Česko nejhorší na kontinentu. Koronavirus srazil tuzemskou leteckou dopravu nejvíce v Evropě

Cestující v odletové hale Letiště Václava Havla v Praze.

Cestující v odletové hale Letiště Václava Havla v Praze. Zdroj: ČTK / Šimánek Vít

Cestující v odletové hale Letiště Václava Havla v Praze.
Cestující v odletové hale Letiště Václava Havla v Praze.
3
Fotogalerie

Koronavirová krize zasadila evropskému létání větší ránu, než jakou utržili dopravci v jiných regionech na světě. A také obnova zde bude postupovat nejpomaleji, vyplývá z analýzy globálního sdružení leteckých dopravců IATA. V Česku přitom bude letošní propad osobní letecké dopravy vůbec nejsilnější z celé Evropy.

Letecká doprava letos v Evropě zaznamená propad 70 procent. Hůře bude jen v Africe a na Blízkém východě, kde se očekává pokles o 72, respektive 73 procent. „Naše projekce pro leteckou dopravu v Evropě na tento a příští rok nás staví na práh katastrofy. Restrikce na hranicích a karanténní opatření zastavily poptávku a region tím byl zasažen více než většina ostatních částí světa,“ uvedl viceprezident IATA pro Evropu Rafael Schvartzman. IATA výkon osobní letecké dopravy měří pomocí ukazatele Revenue-Passenger Kilometers, který ukazuje počet platících cestujících vynásobený vzdáleností, na kterou cestují.

Propad tohoto ukazatele v Česku je přitom nejhorší z celé Evropy, když se pro letošek předpokládá pokles o 78 procent. Například sousední Polsko a Rakousko čeká pokles o 70 procent, Německo a Slovensko o 74 procent.

Za strmý propad objemu osobní letecké dopravy v Česku může mimo jiné absence vnitrostátního leteckého spojení. Linku z Prahy do Ostravy sice letos na podzim spustily polské aerolinky LOT, provoz na ní ale vydržel jen několik týdnů. „Jsme malá země, takže nemáme vnitrostátní dopravu, která se udržela i v období karantén, zatímco byly mezistátní lety zastavené,“ vysvětluje odborník na oblast letectví Petr Kováč ze společnosti EY.

Krize v letecké dopravě naopak nemá na domácím trhu takový dopad na zaměstnanost jako jinde. IATA uvádí, že letos v Česku zaniklo nebo se ocitlo v bezprostředním ohrožení 41 700 pracovních míst v letecké dopravě a navazujících odvětvích. To je naopak nejméně ze všech evropských zemí s výjimkou Slovenska, kde nejsou příslušná data k dispozici. Například v podobně lidnatém Řecku je takto zasaženo přes 284 tisíc pracovních míst.

I obnovování poptávky po letecké dopravě bude v Evropě slabší než jinde. Ve srovnání s letošním rokem stoupne zájem cestujících o 47,5 procenta, zatímco v asijsko-pacifickém regionu se očekává růst o 50 procent a v Severní Americe dokonce o 60,5 procenta. V příštím roce utrpí evropské aerolinky souhrnné ztráty 11,9 miliardy dolarů, dodává IATA. „Vláda USA významně podpořila letecké společnosti, aby udržely letadla ve vzduchu, byť by létala poloprázdná,“ vysvětlil důvody předpokládané rychlé obnovy v USA Kováč.

IATA vyzývá evropské vlády, aby uvolily restrikce pro leteckou dopravu a na jejich místo zavedly plošné testování cestujících na COVID-19.

Také evropský regulátor pro letectví EASA uvádí, že v situaci, kdy je koronavirus rozšířený ve všech zemích Evropské unie, nemají omezení pro leteckou dopravu kýžený efekt.