Metrostav prorazil další tunel na Islandu. Při ražbě padl rekord

Ražba tunelu před Velikonoci skončila

Ražba tunelu před Velikonoci skončila Zdroj: E15- Michal Nosek

Ražba tunelu na Islandu
Ražba tunelu na Islandu
Ražba tunelu na Islandu
Ražba tunelu na Islandu
Ražba tunelu na Islandu
43
Fotogalerie

Někdejší islandský premiér Sigurður Ingi Jóhannsson, nynější ministr dopravy, odpálil koncem minulého týdne nálože, jejichž výbuch propojil obě části pětikilometrového tunelu Dýrafjörður. Dílo, na kterém stavaři z české Skupiny Metrostav začali pracovat v květnu 2017, je jejich čtvrtým tunelem na Islandu.

„Vyrazili jsme tady více než 23 kilometrů tunelů. Island je tak už naší tradiční destinací, s jednou přestávkou tu působíme od roku 2006 a úplné dokončení tunelu Dýrafjörður plánujeme na září příštího roku,“ vysvětlil manažer severských projektů Metrostavu Aleš Gothard.

Čeští tuneláři během stavby vytvořili několik rekordů v rychlosti ražby. Z týden dokázali prorazit 111 metrů a za jeden měsíc 405 metrů tunelu. „Zbývá ještě hodně práce, poté, co dokončíme finální vyztužení tunelu stříkaným betonem a svorníky, budeme instalovat izolace proti vodě a promrzání,“ doplnil Gothard.

Zcela zaizolovaných bude 250 metrů na každé straně tunelu, aby stavba v drsných klimatických podmínkách nemohla promrznout. Dýrafjörður leží na Západních fjordech, jedné z nejodlehlejších částí Islandu, kde v zimě nejsou výjimkou desetimetrové závěje.

„Ražby probíhaly z obou stran, celková délka tunelu činí 5301 metrů. Potkali jsme se s minimální odchylkou. Nejnáročnější na stavbě byla logistika, protože se razilo ze zcela nepřístupného místa,“ uvedl vedoucí projektu Dýrafjörður Josef Malknecht. „Přes zimu jsme byli až pět týdnů úplně odříznutí od světa. Jižní portál navíc leží na jednom z největrnějších míst, kde naměřili islandský rekord přes padesát metrů za vteřinu (přes 180 kilometrů za hodinu, pozn. red.),“ dodal. Tuneláři v zimě zažili i vichřice, za kterých nemohli opustit základnu a jet do práce.

Metrostav, který na díle v hodnotě miliardy korun pracuje v konsorciu s tamní firmou Suðurverk, nyní čekají izolatérské a betonářské práce. „Zatím jsme ve vlastní zateplené betonárce určené do arktických podmínek namíchali 9,5 tisíce metrů krychlových betonu. Jsme přibližně v polovině,“ doplnil Malknecht. Stavaři také na obou koncích raženého tunelu dostavějí 150 metrů dlouhý betonový tunel, který ochrání vyústění před případnými lavinami.