Čína drtí technologického obra Tencent. Ten mocně investuje do herních studií v zahraničí

Logo čínské technologické společnosti Tencent

Logo čínské technologické společnosti Tencent Zdroj: Reuters

Čínský gigant Tencent se v posledních měsících potýkal se sílícím tlakem tamních úřadů, které se zaměřily na regulaci technologických subjektů. Ani to však holding nezastavilo v růstu, nicméně svou pozornost přesměroval na evropský trh, kde během letošního prvního pololetí vstoupil do šestnácti firem. Jednou z investic byl i menšinový podíl v českém herním studiu Bohemia Interactive. 

„Tichá snaha o globální dominanci na herním trhu,“ tak popsala aktivity Tencentu analytická společnost Niko Partners. Čínský gigant už vstoupil do více než šesti set společností po celém světě, ale nezasahoval do fungování většiny z nich. Žádné změny názvů, bylo to pouhé investování do slibných projektů. 

E15 e-commerce summit 2021: O e-commerce v Číně bude hovořit Dr. Renata Thiébaut >>>

I proto na sebe aktivity Tencentu nestrhávají takovou pozornost jako společnost Huawei, která se stala symbolem soupeření mezi Západem a Čínou. Tencent tak mohl bez problémů jen letos vstoupit do šestnácti evropských firem.

Z velké části jsou to renomovaná herní studia, jako jsou původně české Bohemia Ineractive nebo finské Supercell, které vytvořilo světově populární hru na mobilní telefony Clash Of Clans. Tencent za podíly v sedmi evropských herních studiích, do kterých letos zatím vstoupil, zaplatil celkem 21 miliard eur. Do počátku letošního roku přitom investoval „pouze“ do třinácti evropských společností. 

„Důvodem, proč se postup Tencentu nesleduje tak obezřetně, je, že bezpečnostní rizika, která z jeho aktivit plynou, nejsou tak zřejmá jako u ostatních segmentů průmyslu,“ uvedl pro web Politico Jan Weidenfeld z Mercatorova institutu pro čínská studia. „Herní průmysl také není v mnoha případech západními vládami dostatečně doceňován,“ dodal. 

Celkově letos Tencent investoval do 34 zahraničních společností. Za stejné období v letech 2020 a 2019 to byly čtyři, respektive tři investice. Přesun pozornosti na zahraniční trhy není ovšem náhodný, v Číně úřady Tencentu utahují šrouby, a to zejména v herním byznysu, kde je společnost nejaktivnější. To se ostatně podepsalo i na hodnotě akcií podniku, které jen letos odepsaly 16 procent, byť se klesající tendence v posledním měsíci zvrátila.

Do hledáčku úřadů se aktivity Tencentu dostaly i ve Spojených státech. Loni Výbor pro zahraniční investice ve Spojených státech ještě za dob Donalda Trumpa zahájil šetření, jak vývojářská studia Riot Games a Epic Games, ve kterých má Tencent podíl, zacházejí z osobními daty Američanů. Rozšíření aktivit i na evropskou půdu se pak nabízelo jako přijatelné východisko. 

„Tencent cílí na to, aby měl polovinu hráčů mimo Čínu, ale v roce 2020 jen 21 procent jeho příjmů pocházelo z ostatních zemí,“ připomíná analýza Niko Partners. Pomocí investic a akvizic může Tencent rozšířit svůj dosah i na hráče za hranicemi Číny a pojistit se pro případ, že by úřady pokračovaly v tažení proti tamnímu hernímu průmyslu. 

Tencent byl založen v roce 1998 a za své působení rozšířil své aktivity do několika segmentů, od dominantního herního průmyslu přes inzertní portály a sociální sítě až k segmentu e-commerce nebo investici v automobilce Tesla. V minulém roce Tencent utržil dvacet a půl miliardy dolarů a podle výzkumné společnosti Kantar je pátou nejhodnotnější značkou světa.