Mánie okolo investičních bianco šeků ochladla | E15.cz

Mánie okolo investičních „bianko šeků“ prudce ochladila. Nepomohly ani světové celebrity

Vladan Gallistl

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Během prvních dvou měsíců letošního roku vstoupilo podle dat Goldman Sachs Group denně na burzy pět firem, které jsou však ve skutečnosti jen prázdnými společnostmi, které peníze získané od investorů teprve použijí na nákup jiné firmy. Zvláštní investiční vehikly – takvané SPAC (special purpose acquisition company) – letos táhly primární emise na amerických kapitálových trzích, když do poloviny dubna do více než 550 těchto vehiklů investoři vložili podle údajů agentury Bloomberg 162 miliard dolarů, což je více než za celý loňský rok.

V současnosti ale mánie okolo SPAC ochlazuje, o čemž svědčí propad indexu sledujícího cenu těchto společností, který se zřítil ze svého vrcholu ve druhé polovině února o více než dvaadvacet procent na současnou úroveň okolo 731 bodů. „Některé akvizice nebyly úplně dobře koupené,“ upozorňuje Aleš Prandstetter, výkonný ředitel obchodníka s cennými papíry eFrank.cz. Příkladem je podle něj společnost Nikola, jejíž akcie klesly od spojení s firmou VectoIQ, což byl právě SPAC, o téměř devadesát procent. Nikola je firma zaměřená na výrobu elektrických nákladních aut.

Příkladů je však celá řada. Představitel investičního šílenství okolo SPAC – venture investor Chamath Palihapitiya – v posledních týdnech sleduje propad svých akvizic. Konkrétně Virgin Galactic Holdings, což je firma miliardáře Richarda Bransona nabízející vesmírnou turistiku, přišla od svého vrcholu o polovinu hodnoty.  Šedesát procent těchto vehiklů pak od uskutečnění akvizice podle výkonné viceprezidentky poradenské firmy Bain Brendy Raineyové nedokázalo dosáhnout ani výkonnosti indexu S&P 500, který je klíčovým ukazatelem newyorské burzy.

Špatné výkonnosti nedokázaly zabránit ani celebrity, které často SPAC podporují. Mezi ně patří například vítězové Super Bowlu Patrick Mahomes a Eli Manning, tenisová šampionka Serena Williamsová, baseballová legenda Alex Rodriguez nebo basketbalová hvězda Shaquille O’Neal. Jejich úkolem nicméně není podle zakladatelky SPACinsider (sleduje data o trhu) Kristi Marvinové získávat retailové investory. „Mají otevřít dveře k cílovým společnostem za účelem akvizice,“ sdělila The New York Times Marvinová.

Kromě poklesu cen těchto firem je však zřetelné i ochlazení zájmu investorů. Zatímco ještě ve třináctém týdnu letošního roku do SPAC přiteklo podle údajů GlobalData 11,5 miliardy dolarů, tak o dva týdny později to už bylo jen 0,7 miliardy dolarů. „Zpomalení aktivity v oblasti SPAC je výsledkem řady faktorů včetně růstu úrokových sazeb kvůli obnovení ekonomické aktivity a optimismu ohledně hospodářského oživení,“ uvádí analytik GlobalData Keshav Kumar Jha. Tím se podle něj vytvoří příležitosti pro investice s nižším rizikem.

Za popularitou SPAC stojí řada faktorů. „Investoři dávají bianko šek na nákup zajímavého byznysu, který se ještě neobchoduje. Tím se to podobá private equity společnostem. Výhodou je veřejné obchodování těchto společností,“ dodává Prandstetter s tím, že investici následně vybírají takzvaní sponzoři. Ti stojí za uvedením vehiklu na burzu.

Podle Michaela Shaoula Timothyho Bracketta z Marketfield Asset Management se sice SPAC staly populární kvůli své struktuře a relativně malým požadavkům při vstupu na burzu, ale jakékoliv šílenství tohoto rozsahu vede k „dlouhému a nákladnému období lítosti“. Investiční vehikly mají totiž obvykle čtyřiadvacet měsíců na uskutečnění akvizice. Pokud ji nestihnou, tak vracejí peníze investorům.

Příliv nových peněz do SPAC může přitom investory poškodit. „Hledají podobné společnosti, což může způsobit přestřelení ocenění,“ podotýká Jha. Navíc si konkurují vehikly nejen mezi sebou, ale rovněž soupeří při akvizici vybrané společnosti s private equity investory. Za sníženou poptávkou je i tažení úřadů, kterým se nelíbí, že SPAC zveřejňují zavádějící informace. Sponzoři mají navíc nárok na příliš velkou část podílu ve firmě, která neodpovídá jejich skutečné investici, což poškozuje ostatní investory. Sponzoři proto mohou dosáhnout zhodnocení ve stovkách procent, přestože emise nedokáže porazit trh.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah