Uber investory nepřesvědčil, akcie si při premiéře na burze odepsaly jednotky procent

Uber, ilustrační foto

Uber, ilustrační foto Zdroj: Reuters

IPO Uberu
Uber
Uber, ilustrační foto
4
Fotogalerie

Mezi devět největších IPO v historii amerických akciových trhů se zařadil páteční vstup na burzu společnosti Uber. Dlouho očekávaná událost však mnohé investory nepotěšila. Uber se začal obchodovat na hodnotě 42 dolarů za akcii, tedy o tři dolary méně, než bylo první ohodnocení akcií. I po otevření newyorské burzy však akcie pokračovaly v poklesu. I tak má firma vstupem na burzu získat více než osm miliard dolarů. Na IPO Uberu i přes pomalý začátek obchodovbání doplácí konkurenční Lyft, jeho akcie odepisují zhruba devět procent hodnoty.

V průběhu pátku také akcie Uberu poklesly až o devět procent předtím, než jejich cena mírně vzrostla. Během dne si akcie zatím odepsaly 2,5 procenta, čímž se hodnota firmy dostala přibližně k 74 miliardám. Optimistické odhaty přitom očekávaly prolomení stamiliardové hranice.

Šéf společnosti Dara Khosrowshahi se přesto nebrání srovnávat svou firmu s technologickým gigantem Amazon, jehož tržní hodnota je nyní více než desetinásobná v porovnání s alternativní taxislužbou. "To lze označit za náš záměr," uvedl Khosrowshahi pro CNBC.

Argumentuje, že obě společnosti vstupovaly na burzu za podobných podmínek: ačkoliv vykazovaly značnou ztrátu, současně velmi rychle rostly. V případě Uberu činí ztráta za loňský rok téměř dvě miliardy dolarů, současně však vykazuje růst zákaznické báze o 33 procent.

IPO Uberu je největší vstup na americkou burzu od roku 2014, kdy se na Wall Street začala obchodovat čínská společnost Alibaba.

Uber se při vstupu na burzu rozhodl spíše pro konzervativní přístup, uvádějí zdroje blízké firmě, které citují Financial Times. Rozhodnutí padlo v posledních týdnech, kdy se zástupci aplikace scházeli s investory po celém světě.

Ty mohl negativně ovlivnit vývoj akcií konkurenční společnosti Lyft, která vstoupila na burzu koncem letošního května, ambiciozní cena akcií Lyftu však začala téměř okamžitě klesat, za měsíc a půl propad dosáhl přibližně 23 procent.

Přepravní aplikace Uber funguje 63 zemích a sedmi stovkách měst. V posledních letech se snaží o diverzifikaci portfolia, například vývojem samořídicích vozů nebo přepravou jídla.