Palladium přezdívané „Tesla mezi komoditami“ dál bourá cenové rekordy

Zpracování palladia

Zpracování palladia Zdroj: profimedia

Zpracování palladia
Zpracování palladia
Čínská továrna Tesly
Čínská továrna Tesly
Ilustrační foto
6
Fotogalerie

Drahý kov palladium meziročně téměř zdvojnásobil svou cenu a od začátku roku přidal přes čtyřicet procent. Výnosností se vedle bitcoinu či akcií Tesly řadí k letošním investičním hitům.

Palladium překonalo svá cenová maxima, když se vyšplhalo těsně nad 2700 dolarů za unci. Komodita, kterou první letošní vydání deníku E15 zařadilo mezi potenciálně nejvýnosnější v roce 2020, zintenzivnila předchozí růst. Ještě v prosinci cena palladia nedosahovala ani dvou tisíc dolarů za unci.

„Palladium se chová neuvěřitelně. Je čímsi jako akcie Tesly mezi komoditami. Jeho ceny se vezou na růstu všech drahých kovů. Jakmile jejich cena poskočí, palladium je následuje, avšak růst bývá mohutnější,“ sdělil agentuře Bloomberg Edward Meir ze společnosti ED&F Man Capital Markets.

Palladium táhnou nahoru – stejně jako hodnotu automobilky Tesla – očekávání zelenější budoucnosti. Spekulanti podle serveru MarketWatch sázejí mimo jiné na to, že Čína bude postupně zavádět přísnější ekologické standardy, což má vést k vyšší poptávce po vzácném kovu. Palladium se totiž používá v automobilových katalyzátorech, kde snižuje škodlivé emise.

Těžařská společnost Anglo American Platinum proto neočekává, že by se poměry na trhu výrazně změnily. Podle firmy bude letos k uspokojení poptávky chybět téměř 54 tun palladia. Vyšponování ceny ale může vést výrobce autodílů, že začnou palladium ve větší míře nahrazovat platinou, která má obdobné vlastnosti, upozorňuje Anglo American Platinum.

Vývoj ceny palladia v posledním roce (v dolarech za troyskou unci)Vývoj ceny palladia v posledním roce (v dolarech za troyskou unci)|Tradingeconomics.com

Někteří analytici, jako je například Daniel Briesemann z Commerzbank, ale již dříve varovali, že spekulantům mohou jejich sázky na palladium zhatit ochabující prodeje nových vozů.

Odbyt osobních aut se v Číně, největším automobilovém trhu světa, v první polovině února v důsledku epidemie nového typu koronaviru meziročně propadl o 92 procent.

Podle agentury Reuters jde o první významné údaje, které demonstrují, jak tvrdě epidemie koronaviru zasáhla největší automobilový trh světa.

„V prvních únorových týdnech bylo otevřeno velmi málo prodejen aut a navštěvovalo je velmi málo zákazníků,“ uvedl Čínský svaz osobních automobilů. Epidemie koronaviru prohlubuje útlum, se kterým se čínský automobilový sektor potýká již delší dobu. Vloni prodej aut v Číně druhým rokem za sebou klesl.