České firmy chtějí elektromobily ve vozovém parku. Jen je nemají kde nabíjet

Jednou z nejvytíženějších firem v oblasti dopravy je společnost DPD, která začala jako jedna z prvních doručovat zásilky nízkoemisně.

Jednou z nejvytíženějších firem v oblasti dopravy je společnost DPD, která začala jako jedna z prvních doručovat zásilky nízkoemisně. Zdroj: dpd

Automobily logistického start-upu DoDo.
On-line supermarket Rohlik.cz rozváží tašky s objednanými potravinami ze skladu v Praze.
Škoda Enyaq, úspěšný model ve firemních flotilách
4
Fotogalerie

Komerční banka, DPD, Rohlík.cz nebo DoDo. To jsou příklady firem, které se vydaly zelenějším směrem a postupně nahrazují vozy se spalovacími motory auty s elektrickým pohonem. Elektrická flotila v rámci ohleduplného a udržitelného podnikání (ESG) je sice pro firmy žádoucí, ale naráží na stále zaostávající nabíjecí infrastrukturu.

Zásadní elektrifikaci vozového parku řeší například Komerční banka. V rámci podpory udržitelné budoucnosti se zavázala k uhlíkové neutralitě do roku 2026. S tím souvisí elektrifikace firemní flotily a nákup 131 elektromobilů Škoda Enyaq iV. V současné době vlastní sedm plně elektrických vozů a další přibudou během roku.

„Letos rozšíříme vozový park o 131 elektromobilů Škoda Enyaq a postupně budeme poměr elektromobilů ve flotile zvyšovat,“ uvedl mluvčí Komerční banky Michal Teubner. Banka zaměstnancům nabízí možnost zapůjčení služebního vozidla i k soukromým účelům.

„Současně budujeme nabíjecí stanice pro elektromobily, z nichž některé budou i veřejně přístupné. Do roku 2025 chceme mít kompletní flotilu služebních vozů v podobě elektromobilů,“ dodává Teubner.

Online potravinový e-shop Rohlík.cz prozatím od elektromobilů ustoupil a dává přednost vozům na CNG pohon. „Od elektromobility neupouštíme, naopak vidíme v ní velký potenciál. Musíme se však přizpůsobit situaci na trhu, kdy jsou pro nás CNG auta stále dostupnější a kvůli dodavatelské krizi se protahují dodávky vozidel i rozvoj nabíjecí infrastruktury,“ uvedla mluvčí společnosti Rohlík.cz Lutfia Volfová. „V Česku přibude padesát aut a například v Madridu budeme začínat právě s elektrickými vozy,“ dodala.

V elektrifikaci vozového parku nezaostává ani doručovací společnost DoDo. Ta měla dosud 97 procent své flotily s pohonem na CNG. „S rozvojem elektromobilů i s dramatickým nárůstem ceny CNG ale stále aktivněji řešíme přechod na elektro. V minulém roce jsme v naší flotile intenzivně testovali řadu elektromobilů vhodných pro různé typy provozů,“ uvedl provozní ředitel DoDo Group Martin Marek.

V ostré zátěži DoDo testovalo například Peugeot e-208, Citroën Ami nebo Škodu Citigo iV. „Nyní již máme první várku elektrických aut úspěšně zaintegrovanou do provozu, a to primárně na rozvoz KFC, kam zařazujeme nižší desítky elektromobilů,“ dodal Marek.

Nevýhody společnost DoDo spatřuje hlavně v nedostatečné nabíjecí infrastruktuře. Podle Marka dobíjecí infrastruktura není v takovém stavu, aby umožnila zároveň držet maximální efektivitu plánování tras, která je pro firmu zásadní. „To je také hlavní důvod, proč plošné zahrnutí elektromobilů do flotily není tak jednoduché, jak bychom si přáli. Automobilů navíc máme jen v Praze v provozu stovky, takže zajistit nabíjení pro všechny aktuálně není reálné,“ objasnil Marek. 

Jedním z průkopníků elektrifikaci firemního vozového parku se už v roce 2017 stala česká banka Moneta. „Máme 71 elektromobilů, letos si budeme pořizovat dalších zhruba dvacet vozů,“ uvedla mluvčí Monety Zuzana Filipová. „Náš strategický plán je mít plně elektrifikovanou flotilu v roce 2026, kdy bychom chtěli mít ve fleetu 250 elektromobilů,“ dodala. 

Elektromobilita: Jaké jsou plány EU a světa?

Video placeholde
Elektromobilita: Jaké jsou plány EU a světa? • Videohub

Jednou z nejvytíženějších firem v oblasti dopravy je společnost DPD, která začala jako jedna z prvních doručovat zásilky nízkoemisně. „V rámci zelené strategie máme závazek, že do roku 2025 budeme ve 350 evropských městech včetně Prahy a Ostravy doručovat výhradně nízkoemisně, tedy bez aut se spalovacími motory,“ řekl generální ředitel DPD Miloš Malaník. 

„V rámci tohoto plánu nasadíme 230 elektromobilů a dalších zhruba sedmdesát očekáváme v jiných regionech, takže celkově bychom se dle aktuálních propočtů měli dostat zhruba na 300 vozů,“ uvedl Malaník. Výhodný je provoz. „Vstupní náklady na pořízení e-dodávek jsou sice vyšší, ale v součtu s levnějším provozem pro dopravce nejsou dražší než konvenční automobily,“ vysvětlil. 

Ministerstvo financí v současné době provádí centralizované zadávání dvou veřejných zakázek na nákup elektromobilů. „Výsledkem obou zadávacích řízení bude uzavření rámcové dohody s jedním dodavatelem. Po dobu jednoho roku pak budou mít zapojené organizace možnost uzavírat kupní smlouvy na elektromobily, které nabídne vítězný dodavatel,“ uvedl mluvčí ministerstva financí Tomáš Weiss. Lhůta pro podání nabídek má ale uplynout až letos prvního června, takže zatím není znám vítězný dodavatel.

Elektrická flotila není zcela ideální. „Nevýhodou je nedostatečná síť dobíjecích stanic. Těmi samozřejmě musíme vybavovat i depa postavená v době, kdy tato technologie ještě neexistovala. V případě dalších nových dep s dobíjecími stanicemi počítáme již při výstavbě,“ uvedl Malaník. DPD se ale snaží zaměstnance motivovat k využívání elektrických dodávek tím, že pro ně staví nabíječky v depech a nabíjení jim poskytuje zdarma. 

Zatímco elektromobily přibývají, s nabíjecí infrastrukturou to v tuzemsku slavné není, a tak si firmy musejí alespoň částečně poradit samy. Komerční banka  zprovoznila u svých objektů 89 dobíjecích stanic pro elektromobily. Stanice jsou primárně určené pro služební vozy, ale některé budou sloužit i veřejnosti. Oznámila to firma ChargeUp, která dobíječky instalovala. Výrazné tak zvýšila počet dobíjecích stanic, jejichž je teď v Česku přes osm set.

Elektrifikace flotil se ale netýká pouze firem, které využívají osobní vozy většinou na městské popojížďky. Poskytovatel globálních logistických služeb DB Schenker v letošním prvním pololetí testuje na vybraných evropských trzích plně elektrická nákladní vozidla Volta Zero. 

„Jsou navržena jako plně elektrická a tomu se přizpůsobil design. Díky odstranění spalovacího motoru sedí řidič vozu Volta Zero ve středu s mnohem nižší výškou sedadla než u běžného nákladního vozu, má široký výhled v rozsahu 220 stupňů a ubyly nebezpečné mrtvé úhly,“ uvádí mluvčí společnosti DB Schenker. Nákladní vůz s bezpečným designem a nosností šestnáct tun se hodí pro přepravu zboží z distribučních uzlů do center měst a městských oblastí. 

Od letošního ledna do dubna se v Česku zaregistrovalo 1035 nových elektrických vozů, což tvoří 1,67 procenta všech letos zaregistrovaných osobních aut. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů (SDA). Nejvíce elektromobilů letos prodala automobilka Škoda Auto; bylo to 360 škodovek Enyaq. Pozadu nezůstává jihokorejská automobilka Hyundai, Mercedes-Benz, Volkswagen nebo BMW, přičemž druhou nejpočetnější skupinou letos registrovaných elektromobilů je Hyundai.