Aerolinie se vracejí na Ukrajinu, ČSA zde rostou dvouciferným tempem

Airbus A319 aerolinek ČSA

Airbus A319 aerolinek ČSA Zdroj: CSA

Ryanair
Nízkonákladová letecká společnost Wizzair
Aerolinky Pegasus
Antonov An-148 největších ukrajinských aerolinek Ukraine International Airlines
5
Fotogalerie

Letecká doprava na Ukrajině se vzpamatovává z propadu, který následoval po vnitropolitické krizi na podzim 2013 a ruské anexi Krymu několik měsíců poté. Domácí aerolinky rostou už dva roky po sobě dvouciferným tempem. Na stoupající poptávce se chtějí přiživit i zahraniční dopravci.

Když irské aerolinky Ryanair na začátku tohoto měsíce oznámily svůj vstup na ukrajinský trh, šlo o událost první kategorie, o které tweetoval i prezident Petro Porošenko. Nízkonákladový dopravce oznámil, že do konce roku otevře 15 nových linek z Kyjeva a Lvova, jako první zahájil lety z Kyjeva do Berlína. Společnost předpokládá, že ročně na ukrajinských linkách přepraví 635 tisíc cestujících. 

Impulzem pro vstup na ukrajinský trh byla už loňská dohoda o bezvízovém styku Ukrajiny se zeměmi schengenského prostoru, Ryanair se ale následně přel s ukrajinskými letišti o cenách za přistání a odlety. Dohody se podařilo dosáhnout až letos. Výrazné rozšíření své nabídky mezitím oznámil i maďarský WizzAir. Od příštího jara nabídne nově spojení z Kyjeva do Brém, Billundu a Rigy a ze Lvova do Kodaně a Frankfurtu.

Už v srpnu polský LOT otevřel linku z Bydhošti do Kyjeva. V červnu turecký nízkonákladový dopravce Pegasus ke své stávající nabídce přidal linku z Izmiru do Kyjeva.

Přestože i domácí aerolinky už dva roky po sobě rostou dvouciferným tempem, je ukrajinský trh letecké dopravy v evropském srovnání stále relativně málo rozvinutý. Cestující nemají příliš široký výběr, mezinárodní spoje nabízí 45 milionům obyvatel pouhých devět letišť v zemi. Pro srovnání – desetimilionové Česko má pět letišť s pravidelnou mezinárodní leteckou přepravou.

Hned několik desítek letů týdně provozují na Ukrajinu i České aerolinie. Národní dopravce létá do Kyjeva a do Oděsy. Na letech do Kyjeva navíc sdílí kódy s místní společností Ukraine International Airlines, a díky tomu mezi oběma metropolemi nabízejí 12 zpátečních letů týdně.

Počty cestujících přepravených ukrajinskými aerolinkami:

„ČSA loni přepravily mezi Prahou a destinacemi na Ukrajině o více než polovinu cestujících více než o rok dříve. Za letošních prvních osm měsíců registrujeme zhruba 12 procent nárůst počtu přepravených cestujících,“ řekl deníku E15 mluvčí ČSA Daniel Šabík.

České aerolinie považují za klíčový prvek rozvoje poptávky Ukrajinců po letecké dopravě právě dohodu o bezvízovém styku. Poptávku po létání na Ukrajině stimuluje jako i jinde v Evropě také ekonomický růst, růst zaměstnanosti a příjmů domácností. „ Třetím faktorem, který pomohl ke stabilizaci ukrajinského trhu a nastartování poptávky, byla stabilizace místní měny a menší kurzové výkyvy,“ dodal Šabík.

Travel Service na Ukrajinu nelétá, pouze prodává pod svou značkou letenky partnerských ČSA. Podle slov mluvčí Vlaďky Dufkové ani expanzi na ukrajinský trh neplánuje.