Český online obchod čeká konsolidace, shodli se řečníci na E-commerce Summitu

Ondřej Bartoš (Credo Ventures), Marek Liška (Reflex Capital), Ondřej Klega (eRockets), Martin Rozhoň (Vivantis),  Jan Vetyška (APEK)

Ondřej Bartoš (Credo Ventures), Marek Liška (Reflex Capital), Ondřej Klega (eRockets), Martin Rozhoň (Vivantis), Jan Vetyška (APEK) Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Matěj Kapošváry, Shopsys
Matěj Kapošváry, Shopsys
Ondřej Klega, eRockets
International E-commerce Summit 2022
5
Fotogalerie

Předpokládané změny internetového obchodování v následujících letech se staly hlavním tématem jarního E15 International E-commerce Summitu. Řečníci se shodli, že ačkoli je Česko e-shopovou velmocí, trh čeká výrazná konsolidace. Důvodů je vícero, ať už nástup online tržišť, přechod tradičních obchodů do internetového prostoru, nebo možný vstup velkých zahraničních hráčů na český trh.

Ústředním tématem prvního dne byl koncept online tržišť, tedy platforem, které obchodníkům umožňují na svém prostoru prodávat zboží. S touto myšlenkou přišel už před více než dvaceti lety americký gigant Amazon, v Česku se ale dosud příliš neujala.

„V online tržištích je Česko oproti Evropě významně pozadu. Tržištím se čeští obchodníci a zákazníci vyhýbají, využívá je jen 21 procent českých obchodníků. Přitom je Česko na špici v počtu e-shopů na obyvatele,“ uvedl na úvod konzultant David Antoš z Boston Consulting Group. „Takový stav ale nevydrží věčně, pro největší hráče je tržiště prioritou. Navíc Amazon do Česka dříve či později vstoupí,“ pokračoval.

O tom, že je po prodeji na Amazonu poptávka i mezi českými obchodníky, hovořil David Cikánek ze společnosti Expando. „Za poslední čtyři roky se počet prodejců na Amazonu celosvětově dvoj- až trojnásobně zvýšil. Počet českých a slovenských entit se ale zdesetinásobil, a to je spíše přízemní odhad. Českých a slovenských prodejců je kolem tisícovky, v roce 2017 jich byla stovka. Dnes vygenerují obrat ve výši zhruba dvou miliard korun ročně,“ informoval Cikánek. 

Cikánek mluvil také o statistikách, jež má Expando od svých zákazníků. „Jakýkoli prodejce na jakémkoli marketplacu má obrat kolem dvou milionů korun. Podle našich prodejců na Amazonu je to průměrně zhruba čtyřikrát více a dělá to přibližně dvacet až třicet procent jejich obratu. Ty firmy to neživí, ale pomáhá jim to růst,“ popsal potenciál online tržiště Cikánek. 

Kromě rozvoje internetových tržišť bude podle řečníků na E-commerce summitu jedním z trendů také konsolidace online obchodníků. Tento názor prezentoval i Ondřej Klega z investiční společnosti eRockets, která se zaměřuje na investice do segmentu e-commerce.

„E-shopy dozrály a investoři získali větší důvěru v e-commerce. Kolem sebe vidím, že spoustu zakladatelů startupů už to nebaví, jelikož je to řehole. Během dvou tří let dojde k mnoha transakcím v oblasti e-commerce, trh se začne konsolidovat,“ zvěstuje investor Klega.  

Dalším důvodem proměny české e-commerce je přechod kamenných obchodníků do online prostoru, uvedl Matěj Kapošváry ze společnosti Shopsys. „V covidu se ukázalo, že když se zavřely pobočky, lidé přešli do onlinu k obchodníkům, které znají z offline světa. Viděli jsme obrovské nárůsty obratů u e-shopů původně velkých kamenných hráčů, kteří rostli například o sto procent, ale viděli jsme i růsty o 200 nebo i 300 procent,“ řekl Kapošváry. 

Na českém trhu podle něho nastane konsolidace, boom počtu e-shopů v Česku tak zřejmě skončí. „Konsolidaci může urychlit vstup zahraničních hráčů. Skvělým příkladem je móda, když na trh vstoupily firmy jako About You nebo Zalando. Čeští hráči na to reagovali tak, že se spojovali, aby s nimi mohli soupeřit. Ale zahraniční firmy mají neomezené rozpočty,“ připomněl Kapošváry.

Jinými slovy v online prostoru bude přibývat velkých hráčů na úkor malých. To potvrzují slova šéfa logistické společnosti Dodo Michala Menšíka, který také popsal, jaké změny to do oblasti rozvážek zboží přinese.

„Online roste, covid tomu dramaticky pomohl, více maloobchodníků jde do onlinu, zásilek bude více. Nikdo ale nehledí na to, jestli jsou tu na to kapacity. Je to stejné, jako když se rozhodnete letět kdykoli chcete. Můžete, ale soukromým letadlem, takže to bude stát víc. Vytvářet do nekonečna stále více kapacit není udržitelné,“ prohlásil Menšík.

Jednou ze změn podle Samuela Huby ze Shoptetu bude přechod online obchodníků od vytváření e-shopů na míru k SaaS (software jako služba – pozn. red.) přístupu. „Česká e-commerce loni vyrostla na 223 miliard korun, více než pětina obratu šla přes platformu Shoptet. V porovnání s rokem 2020 e-commerce celkově rostla o 14 procent. Ale e-shopy, které běží na SaaS platformě, rostly o více než 50 procent. Nicméně 78 procent obratu jde přes platformy řešené na míru nebo na open sourcech (software s otevřeným zdrojovým kódem – pozn. red.),“ konstatoval Huba.

Video placeholde
Jak pandemie změnila e-commerce v Česku? • Videohub