicích.

V Brně zastavil nejslavnější francouzský vlak TGV PSE 16, hrál v něm Belmondo

Video placeholde
• Hynek Zdeněk

„Díky postupnému návratu zákazníků očekáváme, že naše tržby z prodeje jízdních dokladů letos vzrostou z 5,4 miliardy asi o 56 procent,“ říká mluvčí Českých drah Šťáhlavský. Rekordní poptávku měl v létě zaznamenat RegioJet, jenž pozitivní vývoj sleduje i nyní.

„Platí to hlavně na mezinárodních trasách do Vídně, Bratislavy nebo do Budapešti, které jsou nyní podpořeny cestováním na vánoční trhy,“ tvrdí mluvčí RegioJetu Alexandra Janoušek Kostřicová. Za první tři čtvrtletí dopravce zvýšil tržby z vlakové dopravy oproti loňsku o čtyřicet procent na téměř dvě miliardy.

Leo Express výhled letošního obratu nekonkretizoval. Jeho mluvčí Emil Sedlařík uvedl, že má obrat oproti roku 2020, který nejvíce ovlivnila pandemie covidu-19, stoupnout o polovinu. Před rokem 2020 měl obrat Leo Expressu převyšovat miliardovou hranici. Desetiprocentní růst obratu čeká i Arriva, a to i díky růstu kompenzací stran objednatelů.

Na kolejích se nicméně začíná důkladněji šetřit. České dráhy řeší optimalizaci informačních technologií či opravárenství a zavádějí „nové nástroje pro rychlejší manažerské rozhodování“. Příští rok by tak měly dráhy ušetřit kolem jedné stovky milionů. Zda a jakým způsobem se škrty projeví i ve mzdách zaměstnanců, vyplyne z příštího kolektivního vyjednávání s odbory.

„Nyní plánujeme investici do elektrických měřičů trakční energie. Minimalizujeme tím vyúčtování díky ekologické rekuperaci energie při brzdění, kterou naše vlaky umožní,“ popisuje úsporná opatření Leo Expressu Sedlařík.

Úspory budou potřeba. Nastupující stagnace nebo případná hlubší recese ekonomiky totiž podle Šípa sníží poptávku po osobní i nákladní dopravě. „Odhaduji, že poptávka po osobní vlakové dopravě může během nejbližších dvou let poklesnout až o deset procent,“ říká odborník Hospodářské komory. Hrozí i pokles investic a tím i zpomalení obnovy vozidlového parku.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!