Trhy mají nejlepší za sebou, shodují se experti a majitelé firem

Jiří Bíba

Jiří Bíba Zdroj: Michaela Szkanderová

Lubor Žalman, Encor
Řečníci konference Investice & bohatství
Petr Koblic
7
Fotogalerie

Je vhodná doba k prodeji firmy? Na konferenci Investice & Bohatství pořádané deníkem E15 a společností EnCor Wealth Management tuto otázku řešili odborníci - poradci, zakladatelé a majitelé českých společností. „Trh byl posledních 24 měsíců velmi živý, ale myslím, že se blížíme k medvědímu trhu. Nejlepší doba je trošku za námi,” říká například šéf a spoluzakladatel realitní společnosti Crestyl Omar Koleilat a tudíž odpovědí je, že nejvhodnější doba pro prodej je minulostí. „Říkám si už dva roky, že vrchol je tu a pomalu musí trhy zamířit dolů,” dodává Andrea Ferancová Bartoňová, zakladatelka fondu Espira Investments.

K prodeji firem podle expertů - ať už je ekonomika v jakékoliv fázi nesmí majitele tlačit okolnosti. „Dnešek je lepší doba pro IT firmy než kolem roku 2008. Tehdy firmy žijící z projektů najednou musely řešit výrazně jiné problémy než prodej, když banky nebo operátoři zavřely kohoutky a nebyly na projekty peníze,” říká zakladatel IT firmy Cleverlance Jiří Bíba.

„Důležitější, než v jakém hospodářském cyklu se nacházíme, je to, aby byla firma na prodej připravena a stejně tak její majitelé věděli, co opravdu chtějí,” dodává. S tím souhlasí i Koleilat: „Zralá a dobře připravená firma může v krizi s prodejem počkat a propad cyklu přežít. Může ji to pak přidat i prémiovou hodnotu.”

Případná ekonomická krize nemusí podle Andrey Ferancové Bartoňové pro prodej firmy až tolik znamenat.„V každém momentě je možnost najít vhodnou příležitost. To platilo v roce 2008 i nyní. Problém je v tom, že se vývoj trhů dobře hodnotí zpětně, ale do budoucna to nevíme. Člověk nesmí být do prodeje nucen. Musí si říct, že by jednou může prodat spíš než musí,“ uvedla Ferancová Bartoňová.

Při posuzování vhodné doby na prodej také záleží na odvětví, ve kterém daná firma funguje. „Na straně nabídky je to spíše individuální. Jsou určitá odvětví, která jsou dnes už saturovaná a prodávající mohl prošvihnout vhodnou dobu pro prodej. Jsou to například potraviny. Poptávka po nákupu firem zde ale bude vždy a může podpořit i nabídku,“ myslí si zakladatel a většinový partner poradenské firmy Grant Thorton David Pirner.

Michal Nýdrle, zakladatel Kindred Group, která se zabývá službami a marketingem, připomněl, že jej v roce 2008, kdy krize vypukla, oslovila konkurence, aby firmu prodal. Tehdy byla ale pro digitální média krize příležitostí, jak se etablovat a vyrůst na trhu. Poznamenal, že naopak dnes  jsou online média nejdražší mediální komoditou.