Aerolinky se chystají na brexit. EasyJet zajišťuje pilotům rakouské licence

EasyJet

EasyJet Zdroj: Profimedia.cz

Britské aerolinky EasyJet se připravují na nejhorší možnou variantu brexitu, tedy rozchodu Velké Británie a Evropské unie bez jakékoli dohody uspořádávající jejich vztahy. Firma zařizuje některým svým pilotům německé a rakouské licence, aby mohli bez potíží létat na vnitrounijních linkách bez potíží s úřady. Ty by za určitých okolností mohly hrozit i aerolinkám z EU létajícím po Velké Británii.

Zhruba 1400 pilotů EasyJetu dostane rakouské licence, piloti létající z Německa dostanou lokální průkazy. Pro Britské piloty létající na linkách ze své země se nic nezmění. „V závislosti na výsledcích jednání o brexitu by pilotní licence vydané ve Velké Británii mohly na území EU pozbýt platnosti,“ uvedl EasyJet s tím, že řešení situace konzultoval s příslušnými regulátory. Náklad na celou operaci jsou „omezené“, dodaly aerolinky. 

EasyJet se na brexit připravuje už od loňského roku, kdy založil novou leteckou společnost ve Vídni, na níž následně přeregistroval 110 svých letadel. Aerolinky se tak předcházejí situace, kdy by kvůli sporům mezi Londýnem a Bruselem nemohly létat na svých linkách v rámci EU.

Potíže s provozem na některých linkách mohou mít i další britští dopravci, kteří mají své základny na některých letištích na území EU a naopak unijní aerolinky s takzvanými bázemi ve Velké Británii. Typicky se to týká nízkonákladových aerolinek, které na rozdíl od síťových dopravců mnohdy využívají více decentralizovanou síť základen. Už dříve tak nechaly například maďarské aerolinky Wizz Air vystavit části svých pilotů britské licence, aby mohly nadále část svých letů provozovat i z báze na londýnském letišti Luton.

Ve zcela specifické situaci se nachází irský Ryanair. Nejen že má svou hlavní základu ve Velké Británii, navíc musí řešit potíže s vlastnickou strukturou. Evropské aerolinky, které mohou bez omezení provozovat lety uvnitř unie, totiž musí mít nejméně 50 procent vlastníků z členských států EU. Podle posledních dostupných údajů z roku 2016 má přitom Ryanair pouhých 53,6 procenta akcionářů z EU, přičemž část z nich jsou britské entity. Nelze tak vyloučit, že by se firma musela pustit do zpětného odkupu svých akcí, aby si udržela většinu vlastníků v zemích EU. „Máme plán B. Zatím ještě nemáme plán A a půl,“ prohlásil loni bez dalších podrobností šéf společnosti Michael O’Leary.

Českých aerolinek, létajících z tuzemských základen, by omezení provozu po brexitu hrozit nemělo. „Žádná opatření týkající se pilotních průkazů nechystáme. Všichni piloti ČSA mají průkazy vydané v Česku,“ řekl pro E15 mluvčí Českých aerolinií Daniel Šabík.