Jeden z nejhodnotnějších startupů na světě čínský Shein míří na burzu v USA

Čínská společnost Shein chce vstoupit na akciový trh ve Spojených státech.

Čínská společnost Shein chce vstoupit na akciový trh ve Spojených státech. Zdroj: Profimedia

Čínský prodejce módního oblečení Shein připravuje primární nabídku akcií ve Spojených státech a doufá, že ho nabídka ocení až na devadesát miliard dolarů, tedy asi 2,1 bilionu korun. Tato částka výrazně převyšuje současné ocenění tohoto giganta zaměřeného na takzvanou rychlou módu, uvedla agentura Bloomberg s odvoláním na informované zdroje. Shein byl přitom už loni třetím nejhodnotnějším startupem na světě. Načasování vstupu na trh je však podle Bloombergu zatím nejisté kvůli současné nestabilitě na trzích.

V rámci soukromých investic byla firma letos v květnu oceněna podle zdrojů na necelých 66 miliard dolarů. Při neveřejných obchodech se ocenění firmy pohybuje mezi padesáti a šedesáti miliardami dolarů. I když toto ocenění v rámci soukromých obchodů nemusí odrážet skutečné ocenění společnosti, rozdíl ukazuje na obavy investorů z problémů firmy, od sílící konkurence až po obvinění z krádeží autorských práv a možného využívaní nucené práce. To by mohlo zkomplikovat ambice firmy i při vstupu na americký akciový trh.

Firma Shein byla loni třetím nejhodnotnějším startupem na světě, když při získávání financí byla oceněna až na sto miliard dolarů. Toto ocenění však od té doby kleslo, stejně jako u dalších startupů a technologických firem, protože investoři se v souvislosti s nejitým ekonomickým výhledem a vyššími úrokovými sazbami začali chovat obezřetně k rizikovým aktivům.

Firma Shein byla založena v Číně v roce 2008. Využívá analýzu dat k předvídání poptávky zákazníků a výrobě oděvů v malých sériích. Tím efektivně řídí náklady a zásoby. Přestože získala uznání za své inovace při obchodování s malým objemem zboží, má problémy.

Společnost mimo jiné čelí soudním sporům kvůli porušení autorských práv a kontrole od ochránců životního prostředí. Bojuje také s rostoucí konkurencí od platforem jako je Temu. Firma nedávno přesunula své sídlo do Singapuru ve snaze distancovat se od země svého původu, při výrobě oděvů dodávaných do Spojených států se však stále spoléhá převážně na dodavatele z jihu Číny, i když plánuje nalézt dodavatele i v jiných zemích.

Průkopník ultrarychlé módy

Shein se stala průkopníkem ultrarychlé módy. Nové a stylové kousky, jako jsou trička a plavky, prodává za dva dolary za kus. Prodej přímo spotřebitelům spustila v USA v době pandemie nemoci covid-19 a rychle se stala jednou z nejstahovanějších nákupních aplikací v zemi zaměřených na dospívající a mladé ženy.

Firma očekává v letošním roce čistý zisk 2,5 miliardy dolarů. V roce 2019 podle tehdejší prezentace pro investory činil zhruba 137 milionů dolarů.

Shein se také snaží rozšířit nabídku mimo oblečení a doplňky. V srpnu koupila přibližně třetinový podíl ve Sparc Group, která prostřednictvím společného podniku vlastní maloobchodní řetězec Forever 21. V rámci této transakce jsou nyní výrobky Forever 21 k dispozici zákazníkům Sheinu na internetu. V říjnu Shein koupila od společnosti Frasers Group britskou značku Missguided.